یخ‌زدگی شانه، فروزن شولدر که با نام چسبندگی کپسول شانه نیز شناخته می‌شود، ممکن است وضعیتی آزاردهنده باشد که در آن به دنبال رسیدن فرد به سن معین و یا شرایط دشوار دیگری، حرکت مفاصل شانه محدود می‌شود و روند بهبودی آن بسیار آهسته است. یخ‌زدگی شانه زمانی روی می‌دهد که کپسول شانه و بافت همبند اطراف مفصل شانه دچار التهاب و خشکی شود و باندهای اسفنجی با عنوان چسبندگی‌ها به‌طور غیرطبیعی گسترش یابند؛ بنابراین محدودیت شدید درحرکت موجب بروز درد و ناراحتی‌های طولانی‌مدت می‌شود.

یخ‌زدگی شانه عارضه‌ای است که معمولاً در افرادی روی می‌دهد که بین 40 تا 60 سال سن دارند. خانم‌ها در مقایسه با آقایان بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند. دکتر مغاری به شما کمک خواهند کرد تا در مورد علت ایجاد یخ‌زدگی شانه در خود آگاهی یابید. پس از آن بهترین گزینه‌های درمانی برای شما را مشخص خواهند کرد و روش‌های پیشگیری از یخ‌زدگی شانه را به شما معرفی می‌کنند. دکتر مغاری بر اساس علائم و نشانه‌ها و همچنین معاینات فیزیکی و بررسی دقیق بازو و شانه، عارضه‌ی یخ‌زدگی شانه را تشخیص می‌دهند. بهترین روش‌های درمانی که ایشان به شما توصیه می‌کنند عبارتند از: لیزر، مگنت تراپی، طب سوزنی، اولتراسوند، فیزیوتراپی.برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با 9-33790621-028 و 7-33222016-028 تماس حاصل نمایید.

2یخ‌زدگی شانه

فروزن شولدر یا یخ‌زدگی شانه که همچنین چسبندگی کپسول شانه نیز نامیده می‌شود، موجب بروز درد و خشکی در شانه می‌گردد و به‌مرورزمان شانه به‌سختی می‌تواند حرکت کند.
یخ‌زدگی شانه حدود 2% از جمعیت را درگیر می‌کند و بیشتر افرادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که بین 40 تا 60 سال دارند و در خانم‌ها بیشتر از آقایان روی می‌دهد. در عارضه یخ‌زدگی شانه، کپسول شانه ضخیم و سفت و باندهای سفت نسجی که چسبندگی کپسول شانه نیز نامیده می‌شود، گسترش می‌یابد. در بیشتر موارد مایع سینوویال اندکی وجود دارد.

علل بروز عارضه یخ‌زدگی شانه

دلایل بروز یخ‌زدگی شانه هنوز کاملاً مشخص نشده است و در برخی موارد این دلایل غیرقابل‌شناسایی هستند. بااین‌حال، اکثر افراد مبتلا به عارضه‌ی فروزن شولدر از بی‌تحرکی در اثر ایجاد شکستگی یا آسیب‌دیدگی‌های اخیر رنج‌برده‌اند. این عارضه در افراد مبتلاء به دیابت شایع هست.

علائم یخ‌زدگی شانه

دردهای ناشی از یخ‌زدگی شانه معمولاً خفیف یا دردناک است و درد در مراحل اولیه بیماری و با حرکت دادن بازو، شدت پیدا می‌کند. غالباً درد در قسمت بیرونی شانه و گاهی اوقات در بالای بازو احساس می‌شود.

معاینه پزشکی

معاینه فیزیکی

پس از گفتگو درباره‌ی علائم و تاریخچه پزشکی بیمار، پزشک شانه‌ی شما را معاینه می‌کند و شانه را با دقت در تمام جهات حرکت می‌دهد تا ببیند که آیا در دامنه‌ی حرکتی شما محدودیت وجود دارد و آیا با حرکت دادن شانه فرد احساس درد می‌کند یا خیر. دامنه‌ی حرکت در هنگامی‌که فرد دیگری شانه شما را حرکت دهد، دامنه حرکتی غیرفعال نامیده می‌شود. پزشک این دامنه‌ی حرکتی غیرفعال را با دامنه‌ی حرکتی که خود فرد انجام می‌دهد (دامنه حرکتی فعال) مقایسه می‌کند. افراد مبتلا به یخ‌زدگی شانه در دامنه‌ی حرکتی فعال و غیرفعال خود دارای محدودیت هستند.

تست های تصویربرداری

تست های دیگری که به پزشک در تشخیص علل درد و خشکی کمک می‌کنند عبارتند از:

•  اشعه ایکس
  •  تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و سونوگرافی

درمان

به‌طورکلی یخ‌زدگی شانه به‌مرورزمان و بدون درمان‌های جراحی بهبود پیدا می‌کند؛ اگرچه ممکن است که 3 سال طول بکشد. هدف از درمان، کنترل درد و بازگرداندن دامنه‌ی حرکتی و قدرت از طریق فیزیوتراپی می‌باشد.

درمان‌های بدون جراحی

بیش از 90% از بیماران با روش‌های درمانی نسبتاً ساده، قادر به کنترل درد و بازیابی دامنه ‌حرکتی خود هستند.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی

داروهایی مثل آسپرین و ایبوپروفن درد و تورم را کاهش می‌دهند.

تزریق استروئید

کورتیزون یک داروی ضدالتهابی قوی است که به‌طور مستقیم در مفصل شانه تزریق می‌شود.

فیزیوتراپی و تمرین

تمرینات یخ زدگی شانه

تمرینات خاصی وجود دارند که به بازگرداندن دامنه‌ی حرکتی کمک می‌کنند و ممکن است این تمرینات تحت نظر فیزیوتراپیست و یا از طریق برنامه تمرینات خانگی انجام می‌شود. درمان شامل تمرینات کششی و طیفی از تمرینات حرکتی برای شانه می‌باشد. گاهی اوقات قبل از شروع تمرینات کششی از گرما برای کمک به شل کردن عضلات شانه استفاده می‌شود. در ادامه به چند نمونه از تمریناتی که انجام آن‌ها توصیه می‌شود، اشاره‌شده است.

لیزر درمانی یخ‌زدگی شانه

لیزر درمانی کم‌توان روش درمانی بسیار مؤثر برای یخ‌زدگی شانه است. لیزر درمانی ظرف چند هفته التهاب مزمن در مفاصل را کاهش می‌دهد و به‌تدریج عملکرد طبیعی و دامنه‌ی حرکتی را به شانه بازمی‌گرداند. بیمارانی که پیش‌ازاین به آن‌ها گفته‌شده تنها راه درمان صبر کردن و منتظر ماندن است و شاید این روند درمان سال‌ها طول بکشد، اکنون می‌توانند با انجام لیزر درمانی با سرعتی بیشتر از زمانی که هیچ درمانی انجام نمی‌داده‌اند، عملکرد عادی خود را بازیابند. پس از پایان مرحله اول لیزر درمانی به‌منظور افزایش دامنه حرکتی و برگرداندن عملکرد شانه به حالت طبیعی، به همراه لیزر درمانی یک برنامه‌ی تمرینی و تمرینات کششی اختصاصی برای فرد تجویز می‌شود.

مگنت تراپی (مغناطیس درمانی)

روش مگنت تراپی به علت داشتن اثرات ترمیمی، ضد درد، ضدالتهاب و ضد تورم سودمند است. این روش به کاهش درد کمک می‌کند، تحرک را بهبود می‌بخشد و دارای اثرات ضدالتهابی است و به‌طورکلی درد را تسکین می‌دهد. دکتر مغاری برای شروع درمان سندرم یخ‌زدگی شانه و به‌منظور مدیریت درد ترجیح می‌دهد که از فرکانس پایین بین 4 – 6 هرتز طی یک‌روال روزانه و به‌صورت پیوسته استفاده کند و هنگامی‌که درد کاهش یافت، برای پیشگیری از عود مجدد عارضه، درمان با یک برنامه‌ی احیاء کننده با فرکانس 50 -25 هرتز ترکیب می‌شود.

اولتراسوند تراپی

در آسیب‌دیدگی‌های شانه نظیر یخ‌زدگی شانه، استفاده از دستگاه اولتراسوند قابل حمل به خانه به‌طور مؤثری می‌تواند درد را تسکین و روند درمان را تسریع دهد.
پالس‌های (ضربات) التراسوند ارسال‌شده به‌وسیله دستگاه‌های شخصی التراسوند به‌اندازه‌ی دستگاه‌های تولیدکننده امواج فراصوت که توسط فیزیوتراپیست ها و کایروپراکتورها استفاده می‌شوند مؤثر هستند.

همه‌ی بیمارانی که از عارضه‌ی التهاب بافت‌های اطراف شانه رنج می‌برند به چسبندگی کپسول و یخ‌زدگی شانه مبتلا ء می‌شوند. دو نوع از طب سوزنی موردسنجش و مقایسه قرار گرفتند. طب سوزنی با نقاط موضعی به میزان % 8/71 و طب سوزنی بطنی به میزان % 4/92 مؤثر بودند بنابراین دکتر مغازی نتیجه‌گیری می‌کند که طب سوزنی درد یخ‌زدگی شانه را تسکین قدرت عملکرد شانه را بهبود می‌بخشد.

پی آرپی

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها ارتوپدی ازجمله یخ‌زدگی شانه استفاده می‌شود. همچنین از این روش می‌توان برای سرعت دادن به روند ترمیم و درمان و کاهش خطر بروز التهاب پس از عمل جراحی استفاده نمود.
روند درمان تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود که در آن برای کاهش درد در فرد محل تزریق بی‌حس می‌شود. بسیاری از بیماران قادر به تحمل تزریق‌ها هستند و در هنگام تزریق یا ناراحتی بسیار جزئی را احساس می‌کنند و یا اصلاً دردی حس نمی‌شود.
اکثر بیماران برای دست‌یابی نتایج مطلوب این روش درمانی، به انجام 3 تزریق نیاز دارند. پزشک چند هفته پس از درمان اولیه وضعیت شما را بررسی می‌کند تا ببیند که آیا به تزریقات تکمیلی دیگری نیاز دارید یا خیر. در افرادی که آسیب‌دیدگی آن‌ها شدید است درمان آن‌ها را می‌توان با فیزیوتراپی و انجام تمرینات ترکیب کرد.

شاک ویو (امواج شوکی)

9.

شاک ویو نوع منحصربه‌فردی از روش امواج فشاری است که در آن به‌طور ناگهانی و به‌نوبت فشارها به میزان زیاد تا کم و با سرعتی بیشتر از سرعت صوت به محل وارد می‌شود. امواج صوتی خاصی به کمک دستگاه شاک ویو به بافت های نرم بدن ارسال می‌شود. روش شاک ویو در پزشکی نوین در شرایط خاصی نظیر یخ‌زدگی شانه که ایجاد درد می‌کند به‌عنوان جایگزینی برای عمل جراحی به کار می‌رود. شاک ویو آن‌ گونه که نامش به نظر می‌رسد یک روش الکتریکی نیست.

درمان جراحی

درصورتی‌که علائم و نشانه‌های بیماری با انجام درمان‌های مختلف و مصرف داروهای ضدالتهاب برطرف نشد، پزشک گزینه جراحی مطرح می‌کند. بسیار مهم است که با پزشک درباره‌ی پتانسیل بهبودی خود که با درمان‌های ساده همراه است و خطرات احتمالی عمل جراحی صحبت کنید.