لگن یک مفصل گوی و کاسهای است که به شما کمک می‌کند تا پاهای خود را در هنگام فعالیت‌های روزانه مانند پیاده‌روی و بالا و پایین رفتن پله حرکت دهید. درد ناشی از بیماری روماتیسم لگن زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به مفاصل لگن و اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن حمله کند. علل ایجادکننده بیماری روماتیسم مفصلی (التهاب مفاصل) همچنان ناشناخته است.

اگر درد لگن مانع می‌شود تا فعالیت‌های روزانه‌ی خود را انجام دهید و انجام درمان‌های احتیاطی نیز به شما کمک نکرده است باید جدیدترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها را با هدف کسب بهترین تجربه و نتایج، امتحان کنید تا از مؤثر و ایمن بودن روش درمانی اطمینان حاصل نمایید. همچنین دکتر مغازی متخصص طب فیزیکی توان‌بخشی انجام درمان‌های ابتکاری بر روی قسمت جلوی لگن را توصیه می‌کند. استفاده از روش پی آر پی و شاک ویو (امواج شوکی) و دیگر روش‌ها برای درمان مفاصل آسیب‌دیده و کمک به بهبود عمل جراحی لگن یکی از این نمونه‌ها می‌باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین رزرو نوبت می‌توانید با کلینیک دکتر مغاری تماس حاصل فرمایید.

4استئوآرتریت

(آرتروز لگن) که گاهی آرتریت فرسودگی یا پارگی نیز نامیده می‌شود، عارضه شایعی است که افراد بسیاری در میان‌سالی یا بزرگسالی به آن دچار می‌شوند. این عارضه ممکن است در هرکدام از مفاصل بدن روی دهد اما بیشتر مفاصل تحمل‌کننده وزن بدن ازجمله لگن را درگیر می‌کند. آرتروز مفصل لگن باعث درد لگن و سخت شدن مفصل آن می‌شود. با وجود این عارضه در بدن انجام فعالیت‌های روزانه مانند خم شدن برای بستن بند کفش، برخاستن از روی صندلی و یا پیاده‌روی کوتاه‌مدت نیز برای بیمار دشوار می‌شود.

به علت اینکه آرتروز به‌ مرور زمان شدیدتر می‌شود، هرچه زودتر درمان آن را آغاز کنید، احتمال اینکه تأثیر آن بر زندگی کاهش پیدا کند بیشتر خواهد بود.

علل

بیماری آرتروز علت خاصی ندارد اما عواملی وجود دارد که ممکن است موجب بروز بیماری شود عبارتند از:

• بالا رفتن سن
  • سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری آرتروز مفاصل
  • آسیب‌های قبلی واردشده به مفصل لگن

علائم

شایع‌ترین علائم آرتروز لگن، درد اطراف این مفاصل است. درد به‌ آرامی و کم‌کم ایجاد می‌شود و با مرور زمان شدیدتر می‌شود؛ اما این امکان وجود دارد که درد به‌طور ناگهان شروع شود. علائم دیگر آن عبارتند از:

• درد در کشاله ران و ران که به باسن و زانو نیز منتشر می‌شود.
  • دردهای که با انجام فعالیت‌های سخت و دشوار، به‌طور ناگهانی آغاز می‌شود
  • سخت شدن مفصل لگن که خم شدن و راه رفتن را دشوار می‌کند.
  • قفل‌شدگی یا چسبندگی مفصل و صدا دادن مفصل (تق‌تق) در هنگام حرکت که علت این صدا از دست رفتن غضروف و سایر بافت‌ها می‌باشد و کم‌کم موجب کند شدن حرکت لگن می‌شود.

معاینات پزشکی

در طی جلسه ملاقات، دکتر مغازی با شما در مورد نشانه بیماری و تاریخچه پزشکی‌تان صحبت می‌کند، معاینات فیزیکی را انجام می‌دهند و احتمالاً آزمایش‌های تشخیص مثل اشعه ایکس را تجویز می‌کند.

معاینات فیزیکی

در طول معاینات فیزیکی پزشک موارد زیر را بررسی می‌کند

• حساس شدن لگن نسبت به لمس
  • دامنه حرکتی غیرفعال (حرکت اندام به کمک دیگران) و یا فعال (توسط بیمار)
  • ایجاد کریپتا سیون (صدای تق‌تق درون مفاصل) در هنگام حرکت
  • بروز درد هنگام فشار بر روی مفاصل

عکس‌برداری

اشعه ایکس

عکسبرداری به‌وسیله اشعه ایکس جزئیات تراکم ساختارهای استخوان را نشان می‌دهد. ممکن است مشکلاتی مانند باریک شدن فضای مفصل، تغییر در استخوان و یا تشکیل خار یا زائده‌های استخوانی (استئوفیت) در تست اشعه ایکس گرفته‌شده از لگن دچار آرتروز، نمایان شود.

عکسبرداری های دیگر

گاهی برای تشخیص بهتر مشکلات در استخوان و بافت‌های نرم آن به عکسبرداری های دیگری نظیر ام آرآی، سی‌تی‌اسکن و یا اسکن استخوان نیز نیاز می‌شود.

درمان‌های بدون جراحی

باوجود آمدن علائم آرتروز در بیمار، درمان‌های اولیه‌ای که بدون نیاز به عمل جراحی هستند آغاز می‌شود. پزشک چندین گزینه‌ی درمانی را توصیه می‌کند که عبارتند از:

مگنت تراپی (مغناطیس درمانی)

گفته می‌شود که حوزه‌ی قدرتمند مگنت تراپی با تسهیل انتقال اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز، گردش خون را بهبود و افزایش می‌دهد و گلبول‌های سفید موجود در سیستم ایمنی بدن ما را ترمیم می‌کند تا در تمام بخش‌های بدن پراکنده شوند درنتیجه درد و تورم کاهش و میزان مواد مغذی در قسمت آسیب‌دیده افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن بدن‌ترمیم می‌یابد.

لیزر درمانی

به مدت سالیان سال از لیزر درمانی کم توان (غیرتهاجمی،LELT) برای درمان آرتروز استفاده شده است. تاکنون هیچ‌گونه عوارض جانبی برای ین روش درمانی گزارش نشده است. لیزر درمانی کم‌توان روشی ایمن، بدون درد، غیرتهاجمی، غیر سمی و مکمل بی‌نظیری برای مراقبت‌های کایروپراکتیک است. لیزردرمانی خدمات ارائه‌ شده توسط متخصصان کایروپراکتیک را وسعت می‌دهند.

پی آر پی درمانی

در روش پی آر پی سعی می‌شود تا با بهره‌گیری از خصوصیت طبیعی خون در ترمیم بدن، غضروف‌های آسیب‌دیده در لگن را بازسازی کرد. از این روش معمولاً برای درمان آرتروز لگن استفاده می‌شود. پروسه تزریق بیش از یک ساعت طول نمی‌کشد. به علت اینکه مواد تزریقی در بدن بیمار گرفته می‌شود بنابراین این روش کاملاً طبیعی است و تزریق خطر بسیار کمی برای بیمار به همراه دارد.

شاک ویو درمانی

شاک ویو درمانی روش بسیار مؤثر و غیرتهاجمی برای درد و اختلالاتی است که براثر آسیب‌های مزمن ایجادشده‌اند.
در طی انجام شاک ویو تراپی برای درمان آرتروز، چندین ضربه با انرژی بالا به قسمت مورد نظر ارسال می شود. این پالس های مکانیکی موجب انحلال فیبروبلاست های کلسیفیه(آهکی) و ترمیم بافت های آسیب دیده شود.

طب فشاری برای تسکین درد

در اکثر موارد درد لگن به علت زمین خوردن، آسیب دیدگی و یا هر گونه عارضه ی پزشکی مزمن از جمله آرتروز یا اختلال در بیومکانیسم های بدن که در پا، زانو و یا لگن ایجاد شده اند، به وجود می آید. طب فشاری موضعی که برای تسکین درد از آن استفاده می شود به آن چلاندن حفره استخوانی نیز گفته می شود حفره استخوانی در قسمتی از لگن و در مرکز خطی قرار دارد که تروکانتر بزرگ استخوان ران را به خار خاصره ای متصل می کند.

ورزش و فیزیوتراپی

اگر شما به آرتروز گردن مبتلا هستید ممکن است درد اجازه ندهد که ورزش کنید. ورزش نکردن حتی ممکن است به بروز آرتروز مفاصل و تحلیل عضلات کمک کند. انجام منظم تمرینات ورزشی می‌تواند به تقویت عضلات کمک کند، تعادل بدن را بهبود بخشد و موجب ثبات در مفاصل لگن شود.

خم شدن به سمت جلو

400x400_10_Post_Workout_Cool_Down_Stretches_Stand_And_Reach

پاها را به عرض شانه بازکنید و یا بر روی یک صندلی بنشینید. به‌آرامی به سمت جلو خم شوید و بالاتنه را به حالت ریلکس رها کنید. شما بایستی در لگن زو پایین‌تنه احساس کشش کنید.

کشش زانو

400x400_6_Stretches_for_Sciatica_Pain_Relief_Pigeon_Pose_Reclining

بر روی پشت بخوابید و تا زمانی که در ران خود احساس کشش کنید زانوهای خمیده خود را به سمت قفسه سینه بکشید. اگر بدنتان این اجازه را به شما می‌دهد از پای دیگر خود نیز برای افزایش کشش استفاده کنید.

داروها

اگر درد بر روی فعالیت‌های روزانه شما تأثیر گذاشته است و یا اگر این درد با انجام درمان‌های غیر جراحی کاهش نیافت ممکن است که پزشک مصرف داروهایی نظیر استامینوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن، کورتیکاستروئید را به برنامه درمانی شما اضافه کند.

درمان‌های جراحی

2اگر درد حاصل از بیماری آرتروز لگن باعث ناتوانی در بیمار شود و اگر به کمک درمان‌های ر بهبود نیافت برخی از پزشکان انجام عمل جراحی ازجمله تعویض کامل مفصل لگن را برای بیمار تجویز می‌کند. در روش تعویض کامل لگن، کاسه‌ی مفصل و سر استخوان ران (فمورال) آسیب‌دیده برداشته می‌شود و سپس به‌ جای آن یک مفصل فلزی، پلاستیکی یا سرامیکی قرار داده می‌شود تا فعالیت مفصل لگن به حالت قبل خود بازگردد. به علت اینکه روش‌های بدون جراحی معایب کمتری دارند دکتر مغازی درمان‌های بدون جراحی را برای شما انتخاب می‌کند.