در واقع نرمی غضروف کشکک زانو به‌ نوعی بیماری اشاره دارد که در اسکن ام آر آی قابل‌ مشاهده است. در غضروف مفصلی زیر کاسه زانو علائمی از آسیب، فرسودگی و ساییدگی یا دیگر نشانه‌های بارز از وجود یک مشکل مشاهده می‌شود. درصورتی‌ که ام آر آی هیچ‌گونه آسیبی را در غضروف مفصلی نشان ندهد، این عارضه زانوی دوندگان نامیده می‌شود.

نرمی غضروف کشکک زانو شامل نرم و متلاشی شدن (غضروف) ناحیه زیرین کشکک زانو (پاتلا) است. سایش زانو و استخوان ران (فامور) به یکدیگر موجب ایجاد درد می‌گردد. آگاهی از علت درد زانو می‌تواند یک کار ساده، یا پیچیده‌تر باشد. دکتر مغاری متخصص طب فیزیکی از طریق معاینه فیزیکی سرنخ‌هایی را برای تعیین علت درد زانو به دست می‌آورد. روش‌های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد و او قطعاً بر مبنای مورد خاص شما، درمان فیزیوتراپی، یا پی آر پی را پیشنهاد می‌دهد. درمان‌های ساده، اغلب کمک‌کننده هستند، اما گاهی اوقات فیزیوتراپی جهت کاهش درد کشکک مورد نیاز است.

نرمی کشکک زانو چیست؟

نرمی غضروف کشکک زانو، که “زانوی دوندگان” نیز نامیده می‌شود، نوعی بیماری است که در آن غضروف زیر سطح پاتلا (کشکک زانو) نرم و متلاشی می‌شود. این عارضه در میان جوانان و ورزشکاران شایع است، اما ممکن است در افراد مسن که به ورم مفاصل زانو مبتلا هستند، نیز رخ دهد.
نرمی غضروف کشکک زانو، اغلب درنتیجه آسیب‌های ورزشی رخ می‌دهد و گاهی اوقات متوقف نمودن تمرین برای چند روز می‌تواند به بهبود رضایت‌بخش این عارضه منتهی گردد.

علت نرمی غضروف کشکک زانو چیست؟

کشکک زانو در حالت نرمال در ناحیه پیشین مفصل زانو قرار می‌گیرد. هنگامی‌که شما زانوی خود را خم می‌کنید، ناحیه پشت کشکک زانو بر روی غضروف فامور و یا استخوان ران در زانو می‌لغزد. تاندون‌ها و رباط‌ها وظیفه اتصال کشکک زانو به استخوان قلم پا و عضله ران به کشکک زانو را بر عهده‌دارند. حرکت نامناسب هر یک از این اجزا، موجب سایش زانو به استخوان ران می‌شود. این سایش غیرطبیعی به متلاشی شدن زانو و ایجاد عارضه نرمی غضروف زانو یا زانوی دوندگان منجر می‌گردد.

حرکت نامناسب کشکک زانو ممکن است ناشی از عوامل زیر باشد:

• تراز ضعیف ناشی از یک بیماری مادرزادی
  • ضعیف بودن عضلات همسترینگ و چهار سر ران (عضلات پشت و جلوی ران)
  • عدم تعادل عضلانی بین عضله نزدیک کننده و عضله دورکننده (عضلات خارج و داخل ران)‌

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به نرمی غضروف کشکک زانو قرار دارند؟

3سن

افراد بالغ و جوانان بيشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. در طول سن رشد، عضلات و استخوان‌ها به‌ سرعت رشد می‌كنند، که ممکن است در عدم تعادل عضلانی کوتاه‌مدت نقش داشته باشد.

کف پای صاف

در افرادی که کف پای صاف دارند ممکن است فشار بیشتری بر مفاصل زانو وارد شود تا افرادی که کف پای آن‌ها دارای قوس بیشتری است.

آرتروز

زانوی دوندگان همچنین می‌تواند نشانه‌ای از آرتروز باشد، یک بیماری که باعث التهاب مفاصل و بافت زانو می‌شود. التهاب می‌تواند مانع از عملکرد صحیح زانو شود.

علائم نرمی غضروف کشکک زانو چیست؟

علائم نرمی غضروف کشکک زانو دردی مبهم در ناحیه زانو است. ممکن است هنگام خم کردن یا کشیدن زانو صدای تق‌تق آن شنیده شود. درد ممکن است پس از نشستن طولانی‌مدت و یا در طول فعالیت‌هایی که موجب اعمال فشار شدید به‌زانو می‌شود، مانند ایستادن طولانی‌مدت و یا ورزش تشدید شود.

تشخیص و درجه‌بندی نرمی غضروف کشکک زانو

• عکس‌برداری اشعه ایکس برای نشان دادن آسیب استخوان یا نشانه‌هایی از عدم ‌تراز عضلات و استخوان‌ها یا آرتروز
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی) برای بررسی فرسودگی و ساییدگی غضروف
  • تست آرتروسکوپی، روشی با حداقل تهاجم که در آن یک آندوسکوپ و دوربین در داخل مفصل زانو قرار داده می‌شود.

گزینه‌های درمانی برای نرمی غضروف کشکک زانو

ورزش

اگرچه نرمی غضروف کشکک زانو و زانوی دوندگان عارضه‌های یکسانی نیستند، اما دارای رویکرد درمانی مشابه می‌باشند. هنگامی‌که نرمی غضروف کشکک زانو هنوز در مرحله خفیف قرار دارد، ورزش و تمرینات تقویت عضلات به‌منظور کمک به تراز کردن کشکک زانو و کنترل آسیب وارده به غضروف توصیه می‌شود.

فیزیوتراپی با تمرکز بر تقویت عضله چهار سر ران ، همسترینگ، عضله نزدیک کننده و عضله دورکننده می‌تواند به بهبود قدرت و تعادل عضلانی کمک کند. تعادل عضلانی به پیشگیری از انحراف زانو کمک خواهد کرد. توصیه‌های معمول عبارت‌اند از: تمرین‌های بدون وزنه، مانند شنا یا دوچرخه‌سواری ثابت.

درمان پی آر پی

6درمان جدید پی آر پی می‌تواند علائم نرمی غضروف در غضروف کشکک زانو، که پاتلا نامیده می‌شود، را به‌طور مؤثر درمان کرده و به فرآیند خوددرمانی بدن کمک کند. درمان شامل استفاده از سلول‌های گرفته‌شده از بدن بیمار از طریق یک روش بسیار ساده در مطب است. تقریباً یک ساعت پیش از درمان پی‌آرپی برنامه‌ریزی‌شده، خون بیمار جمع‌آوری‌شده و سپس در یک سانتریفیوژ، که به‌طور خاص برای غنی کردن پلاکت‌ها برای اهداف پی آر پی طراحی‌شده، به چرخش درمی‌آید. این پلاکت‌ها سپس به‌زانو تزریق می‌شوند.
هر بیمار متفاوت است و باید دوره بهبودی منحصر به خود را تا زمان مشاهده نتایج سپری کند. روند بهبودی ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد، که کاملاً طبیعی است.
از آنجایی‌که پلاکت‌ها از خون خود بیمار گرفته‌شده است، این روش بسیار ایمن می‌باشد، و خطر پس زدن توسط بدن وجود ندارد. اثرات بالقوه درمان پی آر پی عبارت‌اند از: بهبود غضروف، کاهش التهاب، کاهش درد، افزایش تولید کلاژن، تأخیر جراحی تعویض مفصل.

لیزر

این برنامه به افرادی توصیه می‌شود که در پی یک‌راه حل ایمن، مؤثر، غیرتهاجمی و بدون درد برای نرمی غضروف کشکک زانو هستند. این برنامه با بهره‌گیری از لیزرهای سرد شفاف چندگانه FDA، و تلفیق آن‌ها با سایر روش‌های درمانی به کاهش درد، تقویت عضلات اطراف مفصل زانو، افزایش دامنه حرکت، و کاهش التهاب، تورم کمک می‌کند که خود موجب بهبود عملکرد کلی زانو می‌گردد.

جراحی آرتروسکوپی به‌ندرت برای معاینه مفصل و تشخیص انحراف زانو لازم است. این عمل جراحی شامل قرار دادن یک دوربین به داخل مفصل از طریق یک برش کوچک است. عمل جراحی ممکن است موجب رفع مشکل گردد. آزادسازی جانبی یکی از روش‌های رایج جراحی است. دیگر گزینه‌های جراحی ممکن است شامل صاف کردن پشت کاسه زانو، پیوند غضروف و یا جا انداختن محل اتصال عضله ران باشد.

نکاتی برای جلوگیری از نرمی غضروف کشکک زانو

• از اعمال فشارهای مکرر به‌زانو خودداری کنید. درصورتی‌که مجبور هستید مدت‌زمان طولانی روی زانوی خود بایستید، از زانوبند استفاده نمایید.
  • از پدهای مخصوص استفاده نمایید. این پدها با افزایش قوس پا موجب اصلاح صافی کف پا می‌شوند. به‌علاوه فشار وارده بر زانو را کاهش داده و ممکن است موجب تراز شدن کشکک زانو شوند.