تنیس البو (درد از آرنج تا ساعد) چه علتی دارد و درمان آن چیست؟

اگر شما هرگز تنیس بازی نکرده باشید ممکن است فکر کنید که اصلا در معرض خطر تنیس البو (آرنج تنیس بازان) نیستید؛ اما میدانستید که این وضعیت باعث دردی در قسمت بیرونی آرنج شما میشود و هنگام گرفتن اشیا در دست و چرخاندن دچار مشکل میشوید. حتی برای افرادی که تنیس بازی نکرده اند ممکن است این مشکل به وجود بیاید. در حقیقت حدود ۹۵ درصد مردم از تنیس البو یا اپی کندیلیت جانبی رنج میبرند تنیس بازی نمیکنند. پس چه چیزی موجب بروز تنیس البو یا آرنج تنیس باز میشود؟ اجازه بدهید به برخی از عواملی که ممکن است نقش مهمی در بروز این مشکل داشته باشند بپردازیم و با گزینه‌های درمانی آن آشنا شویم.

اگر درد برای چندین هفته یا بیشتر ادامه دار باشد و درمانهایی که درخانه انجام میشود کمکی به ما نکند ممکن است بخواهید به یک پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید و برای بررسی بیشتر با او مشورت کنید. ممکن است پزشک از شما بخواهد تصاویری را از آرنج خود تهیه کنید تا درک بهتری از میزان آسیب دیدگی شما داشته باشد یا ازشما بخواهد مسکنهای قویتری استفاده کنید تا بهتر بتوانید التهاب خود را کنترل کنید.

فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر متخصصان بسیار کمک کننده هستند و میتوانند دلیل اصلی آسیب دیدگی شما را کشف کنند؛ مثلا ممکن است مشکل شما مربوط به چرخش مکانیکی دست یا ضعف شما باشد و اصلا ربطی به ساعد نداشته باشد اما در قسمت شانه فشار روی عضلات اکتنسور (باز کننده) قرار گیرد و موجب استفاده بیش از حد شود.

برای رزرو نوبت در مطب دکتر علی اصغر مغاری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، با شماره تلفن های 02833323304 تماس حاصل فرمایید.

علل تنیس البو


هر چند بازی تنیس به عنوان منبع اصلی تنیس البو در نظر گرفته شده است اما در حقیقت بسیاری از فعالیتهای دیگری هستند که میتوانند موجب بروز این مشکل شوند. علتهای شایع عبارتند از:

استفاده بیش از حد از عضلات

تنیس البو اغلب به علت آسیب به عضله ساعد ایجاد میشود. این عضله به عنوان اکستانسور کارپی رادیالیس برویس شناخته میشود که به استخوان آرنج متصل میشود و در فعالیتهای مثل چرخاندن درگیر میشود. استفاده بیش از حد از این عضله موجب پارگی‌هایی ریزی در تاندون میشود، تاندون بافتی است که عضله را به استخوان می‌چسباند و منجر به تحریک و درد میشود.

ورزشهایی مثل تنیس یا اسکواش

ورزشهایی که شامل حرکاتی در بالای بازو میشوند مثل تنیس اسکواش یا راکت بال با تنیس البو در ارتباط هستند. در حقیقت حدود ۵۰ درصد از ورزشکارانی که قسمت بالای بازوی خود را حرکت میدهند با این مشکل مواجه میشوند اما موقع بازی در ورزشهایی که با راکت انجام میشوند وارد کردن ضربه‌های نامناسب یا تجهیزات غیر استاندارد نقش مهمی در بروز این مشکل ایفا میکنند.

کار با دست

افرادی که در مشاغلی کار میکنند که نیاز به استفاده زیاد و دائم عضله ساعد دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای مواجه با تنیس البو باشند؛ مثلا نقاش‌ها، نجارها و کسانی که لوله کشی انجام میدهند در معرض خطر بیشتری قرار دارند. حتی قصاب‌ها، آشپزها یا کارگران خودروسازی نیز در معرض خطر زیادی هستند. اگر به طور دائم از صفحه کلید یا ماوس استفاده میکنید نیز ممکن است به این درد مبتلا شوید. تصور بر این بود که وزنه برداری یا درگیر چنین کارهایی شدن فقط موجب آسیب دیدگی میشود.

آسیب

هر چند نادر است اما گاهی اوقات پیشروی این مشکل ضربه مستقیم یا فشار زیادی به آرنج شما وارد میکند.

سن

هر چند ممکن است هر کسی دچار تنیس البو شود اما در افراد بین سنین 30 تا ۵۰ سال این مورد بیشتر اتفاق می‎‌افتد.

عوامل روانی اجتماعی

عوامل روانی اجتماعی هم روی عوامل خطر مکانیکی تاثیر میگذارند. ما میخواهیم نگاهی به علت این اختلال بیندازیم. در تحقیقی مشخص شد که حمایت اجتماعی کم در محل کار برای زنان بسیار شایع است.

عوامل روانی

عواملی مثل اضطراب و افسردگی با این اختلال در ارتباط هستند؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا آنها میتوانند نقشی در پیشرفت این بیماری داشته باشند یا موجب افزایش درد شوند.

علائم تنیس البو چیست؟


تنیس البو معمولا به علت استفاده بیش از حد اتفاق می‌افتد. علائم به تدریج ادامه پیدا میکنند. ممکن است درد بعد از گذشت چند هفته یا چند ماه یکدفعه زیاد شود. علائم تنیس البو شامل:

  • درد یا قرمزی در قسمت خارجی آرنج که ممکن است تا مچ ادامه پیدا کند (این احساسات ممکن است هنگام شب بدتر شود).
  • درد هنگام چرخاندن یا خم کردن بازو اتفاق می‌افتد (مثلا هنگام چرخاندن دستگیره در یا باز کردن در شیشه)
  • سفتی و درد هنگام کشیدن و باز کردن بازو
  • عضله آرنج که ورم کرده و نسبت به لمس حساس باشد.
  • ضعف در گرفتن اشیا وقتی که سعی میکنید چیزهایی مثل راکت آچار و خودکار را در دست بگیرید.

آرنج تنیس باز چگونه تشخیص داده میشود؟


مراقب بهداشتی شما آزمایشات فیزیکی را انجام میدهد تا درد ورم و سفتی آرنج را بررسی کند. ممکن است از شما بپرسد که چه فعالیتهایی موجب درد شما میشود. برای تشخیص از شما میخواهد تا یک یا چند تا از آزمایشات زیر را انجام دهید:

  • آزمایش اشعه ایکس- برای رد کردن شرایطی مثل شکستگی استخوان یا آرتروز
  • آزمایشات تصویربرداری شامل اولتراسوند ام آر آی یا توموگرافی کامپیوتری سی تی اسکن نشان میدهد که تاندون یا عضله آسیب دیده است یا نه؟
  • الکترومیوگرافی EMG با بررسی فعالیت الکتریکی عصب و عضله نشان میدهد که کدام عصبها تحت فشار قرار گرفته‌اند.

درمان


خوشبختانه تنیس البو بدون استفاده از درمان تهاجمی در ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران بهبود پیدا میکند. با این حال ممکن است ۶ تا ۱۸ ماه طول بکشد. در طول این زمان افراد اظهار کردند که دردشان بهبود پیدا کرده است اما هنوز وجود دارد.

درمانهایی غیر جراحی و کمتر تهاجمی که برای تنیس البو وجود دارد عبارتند از:

اصلاح فعالیت

اولین درمان تنیس البو اصلاح فعالیت است. این به این معناست که از انجام فعالیتهایی که مشکل شما را بدتر میکند خودداری کنید و فعالیتهایی که موجب بهتر شدن شرایط شما میشود را انجام دهید. مخصوصا زمانی که میخواهید اشیا را بلند کنید کف دست شما رو پایین نباشد و از بلند کردن اشیا سنگین و چرخاندن دست خودداری کنید. این به این معنا نیست که یک نفر باید تمام فعالیتهایش را تعطیل کند اما به این معناست که نسبت به آنچه که به او آسیب میزند اجتناب کند. به علاوه تمریناتی که باعث میشود عضلات تحت کشش قرار بگیرند کمک میکند تا این عضلات شل‌تر شوند و از سفت شدن آن جلوگیری میکند و باعث کاهش درد میشود و تحرک ادامه می‌یابد تا جایی که تاندونها درمان شوند.

بسته یخ

اگر شما به طور مداوم بعد از ورزش یا فعالیتهای سنگین از درد شدید در آرنج خود رنج میبرید فورا یک کیسه یخ روی آن ناحیه قرار دهید (از بسته نخود فرنگی یخ زده هم میتوانید استفاده کنید) تا درد و التهاب کاهش پیدا کند. شما باید به صورت مرتب اینکار را انجام دهید تا ورم و درد کاهش یابد و علائم شدت پیدا نکند.

دارو

درمان دیگر تنیس البو کنترل درد است. داروهای ضد التهاب کمک میکند درد و ورم شما کاهش یابد. شکل استاندارد آنها داروهای غیر استروئیدی هستند؛ که به شکل قرص مصرف میشوند یا به شکل ژل هستند که میتوانید روی آرنج خود بمالید.

علاوه بر مسکنهای خوراکی چندین کرم و ژل موضعی در بازار موجود است که به شما کمک میکند درد شما کاهش پیدا کند.

با به کار بردن آنها در نواحی خاص تاثیر مسکنها سریعتر و موثرتر خواهد بود. مسکنهای موضعی اغلب برای مشکلات اسکلتی عضلانی مثل تنیس البو به جای قرصهای مسکن توصیه میشوند چون آنها میتوانند ورم و درد را کاهش دهند بدون اینکه عوارض جانبی موضعی قرصها مثل اسهال یا حالت تهوع را داشته باشند.

این کرمها و ژلها در بازار موجود هستند و نیازی به نسخه پزشک ندارند.

تزریق استرئید

اگر با گذشت زمان داروها مشکل شما را حل نکردند تزریق استروئید (یا تزریق کورتیزون) میتواند کمک کننده باشد. استروئید یک درمان ضد التهاب خیلی قوی است. هر چند تزریق استروئید میتواند درد را کاهش دهد اما درمان قطعی به حساب نمی‌آید. تزریقها یا استروئیدها ممکن است به صورت موقت برای کاهش درد و ورم در اطراف مفصل استفاده شود.

در واقع حداکثر سه تزریق استروئید در آن ناحیه به صورت دوره 12 ماهه انجام شود و اینها باید حداقل با فاصله زمانی 3 تا 6 ماه بین هر تزریق انجام شود. استروئیدها مستقیما به ناحیه‌ای تزریق میشوند که درد وجود دارد.

بی‌حسی موضعی برای بیحس کردن آن ناحیه در اطراف آرنج تزریق میشود و کمک میکند درد کاهش یابد.

بریس

دومین درمان تنیس البو بریس است. بریس یک راه حل شایع برای مهار تنیس البو است که در طول روز میتوانیم از آن استفاده کنیم. بریس یک بند و بالشتک کوچک دارد که بر روی عضلات اکتنسور قرار میگیرد و از تنشی که بر روی عضلات قرار میگیرد از فشار وارد شدن به تاندونی که به استخوان متصل میشود جلوگیری میکند. نکته قابل ذکر این است که از بریس مچ در طول شب استفاده شود. خیلی از افراد هنگامی که صبح از خواب بیدار میشوند احساس درد و سفتی دارند چون شبها هنگام خواب با مچ خمیده خوابیده‌اند. بریس مچ کمک میکند که مچ در طول شب صاف و مستقیم قرار گیرد و از بروز درد و ناراحتی جلوگیری میکند.

بریس برای تنیس البو

شاک ویوتراپی

شاک ویوتراپی یک درمان غیر تهاجمی است که امواج با انرژی بالا از پوست رد میشوند. هدف اصلی این است که درد کاهش پیدا کند و به همان میزان جریان خون به نقاط آسیب دیده افزایش پیدا کند. شاک ویوتراپی را میتوان در چندین جلسه انجام داد بستگی به این دارد که چقدر درد شما شدید است.

عوارض جانبی کم مثل کبودی، قرمزی پوست میتواند به علت این گزینه درمانی ایجاد شوند؛ اما روی هم رفته این گزینه درمانی ایمن و موثر است.

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی

تمرینات فیزیوتراپی میتوانند عضلات بازوی شما و قدرت گرفتن اشیا در دست را تقویت کنند. ماساژ اولتراسوند و دیگر تکنیکهای تحریک عضله به کاهش درد کمک میکنند و عملکرد عضله شما را بهبود میبخشند. در اینجا چند تمرین کششی که توسط فیزیوتراپیست‌ها توصیه شده آورده شده است که میتواند شروعی برای درمان تنیس البو باشد.

فیزیوتراپی برای تنیس البو

کشش فلکسور مچ

یک گروه ماهیچه در دست وجود دارد که از 6 ماهیچه تشکیل شده است آنها با یکدیگر فلکسور مچ را تشکیل میدهند.

این گروه ماهیچه‌ها به شکل یک واحد کار میکنند این تمرینات این امکان را برای شما فراهم میکنند تا این ماهیچه‌ها تقویت شوند و راحتتر خم شوند.

  • برای کشش فلکسور مچ دست راست را جلوی خودتان صاف نگه دارید. کف دست باید به سمت بیرون باشد.
  • با دست چپ انگشتان دست راست خود را بگیرید و به سمت عقب بکشید. شما باید در قسمت داخلی بازوی راست خود احساس کشش داشته باشید.
  • این کشش را برای 10 تا 15 ثانیه نگه دارید و در صورت نیاز آن را تکرار کنید.

کشش فلکسور برای تنیس البو

کشش اکستنسور مچ

بعد از اینکه این گروه عضلات تحت کشش قرار گرفتند شما باید برای گروه مقابل هم اینکار را انجام دهید. اکستنسور در مچ حرکات مکمل را برای کمک به دامنه حرکتی مچ شما انجام میدهد.

کشش اکستنسور برای تنیس البو

برای تکمیل این کشش:

  • بازوی راست خودتان را بکشید به طوری که کف دست به سمت داخل و روبروی شما باشد.
  • مچ بازوی راست خودتان را خم کنید طوری که انگشتان دست شما به سمت زمین باشد.
  • از دست چپ استفاده کنید مچ را خم کنید و بیشتر به سمت پایین بکشید.
  • شما باید در قسمت بالای بازوی خود احساس کشش کنید.
  • برای ۱۰ تا ۱۵ ثانیه این کشش را نگه دارید و تا جایی که نیاز است تکرار کنید.

فشار دادن حوله

این تمرین به هدف گیری و تقویت قدرت گرفتن اشیا در دست کمک میکند. ضعف گرفتن اشیا در دست یکی از دلایل اصلی درد ناشی از تنیس البو است. توجه به این مورد در برنامه ورزشی یک راه حل عالی برای غلبه بر این مشکل است.

برای این تمرین نیاز به یک میز یا سطح و یک حوله دارید. اگر توپ استرس دارید هم میتوانید اینکار را انجام دهید.

فشار دادن حوله برای تنیس البو

برای تکمیل تمرین فشار دادن حوله:

  • بازوی خود را روی میز قرار دهید. شما میتوانید بنشینید یا بایستید.
  • حوله را باید در دست خود بگیرید و رول شده باشد یا به شکل توپ آن را درآورید.
  • هر زمان که شما آماده بودید حوله را فشار دهید و تا ۱۰ ثانیه نگه دارید. (میتوانید بیشتر از ۱۰ ثانیه نگه دارید.)
  • رها کنید و در ۳ ست و هر بار ۱۰ ثانیه نگه دارید.

درمان با پلاکت غنی از پلاسما (PRP)

پلاکتها قطعات کوچکی در خون هستند که به فرآیند درمان کمک میکنند. طی تزریق پی آر پی پزشک شما قسمت کوچکی از خون شما را برمیدارد و پلاکتها را از بقیه سلولهای خون جدا میکند سپس پلاکتهای غلیظ شده را تحت هدایت اولتراسوند به ناحیه آسیب دیده تزریق میکنند.

PRP برای تنیس البو

گزینه‌های جراحی

بعد از اینکه درمانهای غیر جراحی را امتحان کردید ممکن است بعضی از افراد همچنان علائم آزار دهنده‌شان ادامه دار باشد.

خوشبختانه گزینه‌های غیر جراحی وجود دارند و از سابقه خوبی برخوردار هستند. اکثر پزشکان فقط بعد از گذشت 6 تا 12 ماه که درمانهای غیرجراحی انجام شد و بی نتیجه بود جراحی را پیشنهاد میکنند. جراحی شامل برداشتن سلولهای از بین رفته و دردناک است. جراحی میتواند از طریق یک برش کوچک در قسمت خارجی آرنج انجام شود اما میتوان از گزینه‌های جراحی دیگری مثل آتروسکوپی (دوربین کوچک) یا دستگاه آلتروسوند استفاده کرد. صرف نظر از اینکه از چه تکنیکی استفاده میکنید میزان موفقیت این جراحی حدود 90 درصد است. اکثر بیماران میتوانند بعد از گذشت هفته اول به روتین زندگی خود بازگردند میتوانند بعد از گذشت ۶ هفته اشیا سبک را بلند کنند و فعالیتهای سنگینتر را بعد از گذشت چند ماه انجام دهند. هر چند موفقیت جراحی زیاد است اما آخرین گزینه به حساب می‌آید و اگر درمانهای دیگر جواب ندادند جراحی انجام میشود.

تنیس البو میتواند آزار دهنده و دردناک باشد اما با استفاده از تجهیزات درست اکثر افراد میتوانند بهتر شوند.

چگونه میتوانم از بروز تنیس البو جلوگیری کنم؟


این مراحل میتواند در جلوگیری از بروز تنیس البو به شما کمک کند:

  • زمانی که درد دارید از ادامه دادن کار خودداری کنید. درد یعنی بدن شما با شما صحبت میکند و شما باید صدای آن را بشنوید اگر همراه با درد به کار خود ادامه دهید در واقع آسیب دیدگی تاندون را بیشتر میکنید و احتمال پارگی وجود دارد.
  • تجهیزات را همیشه قبل از شروع بازی چک کنید که تناسب لازم را داشته باشند مثلا راکتها زیاد شل یا سفت نباشند چون راکت خوب فشار روی بازو را کاهش میدهد.
  • برای تقویت عضلات بازو و مچ دست وزنه برداری کنید.
  • قبل از اینکه شروع به انجام کار یا فعالیت کنید مچ دست و بازوهای خودتان را تحت کشش قرار دهید
  • برای جلوگیری از بدتر شدن علائم از بریس آرنج استفاده کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتلفن تماس و مشاوره