درمان انحراف ستون فقرات در قزوین بدون عمل جراحی

اختلالات ستون فقرات به اشکال مختلف افراد را درگیر می‌کند. گاهی اوقات بیمار دچار انحراف بیش از حد ستون فقرات می‌شود به نحوی که ستون فقرات او به یک طرف متمایل می‌گردد و در برخی موارد نیز در ستون فقرات انحنای طبیعی خود را از دست می‌دهد. انحنای طبیعی ستون فقرات برای حفظ قدرت، انعطاف پذیری و توانایی تحمل فشار اهمیت دارد. اگرچه ستون فقرات دارای انحنای طبیعی است در صورتی که این انحنا خارج از حالت عادی باشد بیمار را با مشکلاتی از قبیل لوردوزیس، کیفوز و اسکولیوز مواجه خواهد کرد. با ما همراه باشید تا تفاوت این سه اختلال را توضیح دهیم.

عوامل متعددی که به طراحی برنامه درمان کمک می‌کنند عبارتند از سن و سطح عمومی سلامت بیمار، نوع و شدت مشکل ایجاد شده و محل انحنای بیش از حد ستون فقرات. برخی از روش‌های غیر جراحی برای درمان انحراف ستون فقرات عبارتند از داروی مسکن، فیزیوتراپی (از قبیل بازآموزی حالت بدن) و استفاده از بریس.

دکتر مغاری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی برای درمان انحراف ستون فقرات در قزوین بهترین روش را براساس شرایط خاص هر بیمار تجویز می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره 09357519935 تماس حاصل فرمایید.

ستون فقرات سالم

قبل از آنکه به بررسی اختلالات خاص ستون فقرات و انحراف این اندام بپردازیم ابتدا باید نقش سلامت ستون فقرات را توضیح دهیم. هنگامی که از کنار به ستون فقرات نگاه می‌کنیم دارای انحنای طبیعی سالم است و از روبه رو کاملاً صاف به نظر می‌رسد. انحنای طبیعی ستون فقرات به حفظ قدرت، انعطاف پذیری و توانایی آن برای توزیع فشار مکانیکی کمک می‌کند.

ستون فقرات سالم

ستون فقرات از سه قسمت ساخته شده است که عبارتند از ستون فقرات گردنی، ستون فقرات صدری، و ستون فقرات پایین کمر که هر یک دارای انحنای طبیعی خاص هستند. لوردوزیس و کیفوز به اختلالی گفته می‌‌شوند که ستون فقرات از حالت طبیعی خود خارج می‌شوند. ستون فقرات قفسه سینه دارای انحنای طبیعی است که ستون فقرات از قسمت میانی بدن کمی فاصله گرفته است. انحنای ستون فقرات با حفظ تعادل و توازن به بهبود ساختار بیومکانیکی بدن کمک می‌کند. هنگامی که ستون فقرات دچار آسیب دیدگی می‌شود و انحنای طبیعی آن به دلایل مختلفی از بین می‌رود بیمار با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد. در ستون فقرات سالم، مهره‌ها روی یکدیگر قرار گرفته اند و فاصله بین آن ها توسط دیسک، یک بالشتک نرم و انعطاف پذیر است و به جذب ضربه می‌‌پردازد، پر شده است. در صورتی که یک یا چند مهره آسیب ببینند انحنای طبیعی ستون فقرات از بین می‌رود و این امر باعث بروز مشکلات بعدی خواهد شد.

لوردوزیس

لوردوزیس یکی از اختلالات ستون فقرات است که تحت عنوان انحراف ستون فقرات به سمت داخل توصیف می‌شود و بیشتر ستون فقرات پایین کمر و گردن را درگیر می‌کند. ‏انحنای ستون فقرات در حالت عادی در این نواحی بین ۴۰ و ۶۰ قرار دارد و در صورتی که بیمار دچار لوردوزیس شود زاویه انحنا افزایش پیدا می‌کند. در مواردی که انحنای ستون فقرات بیش از حد افزایش می‌یابد بیمار دچار قوز کمر خواهد شد که باسن به سمت بیرون متمایل می‌شود. لوردوزیس می‌تواند بیماران را در سنین مختلف درگیر نماید و بروز آن در ناحیه کمر باعث مشکلات حرکتی و درد کمر خواهد شد.

لوردوزیس اختلال ستون فقرات

برخی از علل بروز لوردوزیس عبارتند از اسپوندیلولیستزیس، پوکی استخوان و چاقی.

اسپوندیلولیستزیس

اسپوندیلولیستزیس یکی از اختلالات ستون فقرات است که به علت لغزش مهره و خارج شدن آن از روی اصلی خود گفته می‌‌شود که در این وضعیت مهره زیر سطح مهره پایینی قرار می‌گیرد و فشار بسیار زیادی را به آن وارد می‌نماید. در این شرایط سلامت دیسک بین مهره‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و از آنجایی که در فاصله بین دو مهره قرار گرفته است دچار تحلیل رفتگی شده و فشار زیادی به آن وارد می‌گردد. هنگامی که مهره جابجا می‌شود و دیسک آسیب می‌بیند توانایی ستون‌ فقرات برای حفظ انحنای طبیعی خود مختل خواهد شد و باعث بروز اسپوندیلولیستزیس می‌شود.

پوکی استخوان

پوکی استخوان اختلالی است که بر سلامت استخوان‌ها تاثیر می‌گذارد و از تراکم آنها می‌کاهد. با بالا رفتن سن و بروز تغییرات هورمونی احتمال بروز پوکی استخوان در زنان افزایش پیدا می‌کند و به عبارتی پوکی استخوان مرتبط با یائسگی بسیار شایع است.

چاقی

چاقی فشار بسیار زیادی را به کمر وارد می‌کند و احتمال بروز بیماری‌های ستون فقرات را افزایش می‌دهد. شاخص توده بدنی بر انحنای ستون فقرات پایین کمر تأثیر می‌گذارد و چاقی و اضافه وزن فشار بسیار زیادی را به این ناحیه وارد می‌نماید و احتمال انحراف ستون فقرات را افزایش می‌دهد.

علائم لوردوزیس

اگرچه علائم لوردوزیس در افراد یکسان نیست برخی از شایع ترین نشانه‌های آن به شرح زیر می‌باشد:

• قوز کمر
  • برجستگی باسن
  • ایجاد فاصله بین کمر و زمین در حالت خوابیده
  • درد کمر
  • مشکلات حرکتی

اگرچه لوردوزیس با انحراف ستون فقرات به سمت جلو همراه است کیفوز ستون فقرات را به سمت عقب منحرف می‌کند.

کیفوز

یکی از اختلالات ستون فقرات است که تحت عنوان انحراف ستون فقرات به سمت بیرون می‌‌شود و معمولاً ستون فقرات قفسه سینه و فاصله بین کمر و قفسه سینه را درگیر می‌کند اما گاهی اوقات ستون فقرات گردن نیز درگیر می‌شود. در صورتی که ستون فقرات از حالت طبیعی خارج شود بیمار دچار کیفوز خواهد شد. حالت بدن افراد مبتلا به کیفوز شدید با خم شدن شانه‌ها به سمت جلو و گوژپشتی توصیف می‌شود.

کیفوز اختلال ستون فقرات

انواع کیفوز

کیفوز به چند نوع تقسیم می‌شود که شایع ترین آنها عبارتند از کیفوز وضعیتی، شوئرمن و مادرزادی.

انواع کیفوز اختلال ستون فقرات

کیفوز وضعیتی

کیفوز وضعیتی شایع‌ ترین نوع کیفوز است که معمولاً در دوران نوجوانی جلب توجه می‌کند که با نامناسب بودن حالت بدن و قوز کردن همراه است. درمان این نوع کیفوز بسیار راحت است زیرا به علت اختلالات ساختاری ستون فقرات ایجاد نشده است. کیفوز وضعیتی معمولاً باعث گرد شدن ستون فقرات به سمت جلو می‌شود که می‌توان به کمک روش‌های ساده به اصلاح آن پرداخت. کیفوز وضعیتی در دختران شایع تر است و به ندرت با احساس درد همراه می‌شود زیرا علت ساختاری ندارد. کیفوز وضعیتی یک اختلال پیشرونده محسوب نمی‌شود.

کیفوز شوئرمن

شوئرمن از اسم پزشکی اقتباس شده است که برای اولین بار این اختلال ساختاری را تشخیص داد. درمان این اختلال همانند کیفوز وضعیتی ساده نیست زیرا به علت تغییرات و ناهنجاری‌های ساختاری در ستون فقرات ایجاد شده است. در عکسبرداری توسط اشعه ایکس پزشک متوجه می‌شود که چند عدد از مهره‌ها به جای آنکه حالت مربعی داشته باشند به شکل مثلث دیده می‌شوند. در چنین حالتی مهره‌ها نمی‌توانند به حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات بپردازند که به علت حرکت مهره به سمت جلو و کاهش فضای دیسک بیمار دچار انحراف ستون فقرات به سمت جلو می‌شود و شانه‌ها گرد به نظر می‌رسند.

انحراف ستون فقرات در این شرایط شدید است و بیشتر در ستون فقرات قفسه سینه ایجاد می‌شود اما گاهی اوقات ناحیه کمر را نیز درگیر می‌نماید. این نوع کیفوز در پسران شایع تر از دختران است و معمولاً با تکامل رشد سیستم اسکلتی این بیماری دیگر پیشرفت نمی‌‌کند. کیفوز شوئرمن می‌تواند با احساس درد همراه باشد و افراد بزرگسال بیشتر دچار درد می‌‌شوند. درد حاصل از این اختلال به انحراف ستون فقرات به سمت جلو ارتباط دارد. در صورتی که کیفوز قسمت فوقانی ستون فقرات باعث انحراف ستون فقرات کمر شود بیمار درد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

کیفوز مادرزادی

کیفوز مادرزادی به اختلالی گفته می‌‌شود که کودک با چنین مشکلی متولد می‌شود و ناهنجاری‌های ساختاری ستون فقرات در رحم مادر ایجاد می‌شود. صرف نظر از اینکه این اختلال به علت عدم رشد صحیح استخوان‌ها ایجاد می‌شود و یا متصل شدن یک یا چند مهره، این نوع کیفوز حالت پیشرونده دارد. احتمال آنکه بیماران مبتلا به کیفوز مادرزادی با اختلالات دیگری که به سایر اندامهای بدن ارتباط دارد مواجه شوند دور از انتظار نیست.

علائم کیفوز

اگرچه علائم و نشانه‌های کیفوز با توجه به نوع و شدت آن متغیر است، برخی از علائم شایع آن به شرح زیر می‌باشند:

• گرد شدن شانه‌ها
  • انحراف بالا تنه به سمت جلو
  • قوز کردن کمر
  • سفتی و گرفتگی ستون فقرات
  • سفتی عضلات همسترینگ
  • درد عضلات

در صورتی که این اختلال درمان نشود یا درمان آن به طور صحیح صورت نگیرد انحراف ستون فقرات افزایش پیدا می‌‌کند و باعث بروز علائم دیگری خواهد شد که به شرح زیر می‌باشند:

• ضعف، بی حسی یا سوزن سوزن شدن پا
  • از دست دادن حس در اندامها
  • مشکلات تنفسی

اکنون که با نقش ستون فقرات و انحنای طبیعی آن آشنا شدید و علل بروز انحراف ستون فقرات را می‌شناسید در ادامه به روش‌های موجود برای درمان این اختلال اشاره می‌‌کنیم.

اسکولیوز

اسکولیوز تحت عنوان انحراف ستون فقرات توصیف می‌شود که زاویه انحراف ایجاد شده حداقل ۱۰ درجه است. اسکولیوز یک اختلال ساختاری پیشرونده در ستون فقرات است انجام معاینات جسمانی و عکسبرداری از ستون فقرات می‌تواند شدت انحراف ایجاد شده را در مقیاس خفیف، متوسط، شدید یا خیلی شدید توصیف کند:

• زاویه انحراف ستون فقرات در اسکولیوز خفیف بین ۱۰ تا ۲۵ درجه است.
  • زاویه انحراف ستون فقرات در اسکولیوز متوسط بین ۲۵ تا ۴۰ درجه است.
  • زاویه انحراف ستون فقرات در اسکولیوز شدید بزرگتر از ۴۰ درجه است.
  • زاویه انحراف ستون فقرات در اسکولیوز خیلی شدید بزرگتر از ۸۰ درجه می‌باشد.

شایع ترین نوع اسکولیوز، اسکولیوز ایدیوپاتیک است که دلیل مشخصی ندارد و حدود ۸۰ درصد از موارد را به خود اختصاص می‌دهد. شایع ترین نوع اسکولیوز ایدیوپاتیک، اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوانان است که بین سنین ۱۰ تا ۱۸ سالگی تشخیص داده می‌شود. ۲۰ درصد باقی مانده به دلایل دیگری از قبیل اختلالات عصبی عضلانی، مادرزادی و اختلالات تحلیل برنده و تروماتیک ایجاد می‌‌شوند.

اسکولیوز اختلال ستون فقرات

شدت و علائم اسکولیوز به فاکتورهای متعددی از قبیل سن، شدت انحراف ستون فقرات نوع اختلال ایجاد شده و محل انحراف بستگی دارد. از آنجایی که شرایط همه افراد یکسان نیست برخی از علائم و نشانه‌های شایع اسکولیوز به شرح زیر می‌باشد:

• عدم تقارن شانه و کتف
  • اختلاف دو طرف لگن
  • قوس قفسه سینه
  • عدم تقارن طول دو دست و پا
  • قوز شدید ستون فقرات
  • تغییر حالت بدن و تعادل
  • ظاهر نامناسب لباس
  • درد کمر، گردن، سر و پا به ویژه در افراد بزرگسال

از آنجایی که اسکولیوز یک اختلال پیشرونده است تشخیص به موقع و درمان مناسب می‌تواند از پیشرفت آن جلوگیری نماید. اسکولیوز در بزرگسالان باعث بروز درد و مشکلات حرکتی خفیف تا شدید خواهد شد. در افرادی که رشد سیستم اسکلتی کامل شده است ستون فقرات به علت نیروی جاذبه و تکامل در وضعیت ثابت قرار گرفته است به همین دلیل احتمال آسیب دیدگی آن به علت انحراف بسیار زیاد است و ممکن است عروق خونی، عضلات و اعصاب مجاور نیز درگیر شوند.

اسکولیوز در کودکان و نوجوانان با احساس درد همراه است زیرا هنوز رشد سیستم اسکلتی آنها به پایان نرسیده است. در این شرایط حرکات مختلف ستون فقرات فشار بسیار زیادی را به این اندام وارد می‌‌کند و بیمار دچار درد خواهد شد. اکنون این سوال مطرح می‌شود که پس از تشخیص اسکولیوز چگونه می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد و ستون فقرات را به حالت عادی برگرداند؟

درمان انحراف ستون فقرات در قزوین

درمان ستون فقرات به شدت و نوع انحراف ایجاد شده بستگی دارد. به عنوان مثال انحراف خفیف ستون فقرات نیازی به درمان ندارد اما موارد شدید با استفاده از کمربند مخصوص و عمل جراحی درمان می‌شوند.

درمان اختلالات ستون فقرات

درمان لوردوزیس

• دارو درمانی برای کنترل درد و تورم
  • فیزیوتراپی و ورزش برای افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات
  • استفاده از کمربند مخصوص
  • انجام عمل جراحی

درمان کیفوز

• ورزش و دارو درمانی برای کنترل درد
  • استفاده از کمربند مخصوص
  • عمل جراحی
  • ورزش و فیزیوتراپی برای افزایش قدرت عضلات

درمان اسکولیوز

• در برخی موارد پزشک به بیمار توصیه می‌کند تحت نظر قرار داشته باشد تا از نزدیک وضعیت ستون فقرات او ارزیابی شود. به این ترتیب بیمار باید هر ۴ تا ۶ ماه یک بار به پزشک خود مراجعه کنند.
  • گاهی اوقات با توجه به زاویه انحراف ستون فقرات، استفاده از کمربند طبی توصیه می‌شود به ویژه در کودکان که در حال رشد هستند. استفاده از کمربند طبی از بدتر شدن انحراف ستون فقرات جلوگیری می‌کند.
  • در صورتی که انحراف ستون فقرات شدید و در حال بدتر شدن باشد انجام عمل جراحی ضرورت خواهد یافت.
  • در برخی موارد که انحراف ستون فقرات در حال پیشرفت است پزشک گچ گرفتن شانه تا کمر را توصیه می‌کند تا از بدتر شدن مشکل بیمار جلوگیری گردد.

درمان اسکولیوز اختلالات ستون فقرات

از چه روش‌هایی برای جراحی انحراف ستون فقرات استفاده می‌شود؟

برخی از روش‌هایی که برای جراحی انحراف ستون فقرات انجام می‌شوند به شرح زیر می‌باشند:

• استفاده از پیچ و مهره فلزی
  • تعویض دیسک آسیب دیده با دیسک مصنوعی
  • جراحی کیفوپلاستی

پزشک به طور دقیق در خصوص هریک از این روش‌های جراحی با شما صحبت می‌‌کند و مزایا و معایب هر یک را خاطرنشان خواهد کرد.