انقباض‌های غیرارادی و غیرعادی ماهیچه‌ها در اثر کشیدگی، ماهیچه درد یا ضعف ماهیچه در اثر آسیب و اختلال منجر به گرفتگی کمر می‌شود. این گرفتگی معمولا در نزدیکی نخاع یا رشته‌های عصبی که به نخاع منتهی می‌شوند اتفاق می افتد. گرفتگی عضلات به عصب‌ها فشار می‌آورد و باعث درد شدید می‌شود. این اتفاق بیشتر در زمان وارد کردن فشار، کشش یا نیروی زیاد در حین تمرین، بلند کردن چیزهای سنگین یا انجام فعالیت شدید جسمی روی می‌دهد. افرادی مستعد گرفتگی عضلات هستند که ذخیره ی پتاسیم و کلسیم بدنشان کافی نیست و برای انجام اینگونه فعالیت ها به اندازه‌ی کافی آبدیده نیستند.

علائم گرفتگی عضلات کمر

گرفتگی عضلات کمر با نشانه‌‌هایی همراه است که براساس بیماری، اختلال و شرایط تغییر میکند. علائمی که بر روی کمر تاثیر می‌گذارند ممکن است قسمت‌های دیگر بدن را هم درگیر کنند که منجر به بیماری آرتروز کمر می شود.

علائم اسکلتی-عضلانی که با گرفتگی عضلات کمر بروز می کنند شامل:

  • کمردرد
  • پیچش ستون فقرات
  • درد کفل
  • کشیدگی ماهیچه
  • افتادگی مچ پا
  • خشکی ستون فقرات
  • خشکی گردن
  • شانه درد
  • درد و کرختی در یکی از پاها

علائم عصبی که با گرفتگی عضلات کمر بروز می کنند:

  • احساس سردرد در پشت سر
  • درد سیاتیک، احساس تیر کشیدن در پشت یکی از پاها
  • مشکلات عصب که باعث درد و بی حسی در دست‌ها، شانه، کفل یا پاها می‌شود.

علائمی که نشان دهنده ی شرایط وخیم است

در برخی موارد گرفتگی عضلات کمر با علائمی رخ می دهد که نشان دهنده‌ی شرایط وخیمی هستند و باید آنها را به عنوان موارد اورژانسی در نظر گرفت.

  • حس شدن بطنی، احساس ضعف در یکی از طرفین بدن
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده
  • اختلال تعادل
  • ضعف ماهیچه‌ها در دست‌ها و پا‌ها
  • بی حسی دست و پا

علل گرفتگی عضلات کمر

گرفتگی عضلات کمر در افرادی که نیرو و فشار بسیار به خود وارد می‌کنند امری شایع است. برخی از شرایط فیزیکی که علل گرفتگی عضلات هستند ، شامل:

  • کم آبی
  • سفت شدن تاندون‌هایی که در پشت پاها هستند.
  • کاهش سطح مواد معدنی خون
  • عضلات شکمی ضعیف
  • عضلات کمری ضعیف

بچه‌دار شدن موهبتی بزرگ است، اما تجربه کمردرد بارداری باعث ایجاد نگرانی در مادران باردار می‌شود. همه دردهای مرتبط با کمر در زمان بارداری به عنوان دردهای دوران بارداری شناخته می‌شوند. دردهای مرتبط با کمر در دوران بارداری عبارتند از کمر درد بارداری، سیاتیک و دیسک کمر.

دلایل جدی گرفتن عضلات کمر

گرفتن عضلات کمر می تواند نشانه‌ی به مخاطره افتادن زندگی یک فرد باشد. این علائم شامل:

  • سنگ کیسه صفرا
  • عوارض اسپندلیت آنکیلوزان
  • سنگ کلیه
  • آبسه اپیدورال
  • تومور
  • عفونت کلیه

 راه های درمان

درمان گرفتگی عضلات کمر توسط دکتر مغاری

درمان گرفتگی عضلات کمر و گردن به علت آن ها بستگی دارد. با وجود علائم بسیار کمردرد و گردن درد، تشخیص صحیح آن امری بسیار مهم است. با تشخیص صحیح علت گرفتگی، بهترین درمان گرفتگی کمر را برای شما انتخاب می کنم تا مشکل خشکی و اسپاسم شما به طور موثر و با سرعت بیشتری درمان شود.

درمان خانگی گرفتگی عضلات کمر

موارد زیر راه‌های درمانی هستند که شما می‌توانید آنها را در خانه برای اسپاسم عضلانی  امتحان کنید. این روش‌ها قبلا ثابت شده و بسیاری را درمان کرده‌اند.

کارکردن را متوقف کنید

اگر دچار این عارضه شده‌اید باید انجام تمام فعالیتها را متوقف کنید. عضلات گرفته را ماساژ دهید.

کمپرس سرد

تورم پس از وارد شدن آسیب به بدن علاوه بر افزایش جریان خون باعث ایجاد درد هم می شود. استفاده از کمپرس سرد بر روی ناحیه مورد نظر بلافاصله پس از آسیب باعث کاهش واکنش‌ها و خشکی کمر می‌شود. کمپرس سرد پس از اولین گرفتگی عضله موثر است.

کمپرس گرم

کمپرس گرم مرطوب در مقایسه با کمپرس گرم خشک بر روی افراد بیشتری موثر بوده است. گرما وسیله ی مناسبی برای شل کردن ماهیچه های سفت شده است. استفاده از کمپرس گرم تنها باید پس از کمپرس سرد انجام شود. می توانید یک حوله را در آب گرم فرو ببرید و از آن برای این کار استفاده کنید. راحت ترین راه استفاده از بالشتک گرمایی برقی است. برخی هم دوش گرفتن زیر آب گرم را ترجیح می دهند. گرما را باید مستقیم بر روی ناحیه‌ی دردناک به مدت 15 دقیقه قرار داد در ضمن باید این کار را هر 4 ساعت انجام دهیم تا گرفتگی ماهیچه فروکش کند.

استراحت کنید

 دو تا سه روز استراحت به خود بدهید مخصوصا اگر گرفتگی در اثر وارد آمدن آسیب به ماهیچه‌ها ایجاد شده باشد. استراحت امری واجب است زیرا باعث بهبود سریع تر ماهیچه‌های آسیب دیده می‌شود. با این حال، در زمان استراحت هم باید مقداری تحرک داشته باشید. باید از پیچ دادن بدن خودداری کرد زیرا این کار باعث افزایش گرفتگی می شود.

بالا بردن پاها

وقتی کسی دچار گرفتگی عضلات می شود پیدا کردن راهی برای راحت خوابیدن دشوار است. برای کمک به این مشکل روی پشت خود بر روی زمین یا تخت دراز بکشید و پاهای خود را برروی جایی بلندتر قرار دهید تا با زانویتان زاویه‌ای 90 درجه بسازید.

  • برای بالا بردن پاها از پشتی استفاده کنید.
  • در حالت نشسته این زاویه را با استفاده از یک چهارپایه کوچک حفظ کنید.
  • آوردن زانوها تا بالای کفل هم موثر است.

تمرین‌های شل کردن عضلات

اگر از درد رنج می‌برید شل کردن عضلات کار دشواری است. اما تاثیر این تمرینات در تسکین درد ثابت شده است. منحرف کردن فکر از درد به فرد در تنفس بهتر و آرام کمک می‌کند. در نهایت این کار باعث کاهش سفتی عضلات کمر می شود. پیشنهاد‌های زیر به شما کمک می‌کند تا حواستان را از درد دور نگه دارید.

  • خواندن
  • تمرکز
  • صحبت با آنهایی که دوستشان دارید
  • تماشای برنامه‌های مورد علاقه‌ی تلویزیونی

درمان دارویی

در صورتی که روش‌های بالا کارساز نبود باید با دکترتان در مورد داروهای بدون نیاز به نسخه مانند داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (ناپروکسن، آسپرین و ایبوبروفن) صحبت کنید. داروهایی مانند ناپروکسن و ایبوبروفن موثر هستند و می‌توانند درد را سریع‌تر تسکین دهند و به عنوان داروی کمر درد مورد استفاده قرار بگیرند. بعلاوه، ممکن است به دوز بالاتری از داروهای ضد التهابی نیاز باشد. شل کننده‌ی عضلات هم که توسط پزشک تجویز می شود برای تسکین سریع درد مناسب است با این حال این دارو دارای اثرات خواب آلودگی هم می‌باشد.

تمریناتی که می‌توانند در کاهش گرفتگی عضلات کمک کنند:

  • پشتتان را صاف نگه‌دارید به اطراف راه بروید و در هر قدم پایتان را جمع کنید و زانو را بالا بیاورید.
  • برای کش آوردن ماهیچه های کمر، دستتان را بالای سرتان ببرید. این کار را ده مرتبه و برای سه تا چهار بار در روز تکرار کنید.
  • روی زمین دراز بکشید. زانوها را خم کنید و به آرامی به سمت سینه بکشید به مدت 10 ثانیه در این حالت نگه دارید و سپس به حالت اولیه رها کنید.

در مراحل اولیه‌ی گرفتن عضلات تمرین نکنید. تمرین را زمانی شروع کنید که از شدت درد کاسته شده باشد.

تزریقات

تزریق کورتیزون درد را برای چند ماه کاهش می دهد بویژه اگر گرفتگی باعث انتقال درد به پاها بشود.

مراجعه به فیزیوتراپی

متخصصان فیزیوتراپی در ابتدا از درمان‌هایی مانند کمپرس گرم، امواج فراصوت و تکنیک‌های آزادسازی ماهیچه‌ها برای مبارزه با گرفتگی عضلات استفاده می‌کنند. سپس با دادن تمرین‌هایی باعث افزایش انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات کمر می‌شوند. آنها با این کار از بازگشت دوباره ی درد جلوگیری می‌کنند.

تریگر پوینت (سندروم درد میوفاسیال) که به آن سندروم نقاط ماشه ای نیز گفته می شود، عارضه ای دردناک است که روی عضلات و پوشش های بافتی (به نام فاسیا) که عضلات را در برگرفته اند، تأثیر میگذارد. سندروم تریگر پوینت می تواند یک عضله یا گروهی ازعضلات را درگیر کند.
اگر از درد عضلات، حساسیت نسبت به لمس و اسپاسم های عضلانی رنج می برید و یا اخیراً پزشک تشخیص داده است که به سندروم تریگر پوینت (MPS) دچار هستید و تمایل دارید که با روش های محافظه کارانه درمان شوید؛ باید به یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی بر این باورند که دردهای حاد و مزمن را باید بدون مصرف داروهای ضد درد اعتیادآور و عمل جراحی، درمان کرد.

Share →