k

قفل شدن زانو اشاره به وضعیتی دارد که در آن پاهای شما در یک حالت قفل شود به‌طوری که شما قادر به خم کردن یا صاف کردن آن نباشید. قفل کردن زانو ، بیماری بسیار دردناکی بوده که نه تنها باعث ناتوانی شما در خم کردن زانو می‌شود بلکه توانایی راه رفتن، بلند شدن و حتی راحت نشستن را هم از شما می‌گیرد. برای خلاص شدن از درد قفل شدگی زانو باید ابتدا دلیل بروز آن را شناخت و سپس با درمان قفل کردن زانو کمک نمود تا زانو دوباره به حالت طبیعی و نرمال خود باز گردد.

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که زانوهایتان قفل می‌شود و مرتباً از درد زانو رنج می‌برید بهتر است از علل و روش‌های درمانی این بیماری که در کلینیک دکتر مغاری انجام می‌شود مطلع باشید. با پشتوانه تجربه بالا و تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته، دکتر مغاری قادر به تشخیص دلیل اصلی قفل شدن زانوی شما و ارائه مناسب‌ترین راه حل درمانی برای آن اعم از ارائه تمرینات ساده ورزشی، فیزیوتراپی، دارو درمانی و درمان‌های جراحی در موارد حادتر (به عنوان آخرین راه حل) است.جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 9-33790621-028 و 7-33222016-028 تماس حاصل فرمایید.

انواع قفل‌شدگی زانو

بیشتر موارد قفل‌شدگی زانو در یک یا دو گروه طبقه‌بندی می‌شود اما قفل‌شدگی زانو زمانی رخ می‌دهد که پا در یک حالت قفل شده و شما قادر به خم و راست کردن آن نیستید. دو گروه قفل‌شدگی زانو عبارتند از قفل‌شدگی واقعی زانو و قفل‌شدگی کاذب زانو.

قفل‌شدگی واقعی زانو

قفل‌شدگی واقعی زانو زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی درون مفصل زانو گیر کرده باشد و جلوی حرکت زانو را بگیرد. مفصل زانو طوری ماهرانه طراحی شده که بتواند به سمت بالا و پایین خم شود و کمی هم چرخش داشته باشد و زمانی که چیزی در مسیر این حرکات قرار گیرد باعث قفل شدن و ناتوانی زانو در حرکت می‌شود. غالباً این اتفاق ظرف چند دقیقه برطرف می‌شود و زانو می‌تواند آزادانه حرکات خود را انجام دهید؛ اما در برخی موارد زانو دیگر قادر به ادامه حرکت نیست که در این موارد باید مداخلات پزشکی انجام شود. این وضعیت به قفل‌شدگی واقعی زانو شناخته می‌شود زیرا دلیل حرکت نکردن زانو وجود مسئله‌ای فیزیکی در مفصل زانو است.

قفل‌شدگی کاذب زانو

قفل‌شدگی کاذب زانو زمانی اتفاق می‌افتد که شما به دلیل وجود درد شدید در ناحیه زانو نتوانید آن را حرکت دهید. اساساً وقتی شما درد زیادی در زانوی خود احساس می‌کنید خود بدن به زانو اجازه حرکت نمی‌دهد و با این کار از زانو حفاظت می‌کند تا از آسیب‌دیدگی‌های احتمالی بیشتر پیشگیری کند. در این موارد چیزی به جز فرمان مغز باعث عدم توانایی زانو در حرکت نمی‌شود. در قفل‌شدگی کاذب زانو احساس درد و قفل‌شدگی به صورت ناگهانی ایجاد شده و پس از مدتی از بین می‌رود، تقریباً مثل این می‌ماند که بدن مکرراً وضعیت را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که همه چیز رو به راه است. این وضعیت به این دلیل کاذب خوانده می‌شود که در مفصل زانو هیچ اتفاقی نمی‌افتد و معمولاً همراه با اسپاسم عضله اتفاق می‌افتد.

علل قفل‌شدگی زانو

علت قفل‌شدگی واقعی زانو

قفل‌شدگی واقعی زانو ممکن است به دو دلیل اتفاق بیفتد که عباتند از:

پارگی مینیسک: مینیسک غضروفی است در زانو که کمی شبیه دسته سطل است. اگر این مینیسک پاره شود باعث قفل شدگی زانو می‌شود زیرا قطعه جدا شده غضروف درمسیری قرار می‌گیرد که زانو نتواند حرکت کند.

جسم معلق: این بدان معنا نیست که شما مثل استرچ آرمسترانگ شده‌اید. این بدان معنا است که احتمال دارد قسمتی از استخوان شکسته شده شما اطراف مفصل زانو به صورت معلق باقی مانده است. وقتی که این قطعه کوچک استخوان جایی برای استراحت یا قرار گرفتن پیدا می‌کند باعث قفل شدن زانو می‌شود زیرا در مسیر حرکت زانو قرار گرفته است.

علل قفل‌شدگی کاذب زانو

برخی علل بروز قفل‌شدگی کاذب زانو عبارتند از:

• آسیب‌دیدگی زانو
  • التهاب
  • سندرم پلیکا: آسیب‌دیدگی پرده‌ای که در زیر مفصل زانو قرار دارد.
  • مال ترکینگ کشکک زانو (پاتلار): مشکل در حرکت کشکک زانو

علائم و نشانه‌های قفل شدن زانو یا زانوی قفل شده

• تب: به دلیل عفونت مفصل زانو یا ورم چرکی مفصل زانو
  • درد شدید در هنگام کشش یکی از علائم قفل شدگی زانو است.
  • محدودیت حرکتی مفصل زانو: قفل شدگی زانو غالباً باعث ایجاد اختلال در ایستادن روی پای مبتلا می‌شود.
  • معاینه و آزمایش زانو: حساس و دردناک بودن مفصل زانو در هنگام لمس شدن
  • در زانوی قفل شده، مفصل زانو معمولاً در یک نقطه که غالباً زاویه 45 درجه است ثابت می‌شود.
  • کشش مفصل زانو: افرادی که از قفل‌شدگی زانو رنج می‌برند قادر به صاف کردن پاهای خود نیستند. معمولاً به کمک هر دو دست باید پای خود را حرکت داد.
  • صدای خردشدگی و سایش می‌تواند از نشانه‌ها و علائم قفل‌شدگی زانو باشد. حرکت مفصل زانو به دلیل سایش قسمتی از مینیسک پاره شده که در مفصل گیر کرده است باعث ایجاد صدا می‌شود. صداهای غیر نرمال همراه با درد شدید است.
  • نشانه گیر افتادگی استامپ در پارگی رباط صلیبی قدامی مشاهده می‌شود.

تشخیص قفل‌شدگی زانو

عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس یا ام‌آر‌آی برای تشخیص میزان گستردگی آسیب از اهمیت زیادی برخوردار است. با عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس می‌توان استخوان را مورد بررسی قرار داد در حالی که به کمک ام‌آر‌آی می‌توان بافت‌های نرم مانند مینیسک را بررسی نمود. مشاهده مینیسک پاره شده در ام‌آر‌آی به این معنی نیست که اقدامات درمانی خاصی مورد نیاز است.

درمان قفل‌شدگی زانو

درمان پارگی مینیسک زانو یا قفل‌شدگی زانو به عوامل متعددی از جمله نوع پارگی، پاسخ به درمان‌های متداول و سطح فعالیت فیزیکی بیمار بستگی دارد.

در مواردی که قفل‌شدگی واقعی اتفاق افتاده باشد، به احتمال زیاد برای ترمیم آسیب‌دیدگی یا برداشتن قسمت جدا شده باید از عمل جراحی کمک گرفت. معمولاً این کار به وسیله جراحی از طریق سوراخ کلید انجام می‌شود که عملی ساده با روند بهبودی سریع است.

برای قفل‌شدگی کاذب زانو باید بیماری زمینه‌ای که توسط پزشک یا فیزیوتراپیست ارزیابی می‌شود مورد درمان قرار گیرد. بسیاری از آسیب‌دیدگی‌های مینیسک به روش‌های غیرجراحی درمان می‌شوند که عبارتند از:

دارودرمانی برای کنترل درد

داروهای ضدالتهاب (NSAID): داروهای ضدالتهابی برای درمان تورم، درد و تب که همراه با قفل‌شدگی زانو به وجود می‌آیند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شل کننده عضلات: داروهای شل کننده عضله باعث کاهش درد شده و گرفتگی عضلات را برطرف کرده تا عضلات آرام و شل شوند.

درمان بافت نرم

درمان بافت نرم می‌تواند به کاهش گرفتگی عضلات چهار سر ران و عضلات همسترینگ می‌شود.

در عمل، جریان الکتریکی و طب سوزنی باعث کاهش درد می‌شود.

لیزردرمانی و اولتراسونددرمانی

لیزردرمانی و اولتراسونددرمانی می‌تواند به روند بهبودی مینیسک ها و بافت‌های نرم اطراف آن کمک کنند.

فیزیوتراپی برای درمان قفل‌شدگی زانو

فیزیوتراپی با کمک تمرینات ورزشی، تمرینات کششی و ماساژدرمانی زانو به کاهش قفل‌شدگی زانو کمک می‌کند.

توان‌بخشی

انجام تمرینات ورزشی و تقویتی برای توان‌بخشی از اهمیت زیادی برخوردار است. این روش‌های درمانی مؤثر هستند البته هر فرد به صورت منحصر بفردی به این درمان‌های متداول واکنش نشان می‌دهد.

عمل جراحی

اگر درمان‌های متداول غیرجراحی برای کاهش درد جواب نداد و علائم مکانیکی بیماری مانند قفل‌شدگی، ناتوانی در صاف کردن زانو و صدای تق‌تق زانو هنوز باقی ماند ممکن است به عمل جراحی نیاز باشد.

زمانی که انجام عمل جراحی ضرورت پیدا می‌کند، جراح در مورد گزینه‌های پیش رو برای بهبود علائم مکانیکی با شما بحث و تبادل نظر خواهد کرد. در هر دو مورد از اسکوپ در مفصل استفاده می‌شود (آرتروسکوپی)

• برداشتن مینیسک پاره شده (مینیسک وکتومی جزئی)
  • انجام عمل جراحی ترمیمی مینیسک و بخیه لبه‌های مینیسک به همدیگر