ستون فقرات هم مثل هر ساختمان دیگر بطور طبیعی در معرض تغییرات ناشی از افزایش سن است اما برخی مسائل مثل حرکات بیش از حد یا ناصحیح ، انجام ورزشهای سنگین و غیر اصولی ، خم نگاه داشتن سر و گردن به مدت طولانی به جلو (کار کردن زیاد با کامپیوتر به صورت غیر اصولی ، نوشتن طولانی در شرایط نامساعد ، خانه داری) صدمات ناشی از کشیدگی گردن ، سوانح رانندگی که باعث خمیدگی ناگهانی سر به جلو و سپس عقب می شوند ( Wiplash ) ، کارهای سنگین ، حمل وسایل و اشیاء روی سر ، اختلالات مادرزادی و … سرعت و شدت پیدایش این تغییرات را بیشتر می کنند.درمان ستون فقرات انواع گوناگونی دارد که شامل جراحی بسته ستون فقرات و جراحی باز ستون فقرات است.

از جمله این تغییرات می توان به تغییر ساختمان دیسک بین مهره ای ، برجسته شدن آن به داخل کانال نخاعی یا سوراخ های بین مهره ای ، پیدایش خارهای استخوانی در لبه مهره ها ( اوستئوفیت ) و حتی تغییر شکل و بهم خوردن انحنای طبیعی آنها اشاره کرد .هر کدام از این تغییرات ، بسته به محل ، زمان و شدت می توانند باعث فشار بر ریشه های عصبی یا حتی نخاعی شوند و بیمار را دچار درد و ناراحتی کنند.

بسیاری از بیماران مبتلا به دیسک و آرتروز گردن با دردهائی در دست یا شانه مواجه می شوند که علت آن را معمولا در مهره های گردنی می توان جستجو کرد که اکثرا با انجام تمرینات ورزشی ، ماساژ و کشش در مراحل حاد بهبود نسبی و در مراحل ابتدائی بهبود کلی پیدا خواهند کرد.

درمان آرتروز ستون فقرات با اولتراسوند یک روش غیرتهاجمی و بدون جراحی است که تا چندین مرتبه در روز قابل تکرار است. در روش درمان با اولتراسوند، امواج صوتی باعث می شوند تا بافت های نرم به ارتعاش در آیند. در درمان آرتروز ستون فقرات ارتعاشات باعث افزایش گرمای درون بافت می شود که جریان خون را افزایش و درد را کاهش می دهد. گرمای تولیدی همچنین باعث شل شدن عضلات سفت و بهبودی توانایی در کشش بافت های نرم می شود.

علائم

متخصص ستون فقرات ، ستون مهره را به چهار ناحیه گردنی ، پشتی-سینه ای،کمری و خاجی تقسیم می کنند و هر قسمت خصوصیات و عمل کرد مخصوص دارد و علائم آرتروز ستون فقرات شما به این بستگی دارند که این بیماری کدام قسمت از ستون مهره های شما را تحت تاثیرقرار می دهد.