h

انجام فعالیت‌های فیزیکی یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای مفاصل و دیگر قسمت‌های بدن خود انجام دهید. جراحات و آسیب دیدگی‌ها ممکن است اتفاق بیفتند و زانو ناحیه‌ای از بدن است که به شدت در معرض آسیب‌دیدگی است. درد مفصل زانو نشانه زیاد کار کردن زانو یا آسیب‌دیدگی و جراحت آن است.

دکتر مغاری متخصص در شناخت و درمان‌های غیر‌جراحی استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌هاست. او یک برنامه درمانی برای تخفیف درد زانوی شما ارائه خواهد کرد. دکتر مغاری به خاطر مهارت، دلسوزی و اشتیاقی که برای گوش فرا دادن به مسائل بیماران دارد بسیار مورد علاقه و اطمینان بیماران است. وی با ترکیب خلاقیت و روش‌های آزمایشی بهترین نتیجه ممکن را برای هر شخص به دست خواهد آورد. دکتر مغاری با ارائه یک زنجیره کامل درمانی و یک مراقبت پزشکی فوق‌العاده، با شما در از بین بردن بیماری و رنج مشارکت می‌کند.

علل زانو درد

• آماس کیسه‌های مفصلی
  • سندروم ایلیوتیبیال باند
  • از بین رفتن غضروف
  • بیماری ازگود اشلاتر
  • آرتروز زانو
  • التهاب تاندون زانو
  • درد جلوی زانو
  • آسیب دیدگی لیگامنت
  • نرمی غضروف زانو
  • سندرم درد جلوی زانو (زانوی دوندگان)
  • دررفتگی مفصل زانو
  • کشکک زانو قسمت بسیار مهمی از مفصل زانو است که مکانیسم اکستانسور (مکانیسم باز کننده و مستقیم کننده مفصل زانو) را شکل می‌دهد. مکانیسم اکستانسور ساختاری زنجیره‌ای است که زانو را قادر به صاف شدن می‌کند. بی‌ثباتی کشکک زانو مجموعه‌ای از بیماری‌هایی است که بر حرکت کشکک یا کاسه زانو تأثیر می‌گذارد و شامل دررفتگی کشکک زانو می‌شود.

علائم و تشخیص زانو درد

بدیهی است، زانو ممکن است آسیب ‌ببیند! اما دردهای ناشی از آسیب‌دیدگی زانو متناسب با علت به‌وجود آمدن آن درد بسیار متفاوت است. شما ممکن است هر کدام از تجربیات زیر را در درد زانو داشته باشید:

• درد، معمولاً در هنگام خم و راست کردن زانو رخ می‌دهد.
  • التهاب و تورم
  • صدای تلق تلق زانو: شما ممکن است احساس سایش یا خردشدگی در هنگام حرکت دادن زانوی خود داشته باشید. همچنین ممکن است صداهای تلق تلق زانوی خود را بشنوید.
  • مشکل تحمل وزن روی زانو
  • از بین رفتن فواصل مفصل
  • خارج شدن زانو از شکل طبیعی: ممکن است شما با پیشرفت آرتروز متوجه تغییراتی در ظاهر زانوی خود بشوید.
  • مشکلات حرکتی زانو

اگر شما هر یک از علائم فوق را دارید به پزشک مراجعه نمایید. او زانوی شما را معاینه کرده و در صورت نیاز برای دیدن جزئیات در مفصل زانو از شما خواهد خواست تا از زانوی خود به وسیله اشعه ایکس یا ام‌آر‌آی عکس‌برداری کنید.

درمان زانو درد

درمان‌های اولیه درد زانو

برنامه درمانی برای درمان زانو درد به نوع آسیب‌دیدگی آن بستگی دارد. آسیب‌های جزئی و ملایم خود به خود و با گذشت زمان بهبود می‌یابد. برای افزایش سرعت بهبود زانو درد خود اقدامات زیر را انجام دهید:

1. به زانوی خود استراحت بدهید. چند روزی به زانوی خود استراحت داده و از انجام فعالیت شدید بپرهیزید.
  2. روی زانوی خود یخ بگذارید. برای تخفیف درد و التهاب روی زانوی خود یخ قرار دهید. این کار را به مدت 15 تا 20 دقیقه و سه تا چهار مرتبه در روز برای مدت دو تا سه روز انجام دهید تا درد زانوی شما برطرف شود
  3. به زانوی خود فشار وارد کنید (آن را کمپرس کنید) از یک باند یا تسمه زخم بند برای پایین نگه داشتن تورم و التهاب استفاده کنید
  4. زانوی خود را بالا نگه دارید به کمک قرار دادن یک پشتی زیر پاشنه پا در هنگامی که نشیته یا دراز کشیده‌اید زانوی خود را بالا نگه دارید تا تورم و التهاب آن کاهش پیدا کند.

از داروهای ضدالتهاب برای کاهش درد زانو استفاده کنید

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایپوبروفن و ناپروکسن به کاهش درد و تورم زانو کمک می‌کند. این داروها عوارض جانبی هم دارند.

حرکت درمانی برای کاهش درد زانو

با حرکت درمانی به خصوص در نواحی ضعیف، قدرت، تعادل و تنظیم مفصل بهبود می‌یابد. حرکت درمانی باعث تخفیف درد زانو و ماهیچه می‌شود.

ماساژ‌درمانی برای کاهش درد زانو

یکی از مزایای ماساژ درمانی مشخص شدن محل درد در هنگام ماساژ است. اگر علت درد زانو آرتروز تشخیص داده شد مزایای ماساژ محدود می‌شود.

کایروپرکتیک درمانی برای کاهش درد زانو

امروزه فیزیوتراپیست‌ها از کایروپرکتیک که قسمتی از برنامه جامع توان بخشی استفاده می‌کنند. این فرایند به بیمار کمک می‌کند تا عملکرد و توانایی حرکتی مفصل خود را بهبود دهد.

طب سوزنی درمانی برای کاهش درد زانو

درمان به کمک طب سوزنی به شما در تخفیف درد زانو کمک می‌کند. در طب سوزنی تعدادی سوزن ریز در قسمت‌های معینی از پوست فرو رفته و بدن شما سعی خواهد کرد که درد زانو را از خود دور کند. این عمل برای تأثیر جریان انرژی بر درد زانو به کار می‌رود. در برخی موارد گرما، فشار یا جریان الکتریکی کمی همراه با سوزن‌ها استفاده می‌شود.

تمرینات ورزشی درمانی برای کاهش درد زانو

تمرینات ورزشی و کاهش وزن بهترین راه‌های کاهش درد زانو هستند.

1.پاها را به صورت صاف و مستقیم بلند کنید.

h1

2.تقویت زردپی طرفین حفره پشت زانو

h3

3.بلند کردن پاها به صورت صاف و مستقیم در حالت درازکش

4.خم کردن زانوها با تکیه بر دیوار (اسکات دیوار)

h35.بالا بردن ساق پا

6.گام برداشتن به سمت بالا (استپ-آپس)

7.پرس پا

آب‌درمانی درمانی برای کاهش درد زانو

با قرار دادن زانو در آب گرم، سفتی و خشک شدگیِ زانو ناشی از آسیب یا آرتروز بهبود می‌یابد. آب‌ درمانی فرصتی برای انجام حرکات ورزشی در آب و در محیطی که فشار و کشش کمتری بر عضلات و مفاصل وارد می‌شود به دست می‌دهد. آب‌درمانی به خصوص برای درمان زانو دردهای ناشی از آرتروز یا درد مفاصل بسیار مفید است. آب گرم در آب‌درمانی برای آرتروز و درد مفاصل باعث افزایش گردش خون در هنگام انجام تمرینات ورزشی در آب می‌شود و شناور بودن در آب کمک می‌کند تا به عضلات و مفاصل فشار کمتری وارد شود.

الکترودرمانی درمانی برای کاهش درد زانو

درمان زانو درد به وسیله الکترومغناطیس پالسی

در درمان به وسیله الکترومغناطیس پالسی از خاصیت مغناطیسی برای تولید پالس الکتریکی که ممکن است به رشد غضروف‌ها کمک کند استفاده می‌شود.

درمان زانو درد به وسیله تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)

در درمان به روش TENS از جریان الکتریکی با ولتاژ پایین برای کاهش درد استفاده می‌شود. اغلب بیماران برای درمان درد مفاصل، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها که به دلیل بیماری‌هایی نظیر آرتروز و فیبرومالژیا به وجود آمده از روش درمانی تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست استفاده می‌کنند، همچنین برای کاهش دردهای خفیف کمر، گردن، پارگی تاندون زانو، یا تورم کیسه‌های مفصلی و همچنین پارگی رباط صلیبی نیز از این روش درمانی استفاده می‌شود.

تزریق برای درمان درد زانو

یکی از راه‌های درمان درد زانو تزریق دارو در زانوست. دو نوع تزریق در زانو برای تخفیف دردهای ناشی از آرتروز وجود دارند که عبارتند از تزریق کورتیزون و تزریق پلاسمای غنی شده با پلاکت (پی آر پی).

تزریق کورتیزون برای درمان درد زانو

تزریق کورتیزون که به آن تزریق کورتی‌کواستروئید هم اتلاق می‌شود به کاهش درد زانوی ناشی از آرتروز کمک می‌کند. کورتیزون در محل ملتهب مفصل زانو که به دلیل آرتروز به وجود آمده است تزریق می‌شود.

تزریق پی‌آر‌پی (پلاسمای غنی شده با پلاکت) برای درمان درد زانو

تزریق پی‌آر‌پی روشی درمانی بهتری برای بیمارانی است که به تازگی در زانوی آنها تغییرات دیژنراتیو به وجود آمده است و استفاده از آن برای دردهای ناشی از آرتروز باید با ملاحظه و احتیاط انجام شود. تزریق پی‌آر‌پی در مطب پزشک بدون نیاز به جراحی، بیهوشی عمومی و بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان انجام می‌شود. در روش تزریق پی‌آر‌پی دوران ریکاوری و استراحت پس از عمل هم وجود ندارد. در واقع اکثر بیماران بلافاصله پس از انجام تزریق می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خو باز گردند.

درمان زانو درد به کمک ازن‌درمانی (O3)

ازن یک گاز بحث‌برانگیز است زیرا در کنار اثرات اکسیدانی بسیار قوی که دارد، اثرات مخربی بر دستگاه تنفسی می‌گذارد ولی چندین دهه است که به‌عنوان یکی از روش‌های درمانی برای کاهش درد زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر نه روش در ازن‌درمانی وجود دارد که عبارتند از تزریق مستقیم در شریان و ورید، شیاف، تزریق عضلانی، اتوهموتراپی کلی و جزئی، آب همراه با ازن، تزریق داخل مفصلی، کیسه ازن، روغن ازن و استنشاق ازن.

جراحی زانو برای بهبود درد زانو

اگر روش‌های غیر‌جراحی برای درمان درد زانو جواب نداد، انجام عمل جراحی توصیه می‌شود.

پیشگیری از درد زانو

از آنجا که شما نمی‌توانید از آسیب‌دیدگی پیشگیری کنید می‌توانید با استفاده از اقدامات زیر آسیب را کاهش دهید:

1. در صورت احساس درد در زانو از انجام حرکات ورزشی خودداری کنید.
  2. همیشه کارهای سنگین را به صورت تدریجی و آرام آرام شروع کنید.
  3. از کشش عضلات پا قبل و بعد از تمرینات ورزشی غافل نشوید.
  4. از زانو بند برای پیشگیری از تورم کیسه‌های مفصلی استفاده کنید به خصوص اگر زیاد زانو می‌زنید.
  5. کفش‌های راحت و با سایز مناسب بپوشید.
  6. عضلات ران خود را با انجام تمرینات ورزش‌های منظم کششی و تقویتی قوی نگه دارید.