درمان درد دنبالچه با اصلاح وضعیت بدن هنگام نشستن، فیزیوتراپی و …

درد استخوان دنبالچه که به عنوان کوکسیدینی نیز شناخته می‌شود، به درد استخوان در بخش انتهایی نخاع اشاره دارد. این درد عموما در قسمت بالای شکاف باسن احساس می‌گردد و نشستن، دوچرخه سواری یا حتی ایستادن را دشوار می‌کند. دنبالچه یا کوکسیک از 3 تا 5 استخوان تشکیل شده و درست زیر استخوان اندام تحتانی، استخوانی در انتهای نخاع، واقع شده است. چندین عضله، رباط و تاندون به آن متصل هستند. دو استخوان موجود در انتهای لگن و دنبالچه به هنگام نشستن وزن بدن را تحمل می‌کنند. درد دنبالچه در اطراف کوکسیک حس می‌گردد و معمولا به دلیل آسیب‌دیدگی، به عنوان مثال زمین خوردن ایجاد می‌‌شود.

در صورتی که درد پس از چندین هفته بهتر نشود، احتمالا پزشک شما را به یک متخصص فیزیوتراپی ارجاع می‌دهد. پزشک شما می‌تواند یک برنامه ورزشی مخصوص شما را در نظر بگیرد تا عضلات اطراف دنبالچه شل شوند. آن‌ها شما را به طور مرتب ارزیابی می‌کنند تا مطمئن شوند ورزش کردن و شیوه درمانی‌تان تا چه حد موثر بوده است. همچنین متخصص ممکن است به منظور کاهش درد از ماساژ و کشش بهره گیرد. احتمالا شما باید مدتی از مشاوره پزشک کمک بگیرید تا بتوانید علائم بیماری‌تان را خودتان مدیریت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فیزیوتراپی درد دنبالچه و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر علی اصغر مغاری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با شماره تلفن‌ 09357519935 تماس حاصل فرمایید.

دلایل درد دنبالچه


به دنبال آسیب‌دیدگی در ناحیه دنبالچه و بافت‌های اطراف آن درد کوکسیدین بروز می‌کند. در ادامه عوامل پدید آورنده این آسیب را بررسی می‌کنیم.

زایمان

در ستون فقرات وظیفه اصلی عضلات و رباط‌ها نگهداری از فرم صحیح مهره‌ها می‌باشد. به طور معمول در 3 ماه آخر دوره بارداری، به علت تغییرات هورمونی که به سبب تصحیح امر وضع حمل رخ می‌دهد ناحیه دنبالچه نرم‌تر و انعطاف‌پذیر می‌شود.

عضلات و رباط‌های متصل به این ناحیه در زمان وضع حمل به دلیل فشاری که خروج سر بچه از کانال زایمان ایجاد می‌کند، دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. درد و آسیب‌دیدگی در این ناحیه به علت فشارهای وارده برای مدت طولانی ماندگار خواهند بود و عضلات و رباط‌ها از انجام وظیفه طبیعی خود که نگه‌داشتن مهره‌ها و دنبالچه در جای اصلی خود می‌باشد باز می‌مانند.

آسیب‌دیدگی ناحیه دنبالچه

فشار مستقیم به روی دنبالچه می‌تواند سبب آسیب‌دیدگی در این ناحیه گردد. ضربه‌زدن و تماس‌های پرفشار از دلایل اصلی آسیب در این ناحیه به شمار می‌آیند. برخی از ورزش‌ها مانند اسکیت روی یخ، اسکی کردن، اسب‌سواری، پریدن از ارتفاع و یا دیگر فعالیت‌های مشابه موجب آسیب‌دیدگی مستقیم این ناحیه می‌گردد.

آسیب‌دیدگی به علت فشار مداوم

هرگونه فعالیت مداوم نظیر مسافرت طولانی مدت در جاده‌های پردست انداز، دوچرخه‌سواری و کشش‌های حاصل از ورزش ژیمناستیک در ناحیه لگن می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی رباط‌ها و عضلات اطراف دنبالچه شده و منجر به احساس درد شود.

وضعیت اشتباه بدن

قرارگیری بدن در وضعیتی اشتباه برای مدت زمان طولانی هنگام رانندگی یا کار در اداره از عوامل مهم آسیب‌دیدگی این ناحیه می‌باشد.

اضافه وزن

فشار وارده بر ناحیه دنبالچه به دلیل اضافه وزن موجب آسیب‌دیدگی عضلات و احساس درد در این ناحیه می‌گردد.

کمبود وزن

کمبود وزن و لاغری‌های افراطی به سبب کمبود یا کاهش چربی‌های مفید در ناحیه لگن و باسن به راحتی موجب آسیب‌دیدگی رباط‌های این ناحیه و احساس درد در دنبالچه می‌گردد.

افزایش سن

با افزایش سن، از کارافتادگی و از بین رفتن بافت‌های غضروفی و تضعیف رباط‌ها که وظیفه حفظ دیسک‌ها در جایگاه اصلی خود را به عهده دارند، درد ناحیه دنبالچه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. به دنبال ضعف غضروف‌ها، عضلات و رباط‌ها دنبالچه از محل اصلی خود جابجا خواهد شد که موجب افزایش درد در این ناحیه می‌گردد.

سلول‌های سرطانی

بافت‌های سرطانی هرچند بسیار نادر اما موثر در افزایش درد در ناحیه دنبالچه هستند. سرطان انتهای روده بزرگ می‌تواند یکی از عوامل احساس درد در ناحیه دنبالچه باشد.

علائم آسیب‌دیدگی دنبالچه


علائم آسیب دیدگی دنبالچه

پس از بررسی دلایل، حال به بررسی علائم آسیب‌دیدگی دنبالچه می‌پردازیم.

  • احساس درد شبیه به سوراخ شدن و یا داشتن حس خارش در ناحیه دنبالچه: ممکن است درد بسیار شدیدی در این ناحیه احساس کنید.
  • درد شدید هنگام ایستادن: بسیاری از افراد که درگیر آسیب‌دیدگی ناحیه دنبالچه هستند هنگام تغییر حالت بدن از نشسته به ایستاده درد بسیار شدیدی در این ناحیه احساس می‌کنند. گاهی اوقات این درد به حدی شدید است که فرد از ایستادن اجتناب می‌نماید.
  • درد شدید هنگام نشستن: استخوان دنبالچه و به طور کلی استخوان‌های پایینی ستون فقرات وظیفه تحمل وزن در حالت نشسته را دارند. بسیاری از افرادی که از آسیب‌دیدگی استخوان دنبالچه رنج می‌برند، در هنگام نشستن به مدت طولانی درد شدیدی در ناحیه دنبالچه احساس می‌کنند.
  • درد به هنگام حرکات دودی‌شکل روده: حرکات عادی و نرمال روده در هنگام هضم غذا به‌دلیل فشاری که بر روی ستون فقرات و دنبالچه وارد می‌کند می‌تواند موجب احساس درد در این ناحیه برای افراد درگیر با این آسیب‌دیدگی گردد.
  • رابطه جنسی همراه با درد در این ناحیه: افرادی که از آسیب‌دیدگی در ناحیه دنبالچه رنج می برند اغلب از درد و ناراحتی هنگام رابطه جنسی شکایت دارند.

از دیگر علائم درد در ناحیه دنبالچه می‌توان به درد کمر، درد باسن و ناراحتی هنگام خواب اشاره کرد. موارد یاد‌شده می‌تواند منجر به تشویش و استرس و حتی افسردگی گردد.

روش‌های درمان


روش‌های درمانی برای کاهش درد در ناحیه دنبالچه

در ادامه روش‌هایی برای کاهش درد در ناحیه دنبالچه ارائه شده است که با هم آن‌ها را مرور می‌کنیم.

  • تغییر در سبک فعالیت‌های روزانه: یکی از عوامل تاثیرگذار بر کاهش درد ناحیه دنبالچه ایجاد تغییر در عادات روزانه است. به مرور زمان این تغییرات، درد این ناحیه را کاهش داده و موجب بهبود می‌گردد. شما می‌توانید در محل کار خود بین زمان‌های نشستن و ایستادن تعادل ایجاد کنید. اگر مجبور به نشستن طولانی مدت هستید، بهتر است از انواع بالشت‌ها و کوسن‌ها برای نشستن استفاده کنید. این امر موجب کاهش فشار بر ناحیه دنبالچه می‌گردد. همچنین اصلاح وضعیت نشستن شما را در امر بهبود یاری می‌کند.
  • بالشتک‌های دونات شکل: این بالشتک‌ها فشار را از روی ناحیه دنبالچه در هنگام نشستن برداشته و موجب کاهش احساس درد می‌گردد.
  • داروهای غیر‌استروئیدی ضدالتهاب (NSAID): مصرف داروهایی نظیر ایبوپروفن و استامینوفن در کاهش التهاب و درد این ناحیه موثر است. اگر این داروها در کاهش درد موثر نبودند انواع داروهای کورتون و استروئیدی با تجویز پزشک به منظور کنترل درد دنبالچه پیشنهاد می‌شود.
  • کمپرس‌های سرد و گرم: استفاده از کمپرس سرد در ناحیه درد موجب کاهش التهاب می‌گردد. همچنین استفاده از کمپرس گرم در کاهش تنش عضلات موثر خواهد بود. دوش آب گرم یا نشستن در وان آب گرم می‌تواند به کاهش درد در این ناحیه کمک کند، اما باید مراقب باشید که در هنگام نشستن در وان به این ناحیه فشار وارد نشود.
  • افزایش فیبر در رژیم غذایی یا استفاده از داروهای ملین: در برخی افراد حرکات دودی‌شکل روده به دلیل فشاری که بر ستون فقرات وارد می‌کند می‌تواند موجب درد در ناحیه دنبالچه گردد. مصرف غذاهای سرشار از فیبر مانند سبزیجات و میوه‌ها، نوشیدن مقدار بیشتر آب یا مصرف داروهای ملین موجب تسهیل حرکت دودی شکل روده و در نتیجه کاهش فشار وارده به این ناحیه می‌گردد.
  • فیزیوتراپی، کایروپراکتیک و استئوتراپی: تمامی روش‌های درمانی مذکور سبب کاهش درد دنبالچه برای مدتی کوتاه می‌گردد.

ورزش برای درمان درد دنبالچه

انجام تمرینات یوگا جهت تقویت باسن، لگن و ستون فقرات می‌تواند روش خوبی به منظور درمان درد دنبالچه در نظر گرفته شود. در نظر داشته باشید که برای تاثیرگذاری این حرکات به مدت زمان چندماهه نیاز است.

ملاباندهاسانا (Mulabandhasana)

ملاباندهاسانا ورزشی برای درمان درد دنبالچه

این تمرین خاص موجب تقویت لگن گشته و همچنین سبب آرامش ذهنی شما می‌گردد.

مراحل

  • در ابتدا به حالت پروانه بنشینید، برای این کار به راحتی روی باسن خود بنشینید، پاها را جمع کرده، کف پاهایتان را به هم چسبانده و آن‌ها را به کشاله ران نزدیک کنید.
  • حال خود را به آرامی بالا کشیده، فشار را بر روی ناحیه پاشنه پا گذاشته و به‌آرامی نفس بکشید. حال تمام فشار را بر روی انگشتان پا احساس می‌کنید. در نظر داشته باشید کشاله ران همچنان در حالت کشش قرار دارد.
  • حواس خود را متمرکز بر استخوان‌های انتهایی ستون فقرات کنید. پاشنه پا در این حالت مماس با لگن شماست. ریلکس باشید و این تمرین را تا زمانی که می‌توانید ادامه دهید.
  • عضلاتی را که از آن‌ها برای توقف ادرار استفاده می‌کنید به حرکت درآورید، آن‌ها را منقبض کرده و رها کنید. این کار سبب درگیرشدن هرچه بیشتر ماهیچه‌های لگن می‌گردد.
  • به‌آرامی نفس بکشید، 5 تا 10 ثانیه نفس‌هایتان را حبس کنید و به‌آرامی بازدم کنید. این تمرین را می‌توانید چندبار انجام دهید.

شالاب‌هاسانا (Shalabhasana)

شالاب‌هاسانا ورزشی برای درمان درد دنبالچه

در این تمرین تمام ستون فقرات و عضلات پشتی بدن درگیر بوده و تقویت می‌شوند.

مراحل

  • به شکم دراز بکشید و چانه‌تان را به زمین بچسبانید.
  • انگشتان پا را روی زمین قرار دهید، در همین حال زانوهای خود را نیز به زمین بچسبانید.
  • دست‌هایتان را در کنار بدن قرار دهید و کف دست‌ها را به زمین بچسبانید.
  • نفس‌تان را حبس کنید، پای راست را بالا آورده و آن ‌را صاف نگه‌دارید.
  • در همین حالت چندبار تنفس کنید.
  • پای راست‌تان را پایین آورده، نفس‌تان را خارج کنید، حال همین تمرین را برای پای چپ انجام دهید.
  • حال هردو پا را تا جای ممکن بالا برده، زانوهایتان را صاف نگه‌دارید و نفس بکشید.
  • پاها را پایین آورده، به‌آرامی نفس بکشید و ریلکس کنید.

بالاسانا (Balasana)

بالاسانا ورزشی برای درمان درد دنبالچه

این تمرین با افزایش فشاری کنترل شده بر ناحیه تحتانی کمر و دنبالچه سبب افزایش قدرت آن می‌گردد.

مراحل

  • روی دوزانو بنشینید، انگشتان پا را بر روی هم قرار دهید و به‌آرامی زانوها را از هم جدا کنید.
  • دست‌ها را بالا برده و نفسی عمیق کشیده و آن‌ را حبس کنید.
  • حال نفس را خارج کرده، دستان‌تان را به سمت جلو بیاورید، حالت سجده گرفته و کف دست، ساعد، بازو و پیشانی خود را به زمین بچسبانید.
  • عضلاتتان را شل کنید و بر روی نفس‌های خود تمرکز کنید.
  • حال نفسی عمیق کشیده، سر را بالا آورده و به روبرو خیره شوید. دو دست خود را بالا برده و مجددا نفسی عمیق بکشید.
  • نفس را رها کرده و مجددا تمرین را تکرار نمایید.

برای انجام این تمارین با مربی یوگا مشورت کنید و در صورت احساس هرگونه درد مربی خود را مطلع سازید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتلفن تماس و مشاوره