تنيس‌البو یا آرنج تنیس بازان (كه در اصطلاح پزشکی لترال‌اپي‌كوندليت ناميده مي‌شود) يك عارضه رايج است كه موجب درد در قسمت خارجي آرنج مي‌گردد. علی‌رغم نام آن، این وضعیت تنها در بازیکنان تنیس دیده نمي‌شود، بلكه در سایر رشته‌های ورزشی و یا فعالیت‌های تفریحی که موجب فشار مكرر بر روی عضلات اطراف آرنج مي‌شود، مانند بلند کردن اجسام سنگین نیز دیده می‌شود. درمان اين عارضه می‌تواند بسیار سخت باشد،‌ به‌ویژه اگر مزمن شود، بنابراين تشخيص سريع و دقيق اين بيماري از اهميت بسياري برخوردار است. آرنج تنیس بازان (تنیس البو) هم می‌تواند به‌طور كاملاً ناگهانی (حاد) و یا طي يك دوره چندروزه يا چندهفته‌ای ایجادشده و به‌تدریج تشديد شود (مزمن).

دکتر مغاری متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی، بهترین درمان برای تنیس البو یا آرنج تنیس‌بازان را به شما پیشنهاد می‌دهد. ورزش تنیس البو بخش مهمی از توان‌بخشی است و می‌تواند به جلوگیری از بازگشت تنیس البو کمک می‌کند. دکتر مغاری متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی با ترکیبی از روش‌های غیرتهاجمی، مؤثر، امن و بدون درد مانند فیزیوتراپی و بدون نیاز به عمل، به کاهش درد آرنج و قدرتمند کردن عضلات اطراف آرنج، افزایش محدوده حرکت و کاهش التهاب و بهبود کلی عملکرد زانوی شما می‌پردازد.
برای اطلاعات بیشتر با ما از طریق 9-33790621-028 و یا 7-33222016-028 تماس حاصل فرمایید یا به آدرس قزوینی- سبزه‌میدان- خ هلال‌احمر- جنب داروخانه هلال‌احمر- کلینیک تخصصی دانشگاه علوم پزشکی قزوین (عصر) مراجعه فرمایید.

علت‌ها و دلایل

‌تنیس‌البو یا آرنج تنیس بازان حاد بلافاصله پس از یک فعالیت مانند ضربه با پشت راكت در تنیس با تکنیک ضعیف ايجاد مي‌شود. فشار به‌طور ناگهانی بر روي عضلات اکستانسور در پشت ساعد (اکستانسور مچ دست) افزایش‌یافته و باعث پارگي ريز تاندون‌ها در محل اتصال به آرنج مي‌شود.

ازطرف‌ديگر، آرنج تنیس بازان مزمن به‌طورمعمول در طی یک دوره چندروزه يا چندهفته‌ای و معمولاً به دنبال تمرينات ورزشي/ فعالیت‌هاي شديد که بیمار به آن‌ها عادت ندارد، مانند بلند کردن جعبه‌های سنگین در هنگام اسبا‌‌ب‌كشي ايجاد مي‌شود.

علائم و نشانه‌ها

علامت اصلی شامل درد در حدود 1 تا 2 سانتی‌متر پايين‌تر از برجستگي استخوانی سطح خارجي آرنج، كه لترال‌اپي‌كونديل ناميده مي‌شود، است. علاوه بر این، ممکن است ضعف در عضلات اطراف ساعد و مچ احساس شود و این ممکن است باعث ايجاد مشكل در انجام کارهای ساده مانند باز کردن دستگیره در یا دست دادن با کسی شود.

دکتر مغاری ممکن است معايناتي برای کمک به تشخیص ‌لترال‌اپي‌كندوليت انجام دهد. در هنگام معاينه، با فشار دادن قسمت پاييني ناحيه خارجي آرنج، و نيز در هنگام تلاش براي باز کردن يا كشيدن دست و انگشتان، درد تشديد مي‌شود.

تشخیص

پس از گرفتن یک تاریخچه کامل از چگونگي شروع درد آرنج در بيمار، اولین آزمایشي که دکتر مغاری انجام خواهد داد بررسی سطح قدرت و سلامت عضلات اکستانسور مچ دست است. دکتر مغاری، به‌طور خاص، ممکن است معاينه كششي انگشت وسط را انجام دهد زيرا اغلب حساس‌ترین تست برای تشخيص آسيب‌هاي آرنج است.

آزمايشات ديگر مانند آزمايش ‘مانور میلز’ و ‘تنش عصبي’ براي بررسي بافت عصبی در اين ناحيه نيز ممكن است انجام شود.
درنهایت دکتر مغاری ممکن است معاينه لمس كردن ناحيه اطراف آرنج را انجام دهد تا شخيص دهد كه آيا نقاط شكننده به‌ویژه در محل اتصالات تاندوني عضلات اکستانسور مچ دست به اپي‌كونديل جانبی وجود دارد يا خير.

درمان

درمان شامل کاهش علائم درد و التهاب از طریق استراحت و كمپرس يخ یا سرما‌درمانی است. پس‌ازآن به‌تدریج افزایش بار به آرنج  از طریق تمرینات ورزشي، صورت مي‌گيرد.

استفاده از بریس تنيس يا محافظ آرنج می‌تواند به کاهش فشار بر روی تاندون و انجام بهبودي كمك كند.

فيزيوتراپي

درمانگر شما ممکن است از انواع مختلف تجهیزات الكترودرماني برای درمان علائم استفاده كند. برخی از روش‌هایي كه به‌طورمعمول استفاده مي‌شوند عبارت‌اند از:

• اولتراسوند: اين روش شامل عبور امواج صوتی با فرکانس بالا به داخل بافت است. این امواج موجب ارتعاش مولکول‌ها شده و بسته به اين‌كه به‌طور پی‌درپی یا به‌صورت سيگنال اعمال مي‌شود،‌ می‌تواند توليد گرما كند.
  • ليزر– از طریق عبور نور با شدت بالا به تاندون موجب کاهش درد و التهاب شده و تکثیر سلولی را تحريك مي‌كند. در درمان تنیس البو با لیرز درمانی گرمايي تولید نمی‌شود.
  • شاك‌ويوتراپي: عملكرد اين روش از طریق عبور امواج شوک (امواج انرژی کوتاه اما شدید) است که با سرعتی فراتر از سرعت صوت به داخل بافت راه پيدا مي‌كنند.

دارو

دکتر مغاری ممکن است داروهای ضدالتهابی مانند ایبوبروفن را برای کاهش درد و التهاب تجويز كند. این درمان ممکن است در مراحل اولیه کار آیی داشته باشد اما اثربخشي بعدي آن درروند توان‌بخشی بحث‌برانگیز است. در صورت ابتلا به آسم نبايد از ايبوپروفن استفاده كنيد.

ماساژدرمانی

درمان کایروپرکتیک مانند ماساژدرمانی و ماساژ اصطکاک عرضی ممکن است برای عارضه آرنج تنیس بازان (تنيس‌البو) مفید باشد، به‌ويژه اگر درمان اولیه استراحت و سرمادرماني به‌طور کامل پاسخگو نبوده باشد. به‌طور خاص، نقاط تحريك‌پذير و گره‌هاي مستقر در عضلات اکستانسور ساعد را می‌توان با انواع تکنیک‌های ماساژ درماني درمان كرد. ماساژ اصطکاک عرضی يك روش محبوب و مؤثر است و هم برای درمان محل اتصال تاندوني و هم تاندون‌های مجاور به كارگرفته مي‌شود. هدف كلي اين روش تسريع بهبود مؤثر و تشکیل بافت اسكار باكيفيت است.

طب سوزنی

طب سوزني به‌عنوان یک درمان مؤثر برای عارضه تنيس‌البو یا آرنج تنیس بازان (در برخی موارد) شناخته‌شده است. این روش شامل واردکردن سوزن‌هایی با طول و ضخامت مختلف به نقاط خاص اطراف ساعد و نواحي مجاور است. سوزن معمولاً واردشده، چرخيده مي‌شود و سپس برای چند دقیقه در محل باقي مي‌ماند. تئوری چگونگي عملكرد طب سوزني تغيير مسير انتقال سیگنال‌های درد از راه مسیرهای عصبی است.

تزریق کورتیکواستروئید

درمان دیگر برای آرنج تنیس بازان (تنیس‌البو) تزریق داروهای استروئیدی به این ناحيه است. شواهد موجود اثربخشي آن‌ها در کوتاه‌مدت را نشان داده است، اما اثرات درازمدت اين شيوه قابل‌بحث هستند. به‌منظور دستیابی به یک نتیجه نهایی خوب، بیمار اغلب نیاز به مجموعه‌اي از تزریق‌ها در طی یک دوره چندهفته‌ای یا چندماهه دارد. استروئید باید در اطراف ناحیه اتصال تاندون تزریق شود نه در بدنه تاندون، چراکه به دنبال تزریق استروئید مواردی از پارگی تاندون دیده‌شده است.

درمان‌های دیگر

دیگر درمان‌هایی که گاهی اوقات برای تنیس‌البو استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از:‌

• پدتراپی با نیتریک اکسید- استفاده از پد بر روی آرنج ممکن است در طی یک دوره چندماهه  سودمند باشد. ‌اگرچه تقریبا 50 درصد از بیماران عوارض جانبی ازجمله سردرد و خارش پوست را تجربه می‌کنند.
  • تزریق بوتاکس-  گمان می‌رود که این شیوه موجب بهبود درد در کوتاه‌مدت شود، اگرچه احتمال بسیار بالایی وجود دارد که عضلات ساعد پس‌ازآن به‌درستی کار نکنند.
  • تزریق خونی اتولوگ – شامل سانتریفوژ خون خود بیمار برای جدا کردن پلاسما از گلبول‌های قرمز خون است. پلاسمای حاصل، غنی از پلاکت است که برای بهبود مؤثر می‌باشد. سپس خون مجدداً به ناحیه اطراف محل آسیب تزریق می‌شود. تصور می‌شود که این شیوه موجب تحریک و تقویت واکنش بهبود التهاب می‌شود.
    درصورتی‌که هیچ‌یک از درمان‌های محافظه‌کارانه‌ای که در بالا ذکر شد به نتیجه نرسید پس‌ازآن عمل جراحی ممکن است تنها گزینه باشد، اگرچه احتمال دارد هنوز یک سال تا تشخیص جراح زمان باقی باشد.

تمرینات ورزشی

تمرینات کششی و تقویتی هر دو مهم هستند و پایه و اساس یک برنامه توان‌بخشی را تشکیل می‌دهند. تمرینات باید به‌محض ظهور درد آغاز شوند و تا پس از حصول آمادگی جسمانی کامل ادامه یابند.

تمرینات کششی

تمرینات کششی برای آرنج تنیس بازان (تنیس‌البو) باید به‌آرامی و به‌محض ظهور درد انجام شوند.

کشش عضلات اکستانسور مچ دست

بازوی خود را به سمت جلو دراز کرده و انگشتان را به سمت پایین نگه‌دارید. دست را به سمت بدن بکشید تا کشش را در پشت مچ دست، ساعد و آرنج احساس کنید. با چرخش ساعد به سمت داخل می‌توانید موجب افزایش کشش بر روی قسمت خارجی آرنج شوید. می‌توانید برای مدت 20 ثانیه دست را در حالت کشش نگه‌داشته و تا 5 مرتبه این تمرین را  تکرار کنید.

کشش آرنج به کمک فرد دیگر

بازو باید به سمت بیرون نگه‌داشته شده و به سمت داخل (به سمت پایین) چرخش داده شود. سپس برای افزایش کشش، مچ دست خم می‌شود. این تمرین کششی با کمک یک فرد دیگر آسان‌تر انجام می‌گیرد. بازو را به مدت 30 ثانیه در این حالت نگه‌داشته و حرکت را 5 مرتبه تکرار کنید. حداقل 3 مرتبه در روز این تمرین را انجام دهید.

کشش اعصاب دست

کشش اعصاب دست می‌تواند در تخلیه فشار سودمند باشد، به‌ویژه اگر با ماساژ ورزشی همراه گردد. در ابتدا برای حداکثر 5 ثانیه اعصاب دست را در حالت کشش نگه‌دارید و تنها درصورتی ادامه دهید که احساس راحتی دارید.

تمرین تقویت عضلات

تمرینات تقویت عضلات برای آرنج تنیس بازان (تنیس‌البو) فقط باید زمانی که بیمار دردی را احساس نمی‌کند، انجام گیرد. بهتر است برای انجام تمرینات تقویتی کمی بیشتر صبر کنید تا اینکه بلافاصله این تمرینات را آغاز کرده و موجب تشدید آسیب شوید. اگر درطول تمرین،‌ بعدازآن یا روز بعد هرگونه عوارض جانبی یا درد  را احساس کردید،‌ کمی استراحت کرده و یک گام به عقب بازگردید.

اکستنشن ایزومتریک مچ دست

بهترین راه انقباض عضلات به‌صورت ایزومتریک (و یا ایستا – بدون هیچ حرکتی) این است که از یک نفر بخواهید که در برابر حرکت شما مقاومت کند و یا از دست دیگر خود و یا یک شی مانند یک میز برای مقاومت در برابر حرکت خود استفاده کنید. بازو را از قسمت ساعد و کف دست به سمت پایین نگه‌داشته و در صورت امکان آن را مهار کنید. تلاش کنید تا مچ دست را با بلندکردن به سمت عقب  کشش دهید گویی‌که با انگشتان خود به سقف اشاره می‌کنید. به مدت 5 ثانیه دست را در حالت انقباض نگه‌دارید. استراحت کنید و 10-15 مرتبه این حرکت را تکرار کنید. مفصل مچ دست نباید هیچ حرکتی داشته باشد.

اکستنشن انگشتان

نوک انگشتان دست خود را به هم نزدیک کنید به‌طوری‌که شکل یک منقار را پیدا کند. یک باند لاستیکی را دور انگشتان خود ببندید تا نوک انگشتان را کاملاً نزدیک به هم نگه دارد. سعی کنید انگشتان دست خود را از یکدیگر در برابر مقاومت باند دور کنید. این حرکت را 20-10 مرتبه تکرار کنید.

اکستنشن دینامیک مچ دست

زمانی‌که تمرینات فوق را  به‌راحتی و بدون احساس درد به پایان رساندید پس‌ازآن شما می‌توانید تمرینات دینامیک را انجام دهید. اگر در محل آسیب احساس درد می‌کنید یک گام به عقب برگردید. تمرینات دینامیک را می‌توان با استفاده از یک وزنه سبک (حدود 1 کیلوگرم) انجام داد. مچ دست را از حالت خم شدن به حالت اکستنشن حرکت دهید. تمرین را با 1 ست و 10 تکرار روزانه آغاز کنید و به‌تدریج تا 3 ست و 20 تکرار ادامه دهید.