خشکی کمر نشانه چیست؟ تشخیص و درمان خشکی کمر

گرفتگی و خشکی کمر معمولاً در اثر اسپاسم عضلات و یا آرتروز مفاصل کمر ایجاد می‌شود. بهترین راه برای تشخیص علت بروز این مشکل، توجه به زمان شروع علائم خواهد بود.

افرادی که در اثر آرتروز ستون فقرات دچار خشکی کمر می‌شوند معمولاً با گذشت زمان شاهد تشدید عارضه خواهند بود. در مقابل خشکی ناشی از گرفتگی عضلات معمولاً در اثر آسیب‌های فیزیکی (مثل بلند کردن نادرست جسم سنگین) بوده که در اثر آن عضلات به منظور بی حرکت نگه داشتن کمر قفل می‌شوند.

خشکی کمر دلایل متعددی خواهد داشت و دانستن علل احتمالی این مشکل می‌تواند به شما در داشتن یک بحث سازنده با پزشک کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد گرفتگی کمر و رزرو وقت مشاوره با دکتر علی اصغر مغاری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در قزوین با شماره 02833323304 تماس حاصل فرمایید.

علل خشکی کمر

در ادامه به برخی از دلایل اصلی خشکی کمر دردناک یا بدون درد اشاره خواهیم کرد:

گرفتگی عضلات در ران و باسن

گرفتگی عضلات در ران و باسنگرفتگی برخی عضلات در ران ها و باسن می‌تواند باعث تغییرات بیومکانیکی ستون فقرات شود. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گرفتگی عضلات همسترینگ

عضلات همسترینگ در پشت هر ران قرار گرفته‌اند. این گروه بزرگ و قدرتمند عضلات ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله عدم تحرک و یا گرم نکردن قبل از ورزش دچار گرفتگی شوند.

گرفتگی همسترینگ باعث کوتاه شدن این عضله خواهد شد. این تغییرات می‌توانند قوس تحتانی ستون فقرات را تغییر داده و هم ترازی ستون فقرات بر روی لگن را بر هم بزنند. درنتیجه ممکن است فرد دچار خشکی کمر بدون درد یا همراه با درد شود. این خشکی معمولاً زمانی که به طرف جلو خم می‌شوید نمود بیشتری پیدا می‌کند.

تمرینات کششی همسترینگ می‌توانند به تدریج طول این عضلات را افزایش داده و خشکی کمر را برطرف کنند.

گرفتگی عضلات فلکسور ران

عضله‌ی ایلیوسواس در لگن به شما این اجازه را می‌دهد تا پای خود را بالا آورده و ران خود را به بدن نزدیک کنید. به این کار فلکس کردن ران می گویند.

گرفتگی عضله‌ی ایلیوسواس می‌تواند باعث خشکی بخش‌هایی از ستون فقرات شود. در گرفتگی‌های شدید این عضله ممکن است ناپایداری ستون فقرات رخ دهد. همچنین ممکن است بافت های اطراف ستون فقرات ملتهب شده و ایجاد درد کنند.

می‌توان با انجام تمریناتی برای کشیدن عضلات فلکسور ران، فشار وارد شده بر روی ستون فقرات را کاهش داد.

نشستن با حالت نامناسب

امروزه با وجود رفت و آمدهای طولانی با اتومبیل، نشستن پشت میز و تماشای تلویزیون، بیش از حد مورد تحمل بدن وقت خود را به نشستن اختصاص می‌دهیم. نشستن طولانی مدت باعث فشار بر روی دیسک‌های کمر شده و منجر به ضعیف شدن عضلات فوقانی و تحتانی کمر خواهد شد. این کار همچنین رسیدن مواد مغذی به ستون فقرات را کمتر خواهد کرد.

می‌توان با استفاده از تکنیک‌های صحیح نشستن و همچنین انجام چند حرکت ساده به منظور کشیدن عضلات و فعال نگه داشتن آن‌ها، از خشکی کمر ناشی از نشستن طولانی مدت جلوگیری کرد. می‌توانید برای این کار در حالی که نشسته‌اید شانه‌های خود را به طرف عقب بکشید و چند ثانیه نگه دارید. همچنین سعی کنید برای مدت زمان طولانی به پشتی صندلی تکیه ندهید و با نشستن مستقیم، عضلات مرکزی بدن خود را درگیر کنید.

تغییرات التهابی در ستون فقرات

التهاب می‌تواند باعث کاهش انعطاف پذیری و خشک شدن ستون فقرات شود. برای مثال می‌توان به دو عارضه‌ی زیر اشاره کرد:

اسپوندیلیت آنکیلوزان

در طی این عارضه، التهاب باعث جوش خوردن تدریجی مهره‌های همجوار خواهد شد. این عارضه منجر به خشکی پیشرونده و درد مزمن در بالا یا پایین کمر خواهد شد.

این گرفتگی معمولاً با ورزش بهتر شده و نسبت به استراحت پاسخ مناسبی نمی‌دهد.

استئوآرتریت

استئوآرتریت به تخریب غضروف‌های محافظت کننده در مفاصل فاست ستون فقرات گفته می‌شود. درنتیجه‌ی این عارضه اصطکاک بین مفاصل بیشتر شده و باعث درد و گرفتگی خواهد شد.

این خشکی معمولاً در ابتدای صبح دیده شده و با حرکت کردن در طول روز کاهش می‌یابد. این مشکل پس از استراحت طولانی مدت نیز تشدید خواهد شد.

دیگر انواع آرتروز مثل آرتریت پسوریاتیک یا آرتریت روماتوئید نیز با وجود نادر بودن می‌توانند مفاصل ستون فقرات شما را درگیر کنند.

کم آبی و منقبض شدن دیسک‌های ستون فقرات

دیسک‌های کمر پدهای ضربه گیر بین مهره‌ها هستند که بار وارد شده به ستون فقرات را تحمل می‌کنند. تغییرات ناشی از کهولت سن می‌توانند باعث تخریب این دیسک‌ها و تغییر بیومکانیک آن‌ها شوند.

زمانی که یک دیسک تخریب می‌شود اجزای غضروفی آن آسیب دیده، آب دیسک از دست رفته و ارتفاع دیسک کم می‌شود. این تغییرات می‌توانند باعث خشکی کمر به خصوص به هنگام خم شدن به طرف جلو شوند.

خشکی صبحگاهی کمر

خشکی صبحگاهی کمراین مشکل ممکن است به دلیل استراحت طولانی مدت ایجاد شده و یا شما به نوع نادری از آرتروز کمر به نام اسپوندیلیت آنکیلوزان مبتلا باشید. این بیماری باعث التهاب و تورم در بین دیسک‌های کمر شده و درنهایت منجر به جوش خوردن مهره‌ها به یکدیگر خواهد شد.

این عارضه بیشتر در آقایان دیده شده و احتمالاً تحت تأثیر عوامل ژنتیکی است.

تشخیص خشکی کمر

معمولاً نیازی به انجام تست‌های تشخیصی نیست مگر این که علائم بیمار بیش از 2 هفته باقی مانده باشند. در این صورت پزشک برای شما گرافی ساده و یا اسکن MRI درخواست می‌کند تا بتواند علت عارضه را بررسی کند.

می‌توان با دیدن آسیب‌های استخوانی، خار استخوانی (استئوفیت)، تغییر شکل استخوان (اوسیفیکاسیون) و از بین رفتن غضروف‌های مفصلی در گرافی ساده با اشعه‌ی ایکس، استئوآرتریت را تشخیص داد ولی این تکنیک تصویربرداری در مراحل اولیه‌ی بیماری که نشانه‌ها کاملاً مشخص نیستند کاربرد کمتری خواهد داشت.

درمان خشکی کمر

درمان هر عارضه متفاوت خواهد بود بنابراین تشخیص دقیق علت بروز علائم قبل از شروع هر گونه برنامه‌ی درمانی اهمیت زیادی خواهد داشت. به طور کلی اکثر بیماران مبتلا به خشکی کمر می‌توانند از روش‌های درمانی زیر سود ببرند.

درمان خانگی

فعالیت‌های سبک

برای رهایی از خشکی کمر انجام فعالیت‌های سبک توصیه می‌شود. در گذشته استراحت مطلق به عنوان اولین خط درمانی در نظر گرفته می‌شد ولی امروزه این کار تنها برای آسیب‌های بسیار شدید کمر توصیه می‌شود. اکثر پزشکان امروزه به جای استراحت مطلق، انجام فعالیت‌های سبک را توصیه می‌کنند.

استفاده از گرما و سرما

گرما و سرما می‌توانند روش‌های درمانی موثری برای بهبود خشکی کمر باشند. به خصوص گرم کردن ملایم کمر قبل از انجام فعالیت‌های مختلف می‌تواند به شل شدن عضلات کمک کرده و فشار وارده بر روی ستون فقرات را کاهش دهد.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانیماساژ پایین کمر می‌تواند اسپاسم های عضلانی که معمولاً منجر به خشکی کمر می‌شوند را برطرف کند. ماساژ همچنین جریان خون به طرف کمر را تقویت کرده و با افزایش اکسیژن رسانی به عضلات آسیب دیده، روند بهبودی را تسریع می‌کند.

داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه

ازجمله مسکن‌های رایج بدون نسخه می‌توان به آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن اشاره کرد. آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن داروهای ضدالتهاب هستند و می‌توانند خشکی کمر ناشی از تورم اعصاب و عضلات را برطرف کنند. استامینوفن با ایجاد اختلال در سیگنال‌های درد منتقل شده به طرف مغز نقش خود را ایفا می‌کند.

طب سوزنی

طب سوزنی که از طب سنتی چین گرفته شده است نقاط خاصی از بدن را تحریک کرده و باور بر این است که این کار باعث تنظیم نیروی حیات در بدن خواهد شد. این امر سبب کاهش درد و ناراحتی در بدن می‌شود. در طی یک جلسه‌ی درمانی، سوزن‌های نازکی به مدت حدود 1 ساعت در نقاط خاصی از پوست شما وارد می‌شوند. نشان داده شده است که طب سوزنی می‌تواند برای برخی از افراد تا حد زیادی مؤثر باشد.

درمان دارویی خشکی کمر

هدف از درمان دارویی، کاهش درد و گرفتگی کمر است. پزشک احتمالاً داروها را همراه با یک برنامه‌ی فیزیوتراپی برای شما تجویز می‌کند.

داروها

شل کننده‌های عضلانی. این داروها به عنوان سرکوب کننده‌ی سیستم عصبی مرکزی عمل کرده و حرکت پذیری عضلات را کاهش می‌دهند. بدین ترتیب درد ناشی از گرفتگی‌های عضلانی کاهش می‌یابد. این داروها برای مدیریت دردهای مزمن به کار نمی‌روند.

داروهای مسکن مخدر. داروهای مخدر یا اپیوئید، با کاهش سیگنال‌های درد ارسالی به طرف مغز، درک بیمار از درد را کاهش می‌دهند. این داروها معمولاً برای تسکین دردهای شدید و کوتاه مدت مثل درد بعد از عمل جراحی به کار می‌روند. از این داروها به ندرت برای درمان دردهای طولانی مدت استفاده شده و علاوه بر داشتن عوارض جانبی متعدد می‌توانند باعث اعتیاد شوند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیانجام تمرینات کششی ملایم برای کمر نیز می‌تواند خشکی کمر را رفع کند. فیزیوتراپیست می‌تواند یک برنامه‌ی تمرینی مناسب برای شما طراحی کند تا با استفاده از آن درد خود را کاهش داده و دامنه‌ی حرکتی خود را تقویت کنید.

تزریق اپیدورال استروئید

در این روش یک داروی استروئیدی به طور مستقیم به خارج از لایه‌ی دورا یا سخت شامه که نخاع را در بر گرفته است تزریق می‌شود. برای انجام این کار از گرافی زنده با اشعه‌ی ایکس یا فلوروسکوپی استفاده می‌شود تا بتوان سوزن را دقیقاً در محل مورد نظر وارد کرد. هدف از انجام این تزریق، تسکین موقت درد با کاهش التهاب اطراف ریشه‌های عصبی است.

منیپولاسیون دستی

منیپولاسیون دستیکایروپراکتور می‌تواند با دستان خود ستون فقرات شما را حرکت داده و با این کار علاوه بر افزایش حرکت پذیری باعث کاهش خشکی، ناراحتی و درد شما شود. این حرکات با سرعت و فشارهای مختلفی بر روی ستون فقرات شما انجام خواهند شد. منیپولاسیون دستی می‌تواند کمردرد برخی از افراد را به طور کامل از بین ببرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در موارد زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

• خشکی کمر شما بیش از چند هفته طول کشیده است.
  • حشکی کمر شما باعث شده تا نتوانید فعالیت‌های روزمره‌ی خود را به خوبی انجام دهید.
  • خشکی کمر شما به هنگام صبح شدید می‌شود.
  • شاهد درد و خشکی در نقاط خاص مثل عضلات و مفاصل هستید.
  • قبلاً به آرتروز یا عارضه‌های دیگر مبتلا بوده و علائم شما در حال تشدید هستند.

اگر خشکی و درد کمر شما در اثر یک ضربه ایجاد شده و قادر به حرکت کردن نیستید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

همچنین در صورتی که علائم زیر را همراه با خشکی و درد کمر دارید، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

• درد چشم یا تغییرات بینایی مثل تاری دید
  • ضعف در پاها و یا تغییرات حسی در پا و کشاله‌ی ران
  • از دست دادن کنترل روده و مثانه
  • تب و خستگی شدید غیرعادی

سؤالات متداول

خشکی کمر چقدر طول می‌کشد؟

معمولاً بهبودی پس از آسیب‌های خفیف کمر به 2 تا 4 هفته زمان احتیاج دارد. در صورت کشیدگی رباط‌ها و یا شدیدتر بودن آسیب ممکن است مدت زمان بهبودی بین 6 تا 12 هفته افزایش پیدا کند.

چرا کمر من به هنگام صبح خشک و دردناک است؟

شایع‌ترین علت خشکی صبحگاهی کمر فرسوده شدن مفاصل و گرفتگی عضلات بوده که با درد مفصلی اشتباه گرفته می‌شود. بعضاً ممکن است این مشکل نشانه‌ای از التهاب یا آرتروز نیز باشد. افزایش سن مفاصل همزمان با افزایش سن فرد اتفاق نیفتاده و ممکن است مفصل در اثر استفاده‌ی بیش از حد فرسوده شده باشد