برجستگی و ورم پشت زانو که به آن “کیست بیکر زانو” یا کیست پشت زانو هم می‌گویند باعث می‌شود بیمار در پشت زانویش احساس برآمدگی و سفتی داشته باشد که علت آن معمولاً وجود مشکلی در مفصل زانو است. در این حالت اگر بیمار زانویش را کاملاً راست ‌کند یا فعالیتی انجام ‌دهد، دردش شدید‌تر می‌شود. ورم زانو و ورم مفاصل و پارگی غضروف از جمله مواردی هستند که موجب تولید بیش از حد مایع روان کننده مفصلی می‌شوند، که همین امر باعث ایجاد بیکر کیست در پشت زانو می‌شود. هر یک نفر از پنج نفری که به دیگر مشکلات زانو مبتلا است، پیشرفت مشکلش منجر به شکل‌گیری کیست بیکر خواهد شد.

دکتر مغاری بر اساس نتایجی که از ارزیابی کیست بیکر بیمارانش می‌گیرد، برنامه‌ی درمانی مخصوصی را برای آن‌ها طراحی می‌کند. او معتقد است برای درمان بیماری کیست بیکر، به جای سرکوب علائم آن با دارو ، باید ریشه‌ی اصلی مشکل بیمار را یافته و راه‌حلی دائمی برای آن ارائه کرد.

علت‌ها و دلایل

کیست بیکر سبب ایجاد تورم و درد پشت زانو می‌شود.  دلیل این تورم افزایش مایع روان کننده‌ی غضروف (مایع سینوویال) است و هنگامی‌که فشار آن زیاد می‌شود، مایع در پشت زانو بیرون می‌زند و برآمده می‌گردد.

کیست بیکر عمدتاً با موارد زیر همراه است:

• پارگی منیسک غضروف زانو
  • تورم مفصل زانو(در افراد مسن)
  • رماتيسم‌ مفاصل‌
  • و دیگر مشکلات زانو

علائم و نشانه‌ها

در برخی موارد، کیست بیکر باعث هیچ درد یا رنجی نمی‌شود و علائم آشکاری ندارد. ولی اگر علائم آن برای کسی رخ دهد معمولاً موارد زیر را تجربه می‌کند:

• تورم یا توده‌ای گرد پشت زانو، که ممکن است نرم یا سخت باشد و هنگامی‌که شخص می‌ایستد، مشخص‌تر می‌شود.
  • به‌وجود آمدن دردی ثابت و دردناک بعد از انجام ورزش
  • احساس زانو درد و محدود شدن دامنه‌ی حرکات
  • احساس فشار پشت زانو که ممکن است تا عضله‌ی ساق پا نیز گسترش یابد

آزمایش‌ها و تشخیص‌ها

پزشکان از تعدادی آزمایش برای تشخیص کیست بیکر استفاده می‌کنند، که عبارتند از:

• معاینه‌ی فیزیکی زانو و بررسی سابقه‌ی پزشکی بیمار
  • یک راه ساده برای تشخیص کیست بیکر این است که لامپ‌ها را خاموش کنید و نور فلاش دوربین عکاسی را به محل برآمده بتابانید اگر رنگ قرمزی برافروخته‌ را در محل مشاهده کردید، نشان‌دهنده‌ی این است که داخل برآمدگی مایع مفصلی تجمع کرده است.
  • ام آر آی (تصویربرداری مغناطیسی رزنانسی)

درمان کیست بیکر

اگر دکتر مغاری تشخیص دهد که تورم مفصل باعث کیست شده ، به بیمارش توصیه می‌کند که برخی یا همه‌ی مراحل زیر را برای کاستن از تورم ، درمان ورم زانو و کاهش تولید مایع مفصلی، انجام دهند:

قواعد P.R.I.C.E را دنبال کنید

P.R.I.C.E سرجمع کلمات انگلیسی  Protection (محافظت)، Rest (استراحت)، Ice (یخ)، Compression (فشرده‌گی) و Elevation (ارتفاع) است. با استفاده کردن از چوب زیر بغل، وزن خود را از روی مفصل زانو بردارید و تا بتوانید بدون درد راه بروید،  این کار همان محافظت است. به پایتان استراحت دهید، بر روی ناحیه‌ی متورم یخ بگذارید. زانویتان را با زانوبند بهم فشرده کنید. هرگاه توانستید پایتان را در ارتفاع بالا تر از سرتان به‌خصوص هنگام شب نگه دارید .

داروهای ضدالتهابی غیر استروئيدی(NSAIDs)  یا استامینوفن

داروهای ضدالتهابی غیر استروئيدی از قبیل آسپرین، ایبوپروفن(Advil, Motrin، انواع دیگر) ناپروکسین(Naprosyn, Aleve, انواع دیگر) و داروهای مشابه مثل استامینوفن(Tylenol، انواع دیگر) می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. اگر این نوع از داروها توسط پزشک تجویز شوند، نسبت به انواع بدون نسخه،  دوز بالاتر و اثرگذاری بهتری خواهند داشت.

تجویز مسکن‌ها

مسکن‌های تجویزشده (معمولاً ترکیبی از پاراستامول و کدئین) را می‌توان برای کنترل هر دردی استفاده کرد.

بریس یا زانوبند

فشار زانوبند می‌تواند تسکین چشمگیری در درمان کیست بیکر به وجود آورد. ما معتقدیم که فشاری که توسط زانوبند‌ها ایجاد می‌شود، درد زانو را به خاطر سازوکار بيوفيدبک (پس خوراند زیستی) بهبود می‌دهد. (بیوفیدبک سازوکاری است که بر این عقیده استوار است که سیستم عصبی خودکار را می‌توان با شرطی کردن کنشگر، تحت کنترل اراده درآورد.)

علاوه بر ایجاد ثبات، بریس‌ها با تحریک برخی از فیبر‌ها عصبی، درد را تسکین می‌دهند و باعث می‌شوند خود شما هم مانند غضروف‌تان احساس ثبات و استحکام بیشتری بکنید. اگر استفاده از فشار بر زانو را راهی مؤثر یافتید، نیازی به بریس نیست تنها کافی است از یک بانداژ کشی استفاده کنید؛ هرچند برخی، بریس زانو را ترجیح می‌دهند.

تزریق کورتيکواستروييد

تزریق كورتيزون‌ درون زانو التهاب را کاهش می‌دهد و موجب کاهش درد می‌شود، ولی از عود دوباره کیست برای همیشه جلوگیری نمی‌کند. اغلب از کورتيکواستروييد با نام استروئید یاد می‌شود که دارویی اساساً ضد التهاب است که برای کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرولوتراپی

پرولوتراپی بافت آسیب‌دیده در رباط‌ها یا غضروف‌ زانو را برای خود ترمیمی تحریک می‌کند. به محض ترمیم، مفصل زانو ثابت‌تر می‌شود و این به این معنی است که دیگر التهابی در زانو وجود نخواهد داشت. پس عدم وجود مایع مفصلی نیز به معنی پایان یافتن کیست بیکر خواهد بود!

تزریق پی‌آرپی

روش پی‌آر‌پی و درمان با سلول های بنیادی از دیگر گزینه‌های درمان بدون جراحی، برای بیماری های زمینه‌ساز  کیست بیکر، از جمله تورم مفصل و پارگی غضروف‌ است. تزریق پی‌آرپی روش ساده‌‌ای است که در مدت زمانی حدود سی دقیقه و به صورت سرپایی انجام می‌شود، این روش از سازوکار‌های درمانی خود بدن برای ترمیم بافت نرم آسیب‌دیده بهره می‌گیرد و باعث تحریک رشد دوباره غضروف می‌شود. با درمان بافت اصلی از داخل و به‌طور کامل ، مایع مفصلی اضافی دیگر تولید نخواهد شد که این امر موجب درمانی بلند مدت‌تر برای بیماری‌های زمینه‌ساز کیست بیکر ، بدون نیاز به جراحی خواهد شد.

ماساژ درمانی

چون این کیست‌ها معمولاً در ناحیه‌ی پشت زانو قرار می‌گیرند یعنی همان جایی که معمولاً برای اکثر روش‌های ماساژ، منطقه‌ی ممنوعه به حساب می‌آید، درنتیجه فیزیوتراپ به‌طور مستقیم، فشار چندانی به کیست وارد نمی‌کند. وظیفه ماساژ درمانی زمینه‌سازی برای کاهش مشکل زانو است.

ماساژ ناحیه‌ی بالایی کیست فواید بزرگی مانند تعادل عضلانی برای عضلاتی مانند ادکتور و همسترینگ دارد، که این عضلات نیز بر مفاصل زانو  را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

طب سوزنی

در طب سوزنی جریان انرژی با وارد کردن سوزن‌های ریز به درون نقاطی خاص از بدن که معمولاً هم با دست چرخانده می‌شوند تصحیح می‌گردد. فرو کردن این سوزن‌ها در داخل زانو موجب تحریک انتهای عصب و آزاد شدن نوروترانسمیتر (ماده‌ی شیمیایی انتقال دهنده عصبى)  درون مغز می‌شود.

الکتروتراپی(برق‌ درمانى‌)

دستگاه تحریک کننده‌ی الکتریکی ماوراء پوستی عصب

جریان‌های خفیف الکتریکی تِنس برای ارسال پالس‌های تحریک بر روی سطح پوست و درون پایه‌های عصبی تنظیم می‌شوند. این پالس‌ها با ممانعت از رسیدن سیگنال‌های درد به مغز و همچنین کمک به تولید اندورفین که مسکن طبیعی بدن است به کاهش درد کمک می‌کنند.

تحریک الکتریکی ماهیچه

روش تحریک الکتریکی ماهیچه ایجاد انقباض ماهیچه‌ با استفاده از پالس‌های الکتریکی است. این پالس‌ها به‌وسیله‌ی دستگاهی تولید شده و از طریق الکترودها بر روی پوستی که به طور مستقیم در مجاورت عضلاتی است که می‌خواهیم آن‌ها را تحریک کنیم، فرستاده می‌شود. در واقع این پالس‌ها، پیام الکتریکی را که از سیستم عصبی مرکزی می‌آید و باعث انقباض عضلات می‌شود را تقلید می‌کنند. این جریان‌های الکتریکی ولتاژ پایین  برای تحریک رشته‌های عصبِ حرکتی ماهیچه، در بالاترین میزان حساسیت ممکن تنظیم می‌شود تا باعث انقباضات عضلانی شوند و بدین طریق تأثیر بیشتری بر عضلات بگذارند.

پرولوزون ‌تراپی

پرولوزون ‌تراپی با تولید انرژی اکسیژنی برای داخلی‌ترین بخش‌های مفصل کار می‌کند. این همان جایی است که اوزون جادویش را عملی می‌کند. اوزون محرکی قوی برای عوامل رشدی بافت سلولی است از قبیل فاکتور تبدیل رشد بتا(TGF-B). سیتوکین- پروتئین‌های محلول در آب-  سلول‌های غضروف را  برای تولید پروتئین‌های ماتریکسی مورد نیاز بدن فعال می‌کنند تا ماده سفید رنگ غضروف به‌وجود آید.

آب درمانی

برنامه‌های آب درمانی شامل درمان‌ها و تمرینات ورزشی مختلفی است که در استخر انجام می‌شوند و مخصوصاً برای تسکین درد  پایین کمر و درد زانو طراحی شده‌اند. این تمرینات همچنین برای تقویت و سلامت عضلات برای جلوگیری از بازگشت مجدد درد کمر در آینده به‌کار گرفته می‌شوند.

مکش مایع مفصلی با استفاده از اولتراسوند

دکتر مغاری می‌تواند با استفاده از سوزن مایع مفصلی را از مفصل زانو تخلیه کند. به این روش مکش با سوزن(آسپیراسیون سوزن) می‌گویند و اغلب تحت هدایت اولتراسوند انجام می‌شود. این مایع را به راحتی می‌توان تحت مکش هدایت شده‌ی اولتراسوند از بین برد. این روش به‌طور کل بدون درد است و نواحی آب آورده را به‌طور دقیق می‌توان تخلیه کرد (مایع غضروفی در زیر اولتراسوند به شکل نواحی تاریک دیده می‌شود).

تمرینات توانبخشی کیست بیکر

بالا بردن پا به شکل صاف

Untitled-2

تمرین پل

Untitled-3

تمرین پل همراه با نوار دور زانوها

حرکت لولایی برای چرخش خارجی مفصل ران

حرکت لولایی برای چرخش داخلی مفصل ران

اسکات دیوار – موقعیت شروع(صفر)

اسکات دیوار

اسکات دیوار ‌همراه با نوار

گام برداشتن به پهلو همراه با نوار

جراحی

اگر غضروفی پاره شود موجب تولید بیش از حد مایع مفصلی می‌شود، در برخی موارد برای ترمیم یا برداشتن غضروف پاره شده می‌توان از عمل جراحی استفاده کرد.