post_image

استئوآرتریت یا آرتروز زانو شایعترین نوع التهاب مفصل زانو(آرتریت) است. این بیماری در اثر فرسودگی و خراشیدگی غضروف مفصلی بوجود می آید و گاها کنده شدن قسمتی از غضروف به داخل مفصل وضعیت این بیماری را شدید تر مینماید. آرتروز با افزایش سن اتفاق می افتد وازمهمترین علل ناتوان کننده افراد مسن میباشد.

شایعترین علامت آرتروز زانو درد است و هنگامی رخ می دهد که شما فعالیت های روزانه خود را انجام می دهید. درد مرتبط با التهاب مفصل زانو اغلب به تدریج شروع و تشدید می گردد، با این حال گهگاه می تواند یک شروع ناگهانی داشته باشد. به دلیل صدمه به غضروف، مفصل زانو سفت و متورم می شود. مفصل ممکن است در لمس گرم باشد، قرمز شود، و ممکن است به سادگی با اندک فشار بر روی زانو درد ایجاد شود. درد، تورم و خشکی مفصل، خم و راست کردن زانو را دشوارمی کند. در نتیجه، دامنه حرکات زانو محدود می شود.

• تغییر وضعیت زندگی : کاهش وزن – اجتناب از راه رفتن طولانی پریدن یا بالا رفتن از پله
  • ورزش: انجام تمرینات ورزشی مناسب و ورزشهای آبی میتواند سبب بهبود وضعیت مفصل زانو و جلوگیری از پیشرفت بیماری شود.
  • استفاده از وسایل کمکی: استفاده از زانوبند یا عصا سبب کاهش فشار به زانوی مبتلا میشود.
  • درمان داروی: استفاده از داروهای ضد التهاب و غضروف ساز خوراکی خصوصا در مراحل ابتدایی بیماری سبب کاهش التهاب و درد میگردد و فعالیت مفصل را بیشتر مینماید.
  • تزریق کورتیکو استروئید به داخل زانو: سبب کاهش التهاب و درد مفصل میشود اگرچه ممکن است این اثر برای چند هفته تا چند ماه دوام داشته باشد و نیاز به تکرار پیدا کند.
  • تزریق داخل مفصلی اسید هیالورنیک که با نامهای تجاری مختلفی موجود میباشند میتواند کیفیت مایع مفصلی را بهبود بخشیده و سبب اصلاح فعالیت مفصل شوند.
  • درمان دارویی طبق نظر پزشک متخصص آرتروز زانو
  • کاهش وزن درصورت وجود چاقی

کنترل فعالیت‌های روزمره(پرهیزازچهار زانو نشستن، پرهیزاز دو زانو نشستن، کاهش شیب پله‌های منزل، بالا و پایین رفتن از پله‌ها به صورت یک پله-یک پله که مستلزم صبر و حوصله می‌باشد، پرهیزاز وضعیت‌های ثابت که زانو در یک حالت به مدت طولانی قرار می‌گیرد و درنهایت عدم انجام حرکات جهشی-چرخشی و تند)

منبع: دکتر فروغ متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران – ورزش درمانی