ی

اصطلاح درد قوس کف پا (اغلب به آن کشیدگی قوس کف پا گفته می‌شود)، به التهاب و یا احساس سوزش در قوس کف پا اطلاق می‌شود. همچنین درد قوس کف پا می‌تواند بر بخش‌های دیگر پا (قسمت توپی و پاشنه) نیز تأثیر بگذارد.

با هر مایل راه رفتن، چندین تن فشار به هرکدام از پاها وارد می‌شود. پا می‌تواند از پس بارهای سنگین برآید اما تحمل فشار بسیار زیاد فراتر از توان آن‌هاست. زمانی که در هنگام ورزش کردن پای خود را بر روی سطوح سفت و سخت، می‌کوبید و یا کفش‌هایی می‌پوشید که بافت‌های حساس پا را آزار می‌دهند، با این کارها ممکن است که به درد پاشنه دچار شوید و یا به‌طور کلی ممکن است که دردهای مزمنی در پاشنه یا قوس کف پا ایجاد شود. دقیقاً این همان زمانی است که باید برای انجام آزمایش، تشخیص علل درد، درمان و پیشگیری از وخیم‌تر شدن آن به پزشک مراجعه کنید.جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با متخصصین پا با ما تماس حاصل فرمایید.

 آناتومی قوس کف پا


d1

قوس کف پا که سراسر پا از جمله قسمت داخلی آن را کنترل می‌کند، به این بخش از بدن انحنای مشخصی می‌دهد. قوس کف پا در موارد زیر به شما کمک می‌کند.

  • جذب فشار
  • پایدار ساختن بدن هنگام ایستادن، راه رفتن و دویدن
  • امکان‌پذیر ساختن راه رفتن روی سطوح ناهموار و شیب‌دار

خودارزیابی درد قوس کف پا


تعیین انواع قوس کف پا

برای تعیین نوع قوس پای خود، این آزمایشات ساده را روی خود انجام دهید.

  • پای خود را مرطوب کنید.
  • در حالت طبیعی بر روی یک سطح صاف مانند روزنامه یا پیاده‌رو بایستید تا بتوانید روی آن رد پای خود را ببینید.
  • از روی رد پای خود کنار روید و به رد پای به‌جای مانده از پای مرطوبتان نگاه کنید.

اگر تمام کف پا در رد پای به‌جا مانده دیده شود، شما قوس کف پای کمی دارید. کم بودن قوس کف پا اگر همراه با درد باشد، ممکن است نشان‌ دهنده‌ی ابتلا به عارضه‌های پیشرونده‌ای نظیر پرونیشن (صافی) شدید، صافی کف پا و یا التهاب پلانتار فاسیا باشد.

d2

در صورتی‌ که قوس کف پا طبیعی باشد، انحناء داخلی کف پا دیده نمی‌شود. حتی اگر قوس کف پا طبیعی باشد، باز هم ممکن است که درد کف پا را تجربه کنید.

d3

اگر در پای خود چیزی جز پاشنه و قسمت بالایی پا نزدیک به انگشتان خود را نمی‌بینید، شما قوس کف پای زیادی دارید که به معنی این است که درد قوس کف پای شما به علت متمرکز شدن بیش ‌از حد وزنتان بر روی پاشنه و قسمت توپی کف پا می‌باشد. ضربه‌گیری نامناسب و درد شدید در قوس کف پا حاصل این توزیع نامناسب است.

d4

برای تشخیص اینکه چگونه نوع و میزان قوس ممکن است بر درد قوس کف پا تأثیر بگذارد از خود بپرسید:

  • آیا در پشت یا داخل استخوان مچ پا احساس درد می‌کنید؟
  • آیا این درد هنگام راه رفتن، دویدن یا ایستادن بدتر می‌شود؟

علل اصلی درد کف پا


گاهی درد کف پا حاکی از وجود یک بیماری خاص در پا است.

  • خار پاشنه
  • پلانتار فاسیا (التهاب پلانتار)
  • پرونیشن شدید (صافی شدید کف پا)
  • اختلال در عملکرد تاندون تیبیال خلفی یا درشت نئی پیشین (PTTD)

 اگر به نظر نمی‌رسد که هیچ ‌یک از این عارضه‌ها عامل ایجاد کننده درد در شما باشند شاید به عارضه‌ای به نام اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی دچار شده‌اید. هنگامی‌که این تاندون ضعیف شود و یا زیاد کار کرده باشد، نوعی درد در کف پا به وجود می‌آید که به پلانتار فاسیا (نوار بافت پیوندی که از پاشنه تا برجستگی کف پا کشیده شده) فشار وارد می‌کند، باعث خستگی تدریجی در کف پا می‌شود و میزان حمایت تاندون تیبیالیس خلفی از کف پا را کاهش می‌دهد.

عوارض درد کف پا


d5

درد کف پا را بدون درمان رها نکنید. به دلیل اینکه کف پا از وزن کل بدنتان پشتیبانی می‌کند، درد این ناحیه بر تمام بخش‌های پا از جمله مچ، زانو، ساق و پشت پا نیز تأثیر می‌گذارد. درد کف پا عارضه پیشرونده ای است که می‌تواند به بروز بیماری‌های جدی‌تر در پا کمک کند. این بیماری‌ها عبارتند از:

درمان درد کف پا


روش های درمانی زیر می توانند درد کف پا را تسکین دهند و در پیشگیری از بروز مجدد آن و ایجاد مشکل کمک نمایند.

ارتزها و کفی‌های کفش

ارتزها و کفی‌ها در حمایت از کف پا و تثبیت پاشنه پا و درمان صافی کف پا کمک می‌کنند و از فشارهای روی تاندون تیبیالیس خلفی می‌کاهند.

d6

ماساژدرمانی

فقط کف پا نیست که وزن بدن ما را نگه می‌دارد بلکه بخش پایین پا نیز بیشتر فشارها را تحمل می‌کند. یک ماساژ درمانی خوب چه در پا فقط انجام شود و چه در کل بدن، می‌تواند به افزایش گردش خون در بدن کمک کند و به‌کل بدن آرامش ببخشد.

d7شوک‌درمانی

شوک‌درمانی، روند التیام بافت‌های نرم آسیب‌دیده را سرعت می‌بخشد و در تسکین عارضه‌های دردناک قسمت‌های پایینی پا و مچ مؤثر است. شوک‌درمانی گردش خون را تقویت می‌کند و با احیاء و التیام تدریجی بافت‌های آسیب‌دیده روند درمان را سرعت می‌بخشد.

d8حمایت‌کننده کف پا

ساپورت‌های مخصوص کف پا به تسکین درد و ناراحتی کمک می‌کنند. به دلیل اینکه شکل و ارتفاع ساپورت کف پا باید نوع و میزان ارتفاع قوس کف پای شما هماهنگ و متناسب باشد. قبل از خریدن ساپورت اطمینان حاصل کنید که به نوع قوس کف پای خود (کم، متوسط و یا زیاد) واقف هستید.

d9تقویت کردن عضلات

بر روی تقویت عضله تیبیالیس خلفی (درشت نئی پسین) و کشش تاندون آشیل کار کنید. این دو عضله در کاهش درد و کاهش احتمال بروز هر نوع از پرونشین (صافی شدید کف پا) تأثیر بسزایی دارند.

تقویت تاندنیت تیبیالیس خلفی

تمرین های تقویت‌کننده تاندنیت تیبیالیس خلفی بر افزایش توان و قدرت اکسترنیک به‌ ویژه در عضلات درشت نئی پسین که مچ را می‌چرخانند و به سمت پایین خم می‌کنند، متمرکز است.

Untitled1تمرین‌های تقویت تیبیالیس خلفی

ezgif.com-crop (1)

تمرین‌های کششی تقویت تیبیالیس خلفی

ezgif.com-crop

تمرین‌های تقویت‌کننده تاندنیت تیبیالیس خلفی

تمرین‌های تقویت‌کننده تاندنیت تیبیالیس خلفی بر افزایش توان و قدرت اکسترنیک به ویژه در عضلات درشت نئی پسین که مچ را می‌چرخانند و به سمت پایین خم می‌کنند، متمرکز است.

ezgif.com-crop

پوشیدن کفش‌های راحت و حمایتی با کفی‌هایی که کاملاً از پا محافظت می‌کنند

کفش و کفی آن با توجه به سبک زندگی فردی، باید هم برای فعالیت‌های روزانه (مانند وظایف شغلی) مناسب باشد و هم برای انجام فعالیت‌های سخت‌تر از جمله دویدن یا انواع ورزش‌ها.

استفاده از محافظ شبانه (اسپلینت)

محافظ شبانه با نگه‌داشتن عضلات در موقعیت مناسب و تقویت آن‌ها در زمان استراحت به کاهش فشار بر روی قوس کف پا کمک می‌کند.

Untitledسرمادرمانی

ماساژ کف پا، بستن و سایر انواع روش‌های سرما درمانی به کاهش درد و ناراحتی کمک می‌کند.

Share →