پی آرپی یا platlet riched plasma  یا همان پلاسمای غنی شده از پلاکت خود بیمار یکی از جدیدترین متدهایی است که در علم پزشکی در طیف وسیعی از خدمات ، از بیماری های مفاصل و عضلات گرفته تا درمانهای مختلف در زمینه مو و زیبایی و … نقش دارد . به بیان دیگر «پی‌آر‌پی» درمانی است که به نام معجزه قرن نامیده می‌شود اما آنطور که پزشکان می‌گویند این درمان هنوز در دنیا در مرحله تحقیق قرار دارد و هنوز درمان قطعی برای بیماری‌ها به وسیله «پی. آر. پی» قابل تایید نیست. «پی.‌آر. پی» درمان به‌وسیله پلاسمای غنی شده پلاکتی است که چند سالی است در کشور ما روی آن تبلیغات زیادی می‌شود. کافی است نگاهی به تبلیغات پزشکی بیندازید تا متوجه شوید که تا چه اندازه بر روی این درمان در کشورمان تبلیغ می‌شود. اگر چه هنوز نتایج این درمان برای بسیاری از بیماری‌ها مشخص نشده و به عنوان درمانی تحقیقاتی در بسیاری از بیماری‌ها در دنیا از آن نام برده می‌شود، اما در کشور ما به گونه‌ای تبلیغ می‌شود که گویی معجزه‌ای پزشکی در قرن ۲۱ اتفاق افتاده و برای اینکه ما هم از دنیا عقب نباشیم، باید تمام بیماری‌ها به وسیله آن درمان شوند.

امروزه یکی از مشکلات اصلی به ویژه در  سنین بالاتر ، دردهای شدید مفاصل به ویژه زانوهاست  که اکثرا ناشی از افزایش سن و استفاده بیش از حد از زانو یا مفاصل دیگر است و درمانهای مختلفی که  جنبه مسکن و ضد درد یا جنبه ضد التهاب دارد برای اینگونه مشکلات ، رایج می باشد .

در استفاده از تکنولوژی جدید prp از خون شخص مبتلا به درد مفصلی ، prp را جدا نموده و پس از طی فرایند لازم با متود خاصی این prp را داخل فضای مفصلی او تزریق می کنند و با این روش بیمار از درد و رنج ناشی از دردهای مفصلی رهایی می یابد .پس با توجه به اینکه در این روش از خود شخص خون گرفته می شود روشی کاملا ایمن میباشد .

امروزه این روش در امریکا در حد وسیع در حال انجام است و مراکز متعددی برای این کار ایجاد شده و ارائه خدمات می نمایند .

در ایران هم این روش به تازگی گسترش یافته است و به ویژه توسط متخصصین طب فیزیکی در مراکز طب فیزیکی و توانبخشی جهت درمان بیماری های مفاصل و عضلات و آرتروز(استیوآرتریت) استفاده می شود .

فیزیوتراپی یکی از زیرشاخه های علم توانبخشی می باشد که به افراد آسیب دیده و ناتوان کمک می کند تا بر مشکلات خود فائق آیند و بتوانند کارهای روزمره خود را انجام دهند.

فیزیوتراپی شیوه ای از درمان بیماری ها  و اختلالات عصبی، ماهیچه ای و اسکلتی است که با استفاده از تجهیزات مکانیکی، گرما یا برق و با استفاده از وسایل کمک توانبخشی مانند واکر و عصا، شیوه های درمان توان بخشی را بر روی افراد پیاده می کند.

فیزیوتراپ فردی است که این کار را انجام می دهد و ارتباط نزدیکی با پزشک متخصص معالج بیمار  دارد.

این وظیفه فیزیوتراپ است که با بررسی علایم بیماران و وضعیت سلامتی آنها، مشکل بیمار را تشخیص داده و طبق درخواست ونظر  پزشک متخصص کار خود را آغاز کند.

فیزیوتراپیست برنامه های توان بخشی را بر روی بیماران در طی جلسات مختلف انجام می دهد و روند پیشرفت بیمار در طی جلسات مختلف را بررسی می کند و به پزشک معالج بیمار فیدبک میدهد.

فیزیوتراپی نوعی درمان است که با صبر و حوصله آمیخته شده است.

بیمارانی که برای درمان و توانبخشی خود به فیزیوتراپی مراجعه می کنند، باید بدانند که درمان آنها یک شبه صورت نمی گیرد و در طی یک مدت زمان، بهبودی خود را احساس خواهند کرد