مینیسک یک لایه غضروفی است که کارکردهای فراوانی برای سلامت زانو دارد. مینیسک به‌عنوان یک ضربه‌گیر عمل می کند، باعث انتقال فشار می‌شود، روانکاری زانو را افزایش می‌دهد و حتی تقویت زانو را تسهیل می‌کند. وقتی مینیسک پاره می‌شود ممکن است کیست کوچکی در مجاورت پارگی مینیسک زانو شکل بگیرد. تصور می‌شود که این کیست به‌عنوان بخشی از واکنش بدن برای بهبودی ایجاد می‌شود. کیست مینیسک زانو به‌خودی‌خود عواقب کمی بدنبال دارد و بعد از پارگی مینیسک بوجود می‌آید. ولی گاهی خود کیست ایجاد ناراحتی می‌کند و ممکن است روی خط مفصلی یعنی جایی‌که مینیسک پاره شده است جلب توجه کند.

دکتر مغاری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مورد بهترین درمان برای کیست مینیسک به شما مشاوره می‌دهد. دکتر مغاری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با ترکیبی از روش های غیر تهاجمی، موثر، امن و بدون درد مانند فیزیوتراپی و بدون نیاز به عمل، به کاهش درد زانو و قدرتمند کردن عضلات اطراف مفصل زانو، افزایش محدوده حرکت و کاهش التهاب، به بهبود کلی عملکرد زانوی شما می پردازد.

برای اطلاعات بیشتر با ما از طریق 9-33790621-028 و یا 7-33222016-028 تماس حاصل فرمایید یا به آدرس قزوینی- سبزه میدان- خ هلال احمر- جنب داروخانه هلال احمر- کلینیک تخصصی دانشگاه علوم پزشکی قزوین (عصر) مراجعه فرمایید.

علل کیست مینیسک

کیست مینیسک زانو اغلب با پارگی مینیسکی که به خاطر تغییرات دژنراتیو بوجود می‌آید، همراه می‌شود. هرچند ممکن است آسیب مینیسک مربوط به زانو باشد (آسیب مربوط به چرخیدن یا پیچیدن زانو). با‌توجه به شمار پارگی‌های مینیسک کیست‌های مرتبط با این پارگی‌ها معمول نیستند.

کیست منیسک اغلب پس از یک پارگی منیسک ایجاد می‌شود. پارگی‌های منیسک اغلب به خاطر پیری بوجود می‌آیند،‌ ولی ممکن است در اثر آسیب به زانو رخ دهد (آسیب مربوط به چرخیدن یا پیچیدن زانو). زانو زدن یا چمباتمه نیز ممکن است باعث پارگی مینیسک شوند.

علائم کیست مینیسک

• درد، به‌ویژه زمانی‌که روی پای مبتلا به کیست می‌ایستیم و حساسیت به درد در امتداد مفصل زانو
  • وجود برآمدگی سفت در محل کیست و به‌طور‌معمولروی قسمت جانبی (خارجی) زانو
  • آشکارتر شدن کیست با دراز کردن زانو
  • یافته‌های مرتبط ولی غیر‌اختصاصی ممکن است دربرگیرنده تورم زانو، حساسیت به درد در خط مفصلی وروی منیسک مبتلا به کیست، قفل شدن مفصل یا آسیب رباط باشند.

• ورزش‌های دارای حرکات چرخشی و گردشی که می‌تواند باعث پارگی منیسک شوند.
  • آسیب قبلی زانو
  • آسیب های مرتبط با زانو به‌ویژه آسیب رباط‌ها
  • پیری که در دوران آن پارگی‌های دژنراتیو (تخریبی) منیسک به کرات افزایش می‌یابد.

• عود علائم، و ایجاد وضعیت مزمن
  • آسیب مکرر به زانو، به‌ویژه اگر ورزش بلافاصله پس از آسیب یا جراحی از سر گرفته شود.
  • بزرگتر شدن پارگی (پیشرفت پارگی) و یا افزایش اندازه کیست، درصورت عدم درمان.
  • آرتروز زانو
  • عوارض جراحی، از جمله عفونت، خونریزی، صدمه به اعصاب (بی‌حسی، ضعف، فلج)، درد مداوم، قفل شدن، عدم بهبود مینیسک (باوجود درمان)، نیاز به عمل جراحی مجدد، سفتی زانو (فقدان حرکت) و عود کیست.
  • فرسایش استخوان و مفاصل، به دلیل فشار کیست
  • آسیب به اعصاب، به دلیل فشار کیست

آزمایش و تشخیص

معمولا تشخیص کیست مینیسک زانو با بررسی و لمس یک توده مجزا که مستقیماً روی خط مفصلی داخلی یا خارجی قرار دارد به آسانی صورت می‌گیرد و با استفاده از ام آر آی که هم پارگی مینیسک و هم کیست مربوطه را نشان می‌دهد تایید می‌شود. این بیماری را باید از “کیست بیکر” که تجمع مایعی است که معمولاً در پشت طرف داخلی زانو جمع می‌شود،‌ متمایز کرد. هنگامی‌که زانو به هر دلیلی متورم می‌شود، مایع می‌تواند این فضا را بسط داده و تشکیل کیست دهد.

تشخیص‌های رادیوگرافی

کیست‌های مینیسک داخلی معمولاً در امتداد بخش خلفی شاخ خلفی هستند درحالی‌که کیست‌های مینیسک خارجی در امتداد قدامی / بخش قدامی شاخ قدامی و یا بدن هستند.

رادیوگرافی ساده – رادیوگرافی ساده ممکن است تورم بافت نرم در نواحی موردانتظار را نشان دهد.

سونوگرافی- سونوگرافی اسکلتی عضلانی با وضوح بالا می‌تواند بسیار حساس باشد و معمولاً ضایعه بدون پژواک یا در بیشتر موارد ضایعه هیپواکوئیک همراه با طبیعت کیستی ضایعه را نشان می‌دهد. همچنین ممکن است پارگی مینیسک مرتبط را نیز نشان دهد.
سونوگرافی همچنین می‌تواند به تجسم کیست و هدف‌گیری محل تخلیه، که در آن یک سوزن به داخل کیست به منظور بیرون کشیدن محتویات آن وارد می‌شود، کمک کند.
ام آر آی- گزینه‌ای برای تصویربرداری جامع از زانو است. بسیاری از کیست‌ها غیرقابل‌لمس بوده و بیماران از درد زانو شکایت می‌کنند. بنابراین ام آر آی می‌تواند به تشخیص پارگی منیسک و همچنین کیست کمک کند. ام آر آی می‌تواند تشخیص را تایید و اندازه و محل کیست را نشان دهد.

درمان

معمولا درمان پارگی مینیسک زانو شامل استفاده از یخ و دارو، برای کاهش درد و التهاب است. گاهی‌اوقات، کیست حاوی مایعی است که از طریق یک سوزن (آسپیره) خارج می‌شود. برای کاهش علائم، اغلب جراحی توصیه می‌شود.  جراحی معمولاً از طریق ایجاد یک برش در نزدیکی مفصل (جراحی به شیوه آرتروسکوپی) انجام شده و پارگی مینیسک برطرف می‌شود. کیست ممکن است برداشته شود. پس از جراحی، ممکن است برای بازیابی قدرت و دامنه حرکتی کامل نیاز به انجام تمرینات ورزشی کششی و تقویتی باشد. تمرینات ممکن است در خانه و یا با یک درمانگر انجام شود.

درمان آرتروسکوپی پارگی منیسک

مگر در مواردی‌که علت اصلی پارگی مینیسک مشخص شود، مشکل عود پارگی وجود خواهد داشت.
معمولاً بهترین درمان برای کیست مینیسک درمان آرتروسکوپی پارگی منیسک است.  پس از درمان پارگی، کیست مینیسک معمولاً از حالت فشرده خارج و به ندرت عود می‌کند. درحالی‌که امکان عود مجدد کیست وجود دارد، اما معمولاً رایج نیست.
درواقع نیازی به برداشتن کیست نیست، پرداختن به علل ایجاد کیست درمان بهتری برای این مشکل محسوب می‌شود.

درمان غیرجراحی

استراحت، NSAIDS، توانبخشی

مورد مصرف– به عنوان گزینه اول درمان کیست‌های پریمینیسکال کوچک و کیست‌های پارامینیسکال.

نتیجه

• آزمایش درمان پزشکی برای مشاهده واکنش درد بیماران
  • ممکن است در رابطه با پارگی‌های دژنراتیو مؤثر باشد.

مکیدن به‌وسیله هوا و تزریق استروئید

مورد مصرف- کیست بیکر در بیماران جوان

تکنیک

• تخلیه کیست
  • تزریق به کیست با استفاده از سونوگرافی

نتیجه- نتایج ضعیف در پارگی مزمن دژنراتیو مینیسک و کیست‌های مرتبط

Woman having botox treatment at beauty clinic

• قبل از فعالیت زانو را به‌طورصحیح گرم کرده و کشش دهید.
  • آمادگی جسمانی را حفظ کنید:
    • تقویت ران، زانو، و پا
    • انعطاف‌پذیری و استقامت.
  • روش مناسب برای پریدن و چرخش در حرکات ورزشی را یاد گرفته و به کارگیرید.
  • برای پریدن و یا ورزش‌های تماسی، وسایل محافظ، مانند باند الاستیک، نوار، و یا آتل برای حفاظت از مفاصل آسیب‌پذیر استفاده کنید (تأثیر این وسایل تایید نشده است).
  • از پوشش‌های حفاظتی مناسب استفاده کنید و از استفاده صحیح از آنها اطمینان حاصل کنید، از جمله استفاده از کفش میخی مناسب برای سطح موردنظر.