1آرتروز شانه (استئوآرتریت) يك منشأ شايع درد شانه با افزایش سن است. درواقع، فرسودگی و ساییدگی ایجادشده در اثر گذشت زمان موجب آسیب به مفاصل شانه می‌گردد. استفاده بیش‌ از حد از شانه یا آسیب به این ناحیه، شانس ابتلا به آرتروز شانه را افزايش می‌دهد.
محققان دریافته‌اند که ورزش بهترین راه کنترل درد ناشي از آرتروز است، زیرا موجب تقویت عضلات و حفظ و بهبود انعطاف‌پذیری مفاصل و عضلات می‌گردد. اين سخن قديمی را از ياد نبريد: “هر آنچه را كه به كار نگيری، از دست می‌دهی”.

اگرچه درمانی قطعی برای آرتروز شانه وجود ندارد، اما گزینه‌های درمانی بسیاری در دسترس هستند. بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز با استفاده از این روش‌های درمانی قادر به مدیریت درد و حفظ فعالیت‌های روزمره خود هستند. دکتر مغاری متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی، رویکردی باکیفیت و حرفه‌ای را برای تشخیص صحیح درد شانه و درمان كامل اين عارضه به كار می‌گيرد. روش‌های درمانی مختلف ارائه‌شده توسط او عبارت‌اند از :‌ فیزیوتراپی، مگنت تراپی، طب سوزنی، لیزر درمانی و اوزون تراپی. در صورت داشتن هرگونه سؤال و مشاوره در مورد بیماری خود از طریق شماره‌های 9-33790621-028 و 7-33222016-028با ما تماس حاصل نمایید. دکتر مغاری شمارا در مسیر صحیح هدايت می‌کند.

آرتروز شانه

2آرتروز شانه که آرتروز “فرسودگی و ساییدگی” نیز نامیده می‌شود، عارضه‌ای است که موجب تخريب پوشش نرم خارجي (غضروف مفصلی) استخوان می‌شود. با پوسیدگی غضروف، غضروف ساییده و زبر شده و فضای محافظ بین استخوان‌ها کاهش می‌یابد. در هنگام حرکت، استخوان‌های مفصل به یکدیگر ساییده شده و ايجاد درد می‌کنند. استئوآرتریت به‌ طور معمول افراد بالای 50 سال را مبتلا می‌سازد و شيوع آن در مفصل اخرمی، چنبری بيش از مفصل شانه گلنوهومرال است.

علائم

شایع‌ترین علامت آرتروز شانه درد شانه است، که در اثر فعالیت تشدید شده و به‌ تدریج شديدتر می‌گردد. چنانچه مفصل شانه گلنوهومرال مبتلا شود، درد در پشت شانه متمرکز می‌گردد و ممکن است با تغییرات آب‌وهوايي تشدید شود. درد ناشی از آرتروز در مفصل اخرمی، چنبری در ناحیه قدامی شانه متمرکز می‌گردد. در صورت درگير شدن هر دو مفصل، فرد مبتلابه آرتریت روماتوئید درد را در تمام این نواحی تجربه می‌کند.

از دیگر علائم این بیماری محدودیت حرکتی است. فرد مبتلابه آرتروز شانه در هنگام بالا بردن دست‌ها براي شانه كردن مو يا رساندن دست به قفسه با مشكل مواجه می‌شود. ممکن است با حرکت شانه صدای تق‌تق يا مالش خشك (ترق و تروق) شنيده شود. با پیشرفت بیماری، هرگونه حرکت در شانه موجب درد می‌شود. درد شب هنگام شایع است و ممکن است موجب اختلال در خواب شود.

علل

علت دقیق استئوآرتریت شانه شناخته‌شده نیست، اما اکثر افراد مبتلابه این عارضه حداقل یکی از مشخصه‌های زیر را دارا هستند.

• پيگيری علائم و درمان‌ها برای شایع‌ترین نوع آرتروز در شانه
  • شکستگی یا دررفتگی (زمانی که سر استخوان بازو از سوكت خود بیرون می‌زند)، یا ديگر جراحت‌های جدی یا جراحی می‌تواند موجب آسیب به مفصل شانه و درنهایت آرتروز شانه گردد.
  • آرتروز شانه اغلب افراد بالاتر از 50 سال را مبتلا می‌سازد. شیوع آرتروز نشانه‌دار با بالا رفتن سن و باگذشت زمان افزایش می‌یابد، مفاصل شانه دچار فرسودگی و ساییدگی شده، غضروف نازک گشته و انعطاف‌پذیری آن کاهش می‌یابد.

تشخیص

معاینه فیزیکی و عکس‌برداری اشعه ایکس برای تشخیص صحیح آرتروز شانه موردنیاز است. در طول معاینه فیزیکی، دکتر مغاری موارد زیر را بررسی خواهد کرد:

• ضعف (آتروفی) در عضلات
  • حساسیت به لمس
  • وسعت محدوده حرکت انفعالي (غير خودكار) و فعال (خودکار)
  •  هرگونه علامت آسیب به عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های اطراف مفصل
  • نشانه‌های آسیب قبلی
  • درگیری مفاصل دیگر (نشانه‌ای از آرتریت روماتوئید)
  • درد در هنگام فشار بر روی مفصل
  • در عکس‌برداری اشعه ایکس از شانه مبتلابه آرتروز علائمی از كاهش فاصله مفصلی، تغییرات استخوانی، و شکل‌گیری خارهای استخوانی (استئوفیت) آشكار می‌شود.

درمان‌های رایج برای آرتروز شانه

• استراحت يا تغيير در فعالیت‌ها به‌منظور پيشگيري از تحريك درد. ممکن است لازم باشد تا شیوه حرکت دست را در هنگام انجام کارها اصلاح کنید.
  • گرمای همراه با رطوبت.
  • مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند آسپیرین یا ایبوبروفن، برای کاهش التهاب
  • استفاده از یخ به مدت20 تا 30 دقیقه دو یا سه بار در روز به‌منظور کاهش التهاب و تسكين درد.
  • در صورت ابتلا به آرتریت روماتوئید، پزشک ممکن است یک داروی بهبوددهنده بیماری، مانند متوترکسات را تجویز کرده و یا تزریق کورتیکواستروئید را توصیه کند.

درمان‌های دیگر عبارت‌اند از:

تمرینات فیزیوتراپی

دکتر مغاری در حيطه ورزش‌درمانی برای تقویت عضلات شانه و بهبود عملکرد بدن دارای تخصص است. ازلحاظ علمی ثابت‌شده است که تمرینات فیزیوتراپی یکی از مؤثرترین روش‌ها برای رفع یا پیشگیری از درد و آسیب هستند. تمرینات موجب بهبود درد و توانایی در انجام حرکات روزمره می‌شود. تمرینات آرتروز شانه باید به‌آرامی و با دقت آغاز شود. همان‌طور که شما قادر به انجام حرکات بسیار سبک هستید، حرکات بسیار سنگین را نیز می‌توانید انجام دهید. دكتر مغاري در مورد تمرینات مناسب براي شما و هم‌چنین مرحله‌ای از آرتروز که در آن قرار دارید، راهنمایی‌هایی را ارائه می‌دهد.
درصورتی‌که ورزش موجب درد شود، قبل از آن تزریقاتی چون پی آر پی و اوزون به‌منظور کاهش تورم و درنتیجه کاهش خشکی شانه و تسکین درد انجام می‌شود.

مگنت تراپی

برای افراد مبتلابه آرتروز شانه که در پی جایگزینی برای داروهای مسکن هستند، نوارها و دستبندهای مغناطیسی یک گزینه محبوب محسوب می‌شود. اين ابزارها موجب آزاد شدن مسکن‌های طبیعی بدن شده و يا جریان خون در بافت‌ها را افزايش می‌دهند. مگنت تراپی به‌طورکلی يك روش ایمن محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر مطالعات متعدد شواهدی از مزاياي واقعی اين روش درمانی به دست داده است.

شاک ویو

امواج شاک پرانرژی استفاده‌شده در درمان شاک ویو با بافت‌ها تعامل کرده و تأثیراتی چون تسریع ترمیم بافت و رشد سلولی، فقدان احساس درد و بازيابي تحرك را ايجاد می‌کند. مقادير کافی از ژل به شانه مالیده می‌شود. استفاده از ژل برای انتقال مؤثر و یکنواخت امواج صوتی لازم است. اپلیکاتور شاک ویو به‌آرامی در ناحيه تحت درمان جای‌داده شده و دکمه شروع فشار داده می‌شود.

رایج‌ترین کاربرد طب سوزنی تسكين درد است. طب سوزنی را می‌توان برای درمان تقریباً تمام دردهاي عضلاني و مفصلي با منشأ مختلف و به‌طور شایع آرتروز شانه به کار گرفت. درمانگر با قرار دادن سوزن‌های تك كاربردی نازک استریل در نقاط خاص در طول کانال‌های انرژی، قادر به تغییر مسیر و موقعیت جریان انرژی باهدف كاهش تنش، فشار و درد خواهد بود. جریان بی‌وقفه و متعادل انرژی در امتداد این کانال‌های انرژی به‌سلامت کلی بیمار منتهی می‌شود.

لیزر درمانی

جزئیات این‌که چرا لیزر درمانی تا این اندازه برای درد آرتروز شانه مفید است، هنوز در دست بررسی است، اما دکتر مغاری معتقد است که لیزر با تغییر عملکرد سلولی موجب کاهش التهاب می‌گردد. همچنین هر بار که بدن شما دچار جراحت می‌شود، جریان انرژی به آن ناحیه مختل مي‌گردد. لیزر سطح پایین با تحریک جریان خون و سلول‌ها در محل درد، از طریق انرژی‌زایی به بازيابی بدن کمک می‌کند.

• اوزون درمانی و پی آر پی نیز از درمان‌های جدید هستند که موجب کاهش آسیب به مفصل شانه می‌گردند.

درمان جراحی

چنانچه درمان غیر جراحی به کاهش درد منجر نشود، گزینه‌های جراحی در دسترس هستند. همانند تمام انواع جراحی‌، خطرات و عوارض احتمالی وجود دارد. جراح ارتوپد شما برای به حداقل رساندن این خطرات تمام تلاش خود را می‌کند. این عارضه از طریق جایگزین کردن کل مفصل شانه با پروتز یا جایگزینی سر استخوان بازو قابل‌درمان است.