1

ترقوه یا چنبر، بازو را به بدن وصل می‌کند و همچنین به ایجاد ثبات شانه و بازو در هنگام حرکت آنها، کمک می‌کند. شکستگی ترقوه صدمه‌ای شایع است که به شانه وارد می‌شود؛ به عبارتی 4 درصد از تمام انواع شکستگی‌ها و 35 درصد از تمام صدمات شانه را شامل می‌شود. اغلب صدمات ناشی از وارد آمدن ضربه است مانند یک ضربه مستقیم به شانه یا سقوط کردن؛ این عارضه بیشتر در افراد زیر سن 20 سال دیده می‌شود. در مردان جوان این آسیب بیشتر دیده می‌شود که بیشتر درنتیجه‌ی صدمات ورزشی است. همان‌طور که سن افراد بالا می‌رود، احتمال وقوع افتادن و سقوط بیشتر می‌شود. همچنین در زنان با افزایش سن، شکستگی استخوان ترقوه متداول‌تر می‌شود در حالی که برای مردان احتمال کمتری دارد.

دکتر مغاری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با سال‌ها تجربه در درمان موفق انواع دردهای مزمن، از جمله درمان شکستگی استخوان ترقوه و التیام درد مزمن شانه و کتف، با ترکیبی از روش‌های غیر تهاجمی، مؤثر، امن و بدون درد مانند فیزیوتراپی و بدون نیاز به عمل به کاهش درد مزمن شانه و کتف و کاهش التهاب استخوان آنها می‌پردازد.

برای اطلاعات بیشتر با ما از طریق 9-33790621-028 و یا 7-33222016-028 تماس حاصل فرمایید.

یا به آدرس قزوینی- سبزه میدان- خ هلال احمر- جنب داروخانه هلال احمر- کلینیک تخصصی دانشگاه علوم پزشکی قزوین (عصر) مراجعه فرمایید.

دسته‌بندی انواع شکستگی ترقوه


شکستگی ترقوه با توجه به مکانی که استخوان آن می‌شکند، دسته‌بندی می‌شود. 3 دسته‌ی آنها عبارتند از:

مید شفت (وسط استخوان)

  • 75 تا 80 درصد از همه‌ی انواع شکستگی‌های ترقوه را شامل می‌شود
  • معمولاً برای اشخاص جوان‌تر اتفاق می‌افتد

جنبی- انتهایی (نزدیک مفصل زائده‌ی استخوان کتف و ترقوه)

  • 15 تا 25 درصد از همه‌ی انواع شکستگی‌های ترقوه را شامل می‌شود

میانی- انتهایی (نزدیک مفصل استخوان جناغ سینه و ترقوه)

  • نادر است؛ 5 درصد از همه‌ی انواع شکستگی‌های ترقوه را شامل می‌شود

شکستگی‌ها به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • جابجا نشده. قطعات استخوان شکسته شده به ترتیب در جای خود باقی می‌مانند
  • جابجا شده. دو بخش از استخوان شکسته شده در جای خود نیستند
  • خردشده. خرده‌ها یا تکه‌های کوچک متعددی از استخوان در محل شکستگی یافت می‌شوند. گاهی اوقات قطعات شکستگی می‌توانند پوست را سوراخ کنند و باعث شکستگی باز (نوعی شکستگی استخوان که در اثر آن استخوان شکسته شده در معرض دید قرار دارد) شوند.

2

علت‌ها و دلایل


شکستگی ترقوه اغلب به دلیل وارد آمدن یک ضربه‌ی مستقیم به شانه است. این ضربه می‌تواند در طول یک سقوط روی شانه و یا یک تصادف با ماشین رخ دهد. سقوط روی بازوی باز شده نیز می‌تواند باعث شکستگی ترقوه شود. در نوزادان، این شکستگی‌ها می‌تواند در طول عبور از مجرای زایمان رخ دهد.

علائم و نشانه‌ها


  • معمولاً درد در ناحیه‌ی ترقوه احساس می‌شود. ممکن است در موارد شدیدتر درد بازو یا تغییرات در احساس درد رخ دهد.
  • کبود شدن
  • ورم کردن
  • عدم توانایی در بلند کردن بازوها
  • احساس خرد و سائیده شدن در هنگام حرکت کردن
  • وجود یک برآمدگی در ناحیه‌ی آسیب‌دیده

تست و تشخیص


در طول معاینه، پزشک سؤالاتی در مورد صدمه و اینکه این آسیب چگونه اتفاق افتاده است، می‌پرسد. پس از بحث در مورد آسیب و علائم، پزشک شانه شما را موردبررسی قرار می‌دهد. معمولاً در محل شکستگی تغییر شکل آشکاری یا یک برآمدگی وجود دارد. وارد آمدن فشار ملایم روی شکستگی کمی درد را به دنبال دارد. اگرچه پاره شدن پوست از طریق تکه‌های استخوان نادر است، اما ممکن است این تکه‌ها به پوست فشار وارد کنند و یک حالتی شبیه خیمه زدن به وجود بیاورند.

پزشک به دقت شانه‌ی شما را معاینه خواهد کرد تا مطمئن شود که هیچ عصب یا رگ خونی آسیب ندیده باشد.

به منظور مشخص کردن دقیق محل و شدت شکستگی، پزشک دستور به انجام یک تست اشعه ایکس می‌دهد. اغلب تست اشعه ایکس از تمام شانه انجام می‌شود تا صدمات اضافی را نیز بررسی کند. در صورتی که استخوان‌های دیگری شکسته شدند، پزشک دستور به انجام یک اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT یا CAT) می‌دهد تا شکستگی‌ها را با جزئیات بهتری ببیند.

درمان


درمان بدون عمل جراحی

اگر انتهای استخوان شکسته شده از جای خود حرکت نکرده و به درستی در جای خود قرار دارد، ممکن است شما به عمل جراحی نیاز نداشته باشید. ترقوه‌ی شکسته می‌تواند بدون عمل جراحی بهبود یابد.

پشتیبان بازو

معمولاً برای کاهش درد، بلافاصله بعد از شکستگی از یک بازوبند ساده یا تسمه‌ی هشت بندی استفاده می‌شود.

این بازوبندها برای پشتیبانی بازو و کمک به نگه‌داشتن آن در موقعیتی صحیح (در حالی که بازو در حال بهبودی است) پوشیده می‌شود.

Untitled-1

داروها

داروهای ضد درد، از جمله استامینوفن می‌تواند به تسکین درد، در هنگامی که شکستگی رو به التیام است، کمک کند.

فیزیوتراپی

وقتی شما بازوبند می‌پوشید، به احتمال زیاد قدرت عضلانی شانه‌های خود را از دست می‌دهید. هنگامی که استخوان شما رو به بهبودی رفت، درد کاهش خواهد یافت و ممکن است پزشک ورزش‌های ملایم شانه و آرنج را شروع کند. این ورزش‌ها به جلوگیری از سفت و ضعیف شدن عضلات کمک خواهد کرد. هنگامی که شکستگی به طور کامل خوب شد، به تدریج می‌توان تمرینات شدیدتری را شروع کرد.

5

6
دستورالعمل‌های عمومی توانبخشی

بازو را بالا نبرید. به مدت چهار هفته بعد از صدمه دیدن، بازوی آسیب‌دیده را در هیچ جهتی بیشتر از 70 درجه بالا نبرید.

وزنه بلند نکنید. به مدت شش هفته بعد از صدمه دیدن، با بازوی شکسته شده وزنی بیشتر از 2 کیلوگرم بلند نکنید.

از یخ استفاده کنید. به مدت 15 دقیقه و هر روز سه مرتبه، روی شانه آسیب‌دیده یخ بگذارید. این کار به کاهش درد، تورم و التهاب ناحیه کمک می‌کند.

از یک بازوبند استفاده کنید. به مدت 3 تا 4 هفته بعد از آسیب دیدن، بازوی آسیب‌دیده را با یک بازوبند نگه دارید تا در هنگام فرایند بهبودی، محافظ ترقوه باشد.

مراقب مکانیک بدن خود باشید. برای جلوگیری از مشکلات آینده، همانطور که از بازوبند استفاده می‌کنید، محافظت صحیح از هم‌ترازی استخوان و ماهیچه نیز ضروری است. سعی کنید شانه‌ی خود را در یک موقعیت خوب متمرکز کنید. شانه را بالا نیندازید، دولا دولا را نروید و به شانه‌هایی که با بازوبند بسته شده‌اند اجازه‌ی چرخش دهید.

برنامه ورزشی توانبخشی استاندارد

هفته اول

با پزشک و درمانگر فیزیکی مشورت کنید و یک برنامه توانبخشی مناسب طراحی کنید. به طور کلی این برنامه شامل موارد زیر است:

تمرینات عادی روزانه استاندارد

  • تمرین آونگی. در این تمرین، شما با کمر به سمت جلو خم شوید و به بازوی آسیب‌دیده اجازه دهید به سمت زمین آویزان شود. با دست خود دایره‌های کوچکی بکشید و اجازه دهید این حرکت بازویتان را بدون زحمت به اطراف حرکت دهد. سعی کنید دایره‌هایی در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف آن بکشید.

7

  • تمرینات تقویتی با مشت. توپ کوچکی (توپ راکت بال بسیار مناسب است) را با ملایمت فشار دهید، هر روز چندین بار این کار را تکرار کنید.
  • تمرینات ایزومتریکی یا استاتیکی. در طول تمرینات ایزومتریکی، شما بدون حرکت عضلات خود را منقبض می‌کنید. چند نوع تمرین ایزومتریک وجود دارد که ممکن است شما در طول توانبخشی آنها را انجام دهید، از جمله موارد زیر:
    • تمرینات ایزومتریک ماهیچه‌ی سه سر. ماهیچه‌ی سه سر بازویی، ماهیچه‌ای روی پشت بالای بازو است که در درجه اول مسئول حرکت باز شدن آرنج است.
      • بازوی آسیب‌دیده را روی یک میز تکیه دهید و آرنج را در حالت 90 درجه قرار دهید.
      • دست را مشت کنید و با تمام بازوی خود روی میز فشار بیاورید، از مشت تا آرنج.
      • بازوی شما حرکت نخواهد کرد اما ماهیچه‌ی سه سر منقبض خواهد شد.
    • تمرینات شانه‌ی چرخان. عضلاتی که شانه‌ی چرخان را می‌سازند اغلب آسیب می‌بینند و یا در حین صدمات شانه پاره می‌شوند. اغلب برای بازیابی قدرت عضلات شانه‌ی چرخان، تمرینات ایزومتریک چرخشی داخلی و خارجی توصیه می‌شود.
  • تمرینات ایزومتریک شانه. ممکن است دستور انجام تمرینات ایزومتریک شانه به شما داده شود. این تمرینات شامل دور کردن از مرکز بدن، نزدیک کردن به مرکز بدن، کشیدن و باز کردن و خم کردن شانه همراه با بازو است.
  • در طول هفته اول، درمانگر فیزیکی نیز روی هرگونه صدمات وارده به بافت نرم که متحمل شده‌اید، از جمله پارگی، کشش یا پیچش عضلات، کار می‌کند.
  • شما می‌توانید در طول برنامه توانبخشی خود، با استفاده از آموزش متقابل و تمرینات قلبی و عروقی مانند پیاده‎روی، بالا رفتن از پله و دوچرخه سواری ثابت، تناسب اندام خود را حفظ کنید.

هفته‌های دوم تا چهارم

  • درمانگر فیزیکی درمان بافت‌های نرم آسیب‌دیده را ادامه خواهد داد و عدم تعادل ساختاری ناشی از شکستگی ترقوه را مشخص می‌کند.
  • شما عمل راه رفتن روی دیوار یا تمرینات کششی آسان را به صورت دو بار در روز شروع خواهید کرد تا دامنه حرکت شانه را افزایش دهید. برای انجام راه رفتن روی دیوار، پاها را روی دیوار قرار دهید و روی انگشتان دست خود (که روی زمین قرار داده شده است) راه بروید، طوری که بتوانید بدون وارد شدن ناراحتی زیاد به شانه حرکت کنید. هر روز این تمرین را انجام دهید و هر بار کمی آن را بیشتر کنید.
  • شما با چرخاندن، خم کردن و صاف کردن آرنج و مچ دست، شروع به افزایش دامنه حرکت آرنج خواهید کرد.

هفته‌های چهارم تا هشتم

  • اگر شما به خوبی رو به بهبودی هستید، تمرینات افزایش دامنه حرکت و تمرینات تقویتی را شروع کنید.
  • تمرینات دامنه حرکت شانه‌ی چرخان را ادامه دهید؛ هم اکنون می‌توانید برخی ورزش‌های مقاومتی سبک همراه با باند و یا وزنه بلند کردن را به آن اضافه کنید. اجازه دهید با توجه به مقدار ورزشی که انجام می‌دهید درد راهنمای شما باشد. با این حال شما باید از بالا بردن شانه و حرکات چرخشی بیش از حد اجتناب کنید.
  • شما می‌توانید تمرینات آسان دامنه حرکت شانه که درمانگر به شما توصیه می‌کند را انجام دهید.

هفته‌های هشتم تا دوازدهم

  • در طول این مرحله از توانبخشی، شما روی دامنه حرکت کامل در تمامی جهات کار خواهید کرد.
  • برنامه وزرشی تقویتی شما به سمت پیشرفت ادامه خواهد داشت، اما شما باید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. با وزنه‌های سبک و تکرارهای بیشتر، بر روی بازگردانی استقامت عضلات تمرکز کنید.

هفته‌های دوازدهم تا شانزدهم

  • در صورتی که درمانگر فیزیکی بیان کرد که شما آماده هستید، یک برنامه تقویتی تهاجمی‌تری را شروع خواهید کرد. اگر احساس درد، بی‌ثباتی یا گرفتگی در حرکات مفاصل کردید، فعالیت خود را متوقف کنید.
  • شدت تمرینات تقویتی-آموزشی را افزایش دهید.
  • تمرین‌های مهارتی و ورزش‌های خاص را آغاز کنید.
  • به ورزش‌های آموزشی خاص برگردید و تنها وقتی مسابقه بدهید که برای فعالیت کردن مجاز هستید و تست عملکرد شما نشان داده است که طرف آسیب‌دیده‌ی بدنتان همانند طرفی که آسیب ندیده قوی و انعطاف‌پذیر است.

درمان با عمل جراحی

اگر استخوان شما از جای خود خارج شده (جابجا شده) باشد، ممکن است پزشک عمل جراحی را توصیه کند. جراحی می‌تواند هنگامی که استخوان‌ها در حال بهبودی هستند، آنها را به طور دقیق هم‌تراز کند و در یک موقعیت خوب نگه دارد. این کار می‌تواند در زمانی که شما بهبود یافته‌اید، قدرت شانه را بهتر کند.

  • صفحات و پیچ‌ها
  • میله‌ها
Share →