p

بیماری ازگود اشلاتر نوعی بیماری است که در اثر استفاده زیاد از زانو یا آسیب‌دیدگی زانو به وجود آمده و باعث تورم و درد زیر زانو و بالای ساق پا می‌شود. این بیماری با تورم تاندون کشکک زانو و بافت نرم اطراف آن مشخص می‌شود. این بیماری به دلیل فشار ثابت تاندون کشکک زانو روی ناحیه زیر زانو در محل اتصال تاندون به وجود می‌آید.

درمان بیماری آزگود اشلاتر به ندرت نیاز به جراحی دارد. تجربیات دکتر مغاری در درمان‌های غیرجراحی اختلالات عضلانی اسکلتی به شما و فرزندتان کمک می‌کند تا بیماری آزگود اشلاتر را مدیریت کنید.

چه کسانی در معرض ابتلا به بیماری آزگود اشلاتر هستند؟

بیماری آزگود اشلاتر در کودکان در حال رشد و نوجوانان مشاهده می‌شود به خصوص در افرادی که ورزش می‌کنند. در این سنین استخوان‌ها با سرعت بیشتری نسبت به عضلات و تاندون‌ها رشد می‌کنند. در نتیجه عضلات و تاندون‌ها در معرض فشار و گرفتگی قرار می‌گیرند. این

بیماری آزگود اشلاتر بیشتر در نوجوانان 10 تا 15 ساله دیده می‌شود. این بیماری بین جوانانی که ورزش‌های دویدنی یا پریدنی انجام می‌دهند و یا در افرادی که زیاد از پله بالا و پایین می‌روند بیشتر شایع است. غالباً جوانان ورزشکاری که به ورزش‌هایی نظیر فوتبال، فوتبال آمریکایی، بسکتبال، ژیمناستیک و باله مشغول هستند بیشتر دچار بیماری آزگود اشلاتر می‌شوند.

عواملی که باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری آزگود اشلاتر می‌شوند عبارتند از:

• کشیدگی عضلات چهار سر ران (جلوی ران)
  • کشیدگی عضلات همسترینگ (پشت ران)

p11

علائم بیماری آزگود اشلاتر چیست؟

در زیر به شایع‌ترین علائم بیماری آزگود اشلاتر اشاره شده است. البته هر نوجوانی ممکن است علائم متفاوتی از این بیماری داشته باشد. علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• حساس بودن به لمس در ناحیه زیر زانو
  • تورم اطراف زانو
  • لنگیدن (ممکن است با انجام برخی فعالیت‌های بیشتر شود)

علائم بیماری آزگود اشلاتر ممکن است مشابه علائم بیماری‌ها و اختلالات دیگر زانو باشد بنابراین همیشه برای تشخیص به یک متخصص نوجوانان مراجعه کنید.

p2

بیماری آزگود اشلاتر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

علاوه بر دریافت سوابق کامل بیماری فرد و انجام معاینات فیزیکی روند تشخیص بیماری آزگود اشلاتر شامل موارد زیر می‌شود:

• عکسبرداری به وسیله اشعه ایکس: که یک تست تشخیصی است که با استفاده از پرتو انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای عکس‌برداری از بافت‌ها، استخوان‌ها و ارگان‌های داخلی بدن انجام می‌شود.
  • اسکن استخوان: یک روش عکس‌برداری هسته‌ای است که میزان تخریب یا تغییرات آرتروزی را در مفاصل نشان می‌دهد و برای تشخیص بیماری‌ها و تومورها و همچنین برای مشخص کردن علل ایجاد کننده درد یا تورم به کار برده می‌شود.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی): یک فرایند تشخیصی است که با استفاده از ترکیب مگنت­های بزرگ، رادیو فرکانس‌ها و کامپیوتر برای عکس برداری تفصیلی از ارگان‌ها و ساختار بدن انجام می‌شود.
  • آزمایش خون

درمان بیماری آزگود اشلاتر

روش‌های درمانی خاص برای معالجه بیماری آزگود اشلاتر به وسیله پزشک نوجوانان بر اساس موارد زیر معین می‌شود:

• سن، سلامت عمومی و سوابق بیماری نوجوان
  • میزان گسترش و شدت بیماری
  • میزان تحمل نوجوان برای انجام روش‌های درمانی خاص
  • انتظارات از روند بیماری
  • نظر و ترجیحات شما

هدف از درمان، کنترل درد در ناحیه زانو و محدود کردن فعالیت‌هایی است که باعث وخیم‌تر شدن علائم بیماری می‌شود. روش‌های درمانی شامل موارد زیر می‌شود:

• استراحت، یخ، کمپرس و بلند کردن (RICE)
  • دارودرمانی
  • نوار الاستیکی یا استفاده از زانوبند نئوپرن در اطراف زانو
  • محدودیت فعالیت­های فیزیکی
  • درمان‌های فیزیکی (برای کمک به کشش و تقویت عضلات ران و پا)

درمان‌های فیزیکی برای درمان بیماری آزگود اشلاتر

اولین مرحله درمان بیماری آزگود اشلاتر کاهش درد در ناحیه برآمدگی زانو است. یونتوفرزیس روشی آزمایش است که انتخاب می‌شود و نباید بیش از سه ماه به طول بکشد. مصرف داروهای ضدالتهاب و تورم و بی‌حس کننده‌های موضعی به کاهش تورم و درد کمک می‌کند.

برخی محاسن استفاده از روش یونیفورزیس عبارتند از:

1. از بین رفتن درد به دلیل استفاده از جریان الکتریکی
  2. روش مدیریت دارویی بدن نیاز به تزریق در تاندون یا عضله و کاهش احتمال آسیب‌دیدگی تاندون‌ها
  3. محدود کردن درمان به ناحیه آسیب دیده

یک پد روی برآمدگی زانو قرار داده می‌شود که حدود 30 سانتی‌متر انعطاف پذیری دارد. آن طرف پد که دارای چسب است به پوست محکم بسته می‌شود تا ارتباط بهتر برقرار شده و نشتی جریان به وجود نیاید. یک سی سی سولفات سدیم دگزامتازون و یک سی‌سی لیدوکائین به قطب مثبت الکترود تزریق می‌شود. درمان با جریان نیم‌میلی آمپر به مدت بیست دقیقه انجام می‌شود. پس از درمان لوسیونی روی محل قرار گرفتن پدها روی پوست استفاده می‌شود تا احتمال سوزش پوست را به حداقل برساند.

درمان با یونتوفورزیس سه مرتبه در روزهای دیگر انجام می‌شود و حساسیت به لمس در ناحیه زانو مجدداً ارزیابی می‌گردد، همچنین تغییرات ذهنی بیمار در مورد بیماری هم ثبت می‌شود.

مرحله بعد، درمان گرفتگی عضلاتی است که در ارزیابی‌های اولیه مشخص زده است. پس از گرم کردن قسمت‌های جلویی و پشتی ران به وسیله کیسه گرم کشش عضلات چهار سر و همسترینگ را می‌توان انجام داد. ماهیچه همسترینگ در حالی که زانو به‌طور کامل کشیده شده و پا رو به جلو است (چرخش خنثی ران)، کشیده می‌شود. به مدت 10 ثانیه بیمار دست خود را به سمت قسمت جلویی ران دراز کرده تا هم قسمت داخلی ران و هم قسمت پشتی ران کشش را احساس کند.

Untitled2

کشش عضلات چهارسر در حالی انجام می‌شود که بیمار به صورت دمر خوابیده و پای خود را از پشت به سمت باسن خم کرده و به کمک دست نگه می‌دارد. فشار باید در ناحیه شکم احساس شود نه در ناحیه تقاطع تنوپریوستیت. برای موارد شدیدتر شاید از یک بند که دور پای پشتی که خم می‌شود، استفاده شود (A) در حالی که بیمارانی که فشار کمتری بر عضله چهار سر احساس می‌کنند می‌توانند روی یک سمت بدن دراز کشیده و پای خود را به عقب کشیده و در حالی که عضله ران منفعلانه کشیده می‌شود اجازه دهند تا عضله رکتوس کشیده شود (B).

Untitled-3

تقویت عضلات چهارسر در مواردی که آتروفی ثانویه نامناسب وجود دارد انجام می‌شود. برای حرکات ایزومتریک عضلات چهار سر تمرینات قوسی کوتاه عضله چهارسر استاندارد است که فقط در زمانی که دردی احساس نمی‌شود می‌توان این حرکات را انجام داد. این تمرین با پنج دقیقه ماساژ به وسیله یخ در ناحیه برآمدگی زانو به پایان می‌رسد.