22

آرتروز لگن معمولاً به عنوان شایع‌ترین نوع آرتروز در ناحیه ران و لگن توصیف می‌شود که اصطلاح پزشکی آن استئوآرتریت لگن است. آرتروز لگن یک بیماری مفصلی است که غالباً بر غضروف مفصل لگن تأثیر می‌گذارد. غضروف مفصلی یک سطح لغزنده سخت است که قسمتی از استخوان‌هایی که روی هم در مفصل لگن می‌لغزند را می‌پوشاند. در صورتی که غضروف مفصلی سالم باشد استخوان‌ها به راحتی و بدون درد روی هم می‌لغزند و هرگونه نیروی ناگهانی که به وسیله عضلات ران دفع نشده را جذب می‌کند.

دکتر مغاری پس از ارزیابی عضلات ران و لگن، بهترین تمرینات ورزشی که مناسب نیازهای شماست را ارائه می‌دهد. هدف او تنظیم برنانه ورزشی یا فیزیوتراپی برای به تأخیر انداختن تخریب ناشی از آرتروز لگن به کمک تقویت عضلات ران و لگن و استخوان‌ها است.

علل ابتلا به آرتروز لگن


در آرتروز لگن لایه بالایی غضروف، آسیب دیده و از بین می‌رود. نهایتاً استخوان‌هایی که زیر غضروف قرار دارند به هم سائیده شده و ایجاد درد، تورم، احساس خرد شدگی کرده و باعث کاهش دامنه حرکتی مفصل می‌شوند.

ضعف عضلانی و بی‌ثباتی و ناپایداری مفصل لگن باعث تخریب غضروف مفصل لگن می‌شود. عضلات ضعیف‌تر هم پتانسیل جذب کمتر ضربات ناگهانی را داشته که باعث افزایش نیروهای فشرده کننده در مفصل ران می‌شود.

معمولاً آرتروز لگن تدریجاً و به مرور زمان اتفاق می افتد.

عواملی که احتمال ابتلا به آرتروز لگن را افزایش می‌دهند


برخی از عوامل که احتمال ابتلا به بیماری آرتروز لگن را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • چاقی و اضافه وزن
  • افزایش سن
  • سابقه آسیب دیدگی در مفصل لگن
  • ضعف عضلات
  • فشار زیاد بر مفصل به دلیل انجام کاره یا ورزش‌های خاص
  • بیومکانیک ضعیف
  • اتصالات ناقص یا اختلالات ژنتیکی در غضروف مفصلی

23

علائم ابتلا به بیماری آرتروز لگن


درد، ضعف مفصل، ناپایداری مفصل و محدود شدن دامنه حرکات، نتیجه ابتلا به بیماری آرتروز لگن بوده که در انجام فعالیت‌های ساده روزانه مثل راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها یا رانندگی اختلال ایجاد می‌کند. علائم آرتروز لگن که ممکن است به صورت ناگهانی یا تدریجی به وجود بیاید عبارتند از:

  • درد مفصل لگن که می‌آید و می‌رود: معمولاً درد شدیدتری در کشاله ران احساس می‌شود و بعضی وقت‌های این درد در جلوی ران احساس می‌شود. بسیاری از بیماران مبتلا به آرتروز لگن فکر می‌کنند که مشکل در زانوی آنهاست.
  • خشک شدگی و چوب شدگی لگن به خصوص در هنگام صبح
  • حرکت مفصل لگن بسیار مشکل بوده به خصوص چرخش داخلی، حرکت پا در اطراف بدن و کشش ران
  • ضعف عضلات ران به خصوص در هنگام نشستن و ایستادن، حالت‌های نیمه نشسته و بالا رفتن از پله‌ها
  • تورم یا تغییر شکل مفصل ران که به دلیل محل مفصل لگن به سختی تشخیص داده شود.

تشخیص بیماری آرتروز لگن


تشخیص اولیه بیماری آرتروز لگن معمولاً با شنیدن سوابق بیماری و علائم و همچنین انجام معاینات فیزیکی و بررسی دامنه حرکتی مفصل لگن و یا وجود احساس درد انجام می‌شود.

  • اگر پزشک احتمال بروز آرتروز لگن بدهد، عکسبرداری به کمک اشعه ایکس می‌تواند فرسایش و تخریب مفصل لگن را نشان دهد و در برخی موارد هم آزمایش خون برای بررسی عوامل دیگر انجام می‌شود.
  • در تعداد محدودی از موارد سی تی اسکن یا عکسبرداری به وسیله‌ام آر آی نیز ممکن است انجام شود.

tumblr_inline_nviztjClJo1r53j17_540

درمان آرتروز لگن


فاز اول – کاهش درد و محافظت

مدیریت درد در ناحیه لگن

وجود درد در ناحیه لگن اصلی‌ترین دلیل برای درمان بیماری آرتروز لگن است

کاهش وزن

با کاهش وزن نه تنها از نظر ظاهری اندام بهتری خواهید داشت بلکه از احساس بهتری نیز برخوردار می‌شوید. هر کیلوگرم وزن اضافی باعث افزایش فشار مضاعف روی مفاصل لگن می‌شود. وزن اضافی بدون توجه به اینکه مبتلا به چه نوع آرتروزی هستید، باعث افزایش درد لگن می‌شود.

رژیم غنی شده با کلسیم و ویتامین D

شما به سطح نرمالی از کلسیم و ویتامین دی و همچنین انجام ورزش‌هایی برای پیشگیری از اضافه شدن وزن برای تقویت استخوان‌های نیاز دارید.

تقویت استخوان‌ها

دکتر مغاری چگالی استخوان‌های شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر او در مورد پوکی استخوان شما نگرانی احساس کنید ترتیب انجام آزمایش‌هایی در این رابطه را برای شما می‌دهد.

انجام ورزش‌های عمومی

انجام ورزش‌های عمومی نظیر شنا، آب درمانی، تای چی، یوگا، پیلاتیز، ورزش‌های تعادلی و برنامه‌های پیاده روی در صورتی که درد وجود نداشته باشد، بسیار عالی است. انجام این ورزش‌ها به صورت روزانه و منظم از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از انجام این ورزش‌ها حفظ حرکت است.

25

استفاده از یخ

وقتی که مفصل ران شما گرم و متورم است، استفاده از سرما می‌تواند به کاهش درد و تورم به وسیله انقباض رگ‌های خونی و جلوگیری از نشت مایعات درون بافت محیطی مفصل کمک کند.

دارو درمانی

برخی داروها برای کاهش درد و برخی هم برای کاهش تورم تجویز می‌شوند. داروهای ضد تورمی غیر استروئیدی می‌تواند باعث کاهش تورم شود. مصرف این داروها باید تحت نظر پزشک باشد.

26

درمان‌های فیزیکی

دکتر مغاری از ابزارهایی برای کاهش درد و تورم استفاده می‌کند که برخی از آنها عبارتند از:

  • الکتروتراپی
  • طب سوزنی
  • کاهش فشار با تکنیک های باندپیچی
  • ماساژ بافت نرم. ماساژ می‌تواند درد عضلات لگن را کاهش دهد. محاسن آن در افراد، متفاوت است اما شامل کاهش درد و گرفتگی عضلات که همراه با آرتروز به وجود می‌آید می‌شود. ماساژ همچنین گردش خون را افزایش داده و سیستم ایمنی و خواب را نیز بهبود می‌بخشد.

27

ابزار کمکی. ابزاری که به صورت موقتی برای کمک به حرکت و کاهش فشار در سمتی از بدن که دچار آرتروز لگن شده است مورد استفاده قرار می‌گیرند (مثل عصا).

28

تمرینات ورزشی حفظ حرکت. تمرینات ورزشی به کاهش درد در ناحیه لگن کمک کرده، دامنه حرکتی مفصل لگن را بهبود بخشیده، احساس ضعف و خستگی را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا احساس عمومی بهتری داشته باشید. برنامه ورزشی منظم برای افراد مبتلا به آرتروز لگن شامل تمرینات انعطاف‌پذیری برای افزایش دامنه حرکتی ماهیچه‌ها و مفاصل لگن، ورزش‌های ایروبیک برای افزایش استقامت و کاهش خستگی و تمرینات قدرتی برای افزایش استقامت و قدرت عضلات است.

فاز دوم – بازگرداندن دامنه حرکتی و قدرت ناحیه لگن به حالت طبیعی

به محض از بین رفتن درد و تورم در ناحیه لگن، دکتر مغاری بر بازگرداندن دامنه حرکتی مفصل ران، کشش عضلات و کاهش تنش، تقویت عضلات و حفظ تعادل و پیاده روی (الگوی راه رفتن) تمرکز می‌کند.

فاز سوم – بازگرداندن کامل عملکرد لگن به حالت طبیعی

آخرین مرحله توانبخشی برای آرتروز لگن کمک به بازگشت به فعالیت‌های مطلوب روزمره است. افراد خواسته‌های مختلفی برای لگن خود دارند که نشان دهنده اهداف درمانی خاصی است که باید به ان دست یافت. اهداف برخی از افراد ممکن است به سادگی راه رفتن اطراف منزل باشد.

فاز چهارم – به تأخیر انداختن جراحی لگن

آرتروز لگن بیماری است که به مرور زمان رو به وخامت می‌رود (یا به مرور زمان وخیم‌تر میشود)، هرچند در مراحل اولیه آن، درد آن مدام  در تناوب باشد. علاوه بر کنترل عضلات لگن، دکتر مغاری بیومکانیک لگن شما را مورد ارزیابی قرار داده و اختلالات و نواقص آن را اصلاح می‌کند که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انجام ورزش‌هایی برای شکم
  • استفاده از ارتز پا در صورت وجود هرگونه اختلال یا نقصی در پا یا پاها

تنظیم خوب ثبات و پایداری و عملکرد ران و لگن با بهبود استقامت، قدرت و تعادل، آموزش تکنیک‌های خود مدیریتی و دستیابی به اهداف نهایی بازگشت به فعالیت‌های روزمره

فاز پنجم – جراحی لگن

جراحی لگن معمولاً در زمانی که مفصل لگنی که مبتلا به آرتروز است تخریب شده و برای همیشه از شکل طبیعی خود خارج شده است، انجام می‌شود. متداول‌ترین عمل‌های جراحی برای آرتروز لگن عبارتند از:

  • تعویض کامل لگن
  • جراحی آرتروسکوپی
  • بازسازی مفصل

29

توانبخشی

احتمالاً عمل تعویض لگن بسیار خوب خواهد بود. در بیشتر موارد در عین حالی که عملکرد مفصل لگن شما بهبود می‌یابد، دردی نخواهید داشت یا درد بسیار خفیفی را احساس خواهید کرد. شما به برنامه‌ تقویتی و بازتوانی پس از عمل نیاز خواهید داشت تا با لگن جدید به زندگی بازگشته و فعالیت‌های روزمره خود را ادامه دهید.

Share →