درمان سرخوردگی مهره کمر در قزوین چگونه انجام میشود؟

زمانی که یکی از مهره ها در ستون فقرات نسبت به مهره ی زیری خود به سمت جلو می لغزد، لغزش یا سر خودگی مهره ها اتفاق می افتد. سرخوردگی مهره ها در قسمت پایین کمر متداول تر است، اما ممکن است در مهره های گردنی نیز رخ دهد. ممکن است بعد از آزمایشات دقیق و پشینه پزشکی، تحت تست های خاصی برای تشخیص بیماری قرار گیرید.

به دلیل متفاوت بودن نوع لغزش مهره ها و تفاوت در درجه شدت آن که بیماران در تمام سنین را تحت تأثیر قرار می دهد، درمان سرخوردگی مهره ها برای هر فرد بسیار اختصاصی است. دکتر مغاری در قزوین روی تشخیص و استفاده از مناسب ترین گزینه های درمان برای شما کار می کند. در موارد خفیف، تمرین، تغییر سبک زندگی و گاهی درمان و مدیریت درد تنها موارد مورد نیاز می باشند. بعضی بیمارن حداقل به صورت موقت، نیازمند استفاده از کمربند طبی می باشند. زمانی که این روش ها مفید نباشند، روش های جراحی در نظر گرفته می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره 02833323304 تماس حاصل فرمایید.

سرخوردگی مهره کمر چیست؟

سرخوردگی مهره ها بیماری است که در آن یک مهره به سمت جلو نسبت به مهره زیرین سر می خود. این اتفاق ممکن است به دلیل یک مشکل ارثی که از زمان تولد وجود داشته، یا درنتیجه آسیب به ستون فقرات یا تخریب تدریجی و پیری نیز باشد.

عبارت اسپوندیلولیزیس برای توصیف فاصله یا عدم پیوستگی ستون فقرات که به نام پارس اینترآرتیکولاریس که قسمتی از مهره پنجم کمری (گاهی مهره چهارم) است، شناخته می شود. فاصله ممکن است ارثی یا بر اثر آسیب به نخاع ایجاد شود. سرخوردگی مهره، وقتی مفصلی که به اجزای متفاوت ستون فقرات متصل است، ضعیف شود و اجازه دهد استخوانی روی استخوان دیگر بلغزد نیز اتفاق می افتد، در این شرایط نقص پارس اینترآرتیکولاریس وجود ندارد.

وقتی لغزندگی مهره ها اتفاق می افتد، ممکن است اعصابی که از کانال میانی عبور می کنند و عصب هایی هم که از روزنه ی عصبی خارج می شوند در مکان سرخوردگی فشرده شوند. همچنین بیمار مبتلا به سرخوردگی مهره به احتمال زیاد به لغزندگی ستون فقرات نیز مبتلا هستند.

سرخوردگی مهره بر اساس مقدار سرخوردگی یک استخوان نسبت به استخوان دیگر درجه بندی می شود. درجه یک به 24% لغزندگی، درجه دو به 25 تا 49 درصد لغزندگی، درجه سه به 50 تا 74 درصد لغزندگی، درجه چهار به 74 تا 99% لغزندگی و درجه پنج به 100% لغزندگی گویند.

علائم سرخوردگی مهره های کمری

سرخوردگی مهره های کمری ممکن است باعث شود بیمار دردی را در کمر و گردن حس کند که به دلیل لغزش خود استخوان ها است. همچنین اگر به عصب ها هنگامی که از منفذ عصبی عبور می کنند فشاری وارد شود، ممکن است بیماران درد ریشه داری را در بازوها و پاها احساس کند و اگر فشردگی قابل توجهی بر روی عصب ها در کانال مرکزی نیز وجود داشته باشد، بیمار ممکن است درد گسترده تری را در دست ها و پاها احساس کند. در گردن، ممکن است سرخوردگی مهره ای باعث فشار قابل توجه روی خود نخاع شود و در نتیجه درد و فلج را در پی داشته باشد.

علائم لغزش مهره ها

دلایل

همانطور که در بالا توضیح داده شده، سرخوردگی مهره ها ممکن است در اثر تغییرات پیری ستون فقرات یا فاصله ی بین بخش ناقص ستون فقرات که پارس اینترآرتیکولاریس نامیده می شود، باشد. این فاصله یا نقص می تواند در اثر آسیب یا ارثی باشد. در گذر زمان و به علت فشار در ستون فقرات یا جاذبه، سرخوردگی تدریجی استخوانی روی استخوان دیگر پیشرفت می کند. این پیشروی ممکن است مداوم یا ثابت باشد.

تشخیص

اولین قدم در تشخیص سرخوردگی مهره های کمری، بدست آوردن پیشینه کامل بیمار است که با آزمایشات جسمی دقیق همراه می شود. اگر پزشک مشکوک به وجود بیماری سرخوردگی ستون مهره ها باشد، مرحله ی بعدی تائید این تشخیص با آزمایشات طبی است.

تصور ایکس ری ستون فقرات کمری گرفته شده از پهلو به راحتی بودن یا نبودن سرخوردگی استخوان روی استخوان دیگر را نشان می دهد. اغلب گرفتن عکس ایکس ری در حالت ایستاده کافی است، در برخی موارد، وقتی بیمار دراز کشیده، لغزندگی به صورت بی اثر و عادی در می آید.

همچنین تهیه تصویر ایکس ری اضافی از ستون فقرات کمری در حالتی که بیمار به جلو و عقب خم می شود نیز مفید است. این نوع تصاویر به تصاویر ایکس ری کششی و انعطافی نیز معروفند و برای تشخیص اینکه چقدر حرکت وجود دارد و اینکه آیا ستون فقرات پایدار یا ناپایدار است کمک می کند.

اسکن MRI بررسی دقیقی نه تنها برای نشان دادن سرخوردگی مهره ها است، بلکه درجه فشردگی اعصاب در نقطه خروج از منفذ عصبی و کانال مرکزی ستون فقرات را نیز مشخص می کند. اگر این تست جزییات کافی و دقیق را ندهد یا سؤالی باقی بماند، میلوگرام یا نگاشت نخاعی به وسیله ی اسکن CT از ستون فقرات انجام می شود که اطلاعات بیشتری را در اختیار ما می‌گزارد.

اسکن CT اینکه آیا اسپوندیلوز (به صورت فاصله یا نقص استخوانی) وجود دارد یا خیر را مشخص می کند. بررسی این عکس ها عالی‌اند و آناتومی ستون فقرات را نشان می دهند، اما اطلاعی در مورد عملکرد اعصاب نمی دهند. اگر سؤالی مبنی بر اینکه چگونه اعصاب کار می کنند باشد، مطالعه EMG یا انتقال عصبی می تواند مفید باشد.

درمان سرخوردگی مهره کمر در قزوین

درمان بدون جراحی نقش قابل توجهی در درمان سرخوردگی مهره ها دارد. ممکن است بیماران با سرخوردگی سطح پایین (سطح یک یا دو) به مراقبت احتیاطی جواب بدهند.

درمان لغزش مهره ها

اصلاح فعالیت و ورزش

بیمارن می توانند فعالیت های خود را اصلاح کنند. بنابراین زمان بیشتری را به صورت نشسته و زمان کمتری را به صورت ایستاد یا در حال راه رفتن بگذرانند. اصلاح فعالیت به طور کلی شامل موارد زیر می شود:

• دوره کوتاه مدت استراحت (برای مثال یک تا دو روز استراحت مطلق در بستر یا استفاده از صندلی راحتی تخت شو).
  • اجتناب از پیاده روی و ایستادن طولانی مدت
  • اجتناب از ورزش بدون کمک
  • اجتناب از فعالیت هایی که نیاز به خم شدن به سمت عقب دارند.

اگراصلاح فعالیت به طور قابل ملاحظه ای درد و علائم بیمار را کاهش دهد، این روش را روشی قابل قبول برای درمان طولانی مدت بیماری فرض می شود. خود مراقبتی ساده می تواند در این رویکرد نیز کمک کننده باشد، مثلاً بعد از پیاده روی یا فعالیت شدید، استفاده از کیسه یخ، پدهای گرمازا یا مسکن های بدون نسخه، مثل ایبوپروفن یا استامینوفن، مناسب می باشند.

برای بیمارانی که تمایل دارند فعال تر باشند، به صورتی که فعالیت به حالت نشسته قابل تحمل باشد، دوچرخه ثابت گزینه مناسبی به شمار می رود. گزینه دیگر، استخردرمانی است- درمان ورزشی که در استخر آب گرم انجام می شود- زیرا آب کمک کننده است و خاصیت شناوری را ایجاد می کند. بیمار اجازه دارد در حالت انعطاف پذیری و به سمت جلو ورزش کند.

بسیاری از بیماران از ورزش آهسته، کنترل شده و کششی بهره مند می شوند که به عنوان برنامه ورزش درمانی برای نگه داشتن یا افزایش دامنه ی تحرک و انعطاف پذیری شناخته می شود و در عوض درد را آرام می کند و همچنین به بیمارن کمک می کند تا توانایی خود برای فعالیت های روزانه را حفظ کنند.

ورزش درمانی

ورزش درمانی گزینه درمانی مؤثر برای سرخوردگی مهره ها است. ورزش درمانی با روش های غیرتهاجمی و اثبات شده، می تواند به طور قابل توجهی در کاهش درد و علائم این بیماری کمک کند. درمانگر های ورزشی از اینکه چقدر درد کمر می تواند روی زندگی شما تأثیر بگذارد، آگاه هستند. درمانگرها تجربه ی زیاد نیز دارند و شما را قادر به بازگشت به روال عادی زندگی می سازند.

ورزش درمانی برای لغزش مهره ها

تحریک دستی

تحریک کایروپراکتیک به وسیله متخصصان ماساژ درمانی، پزشکان پوکی استخوان، پزشکان فیزیوتراپی یا متخصصین سلامتی که به خوبی آموزش دیده اند، انجام میشود و با تحریک مفصل ناقصی که درد می کند، باعث کاهش درد شوند.

تحریک دستی برای لغزش مهره ها

تزریق های خارج سخت شامه ای (نخاعی)

احتمالاً برای بیمارانی که درد شدید دارند، مخصوصا درد پا، تزریق های استروئیدی نخاعی گزینه درمانی مناسبی هستند.

تزریق برای لغزش مهره ها

این تزریقات برای کمک به محدود کردن درد و افزایش فعالیت بیماراند و در بیشتر از 50% موارد مؤثر است. در صورتی که تزریق استروئیدی اپیدورال برای کم کردن یا از بین بردن درد بیماران مفید باشد، می توان تا سه بار در سال آن را تکرار کرد. مدت زمانی که تزریق سخت شامه ای کمری می تواند مؤثر باشد، متغیر است، به عنوان مثال مسکن می تواند یک هفته یا یک سال درد را تسکین دهد.

گزینه های جراحی

شاید جراحی زمانی که درمان های غیرجراحی مؤثر نبودند، نیاز باشد. مثلاً پیشرفت در سرخوردگی بیش از 30% باشد، درجه سرخوردگی سه یا بالاتر باشد، یا وقتی که علائم عصبی پیشرونده و تغییر شکل جسمی به وجود بیاید. جراحی موارد زیر را ایجاد می کند:

• برطرف کردن فشار انتخابی از روی ریشه عصب و فضای جانبی ستون فقرات (که به عنوان روش Gill شناخته می شود)
  • دفع فشار از روی ریشه عصب و فضای جانبی ستون فقرات به وسیله ی پیوند. این روش نه تنها به رفع فشار در عصب ها کمک می کند، بلکه به ثبات ستون فقرات در مقابل سرخوردگی های بیشتری در آینده نیز کمک می کند. علاوه بر این، ممکن است ستون فقرات را به عقب و به وضعیت خنثی بیشتری بکشد، سرخوردگی را که رخ داده است را اصلاح کند و حالت بدنی بیمار را بهبود ببخشد. با انواع متفاوتی از تکنیک های پیوندی می توان این عمل را انجام داد. عمل را می تواند از طریق قسمت های جانبی (پشت بدن)، قدامی (ناحیه ی شکمی) یا ترکیب هر دو، انجام داد. پیوند بین اندامی یا پیوندی که بین مهره ها قرار می گیرد، نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

پیشگیری

بر اساس دلیل سرخوردگی مهره ها، بیماری ممکن است قابل پیشگیری باشد. اگر بیماری به علت فاصله ارثی بین استخوان (پارس اینترارتیکولاریس) باشد، کار زیادی برای جلوگیری از اثرات طبیعی فشار بر ستون فقرات و گرانش ناشی از لغزش نمی توان انجام داد. مطمئناً قرار گرفتن در وزن ایده آل، فرم مناسب بدنی بدن، ورزش و تقویت عضلات شکمی و کمری به کاهش احتمال ابتلا به سرخوردگی در طول زمان کمک می کند. همینطور، وقتی سرخوردگی به علت پیری و کهولت مفاصل بین مهره ای ایجاد می شود، به جز ماندن در وزن ایده آل و فرم بدنی مناسب، کار زیادی برای جلوگیری از بیماری نمی توان انجام داد.

به عبارت دیگر، ورزش های مشخصی با ریسک بالا در ایجاد شکستگی در پارس اینترارتیکولاریس و سرخوردگی احتمالی مهره های کمر وجود دارند. فعالیت های ورزشی مشخصی که باعث کشیدگی ستون فقرات می شوند (مثل ایستادن و قوس دادن کمر به عقب، ژیمناستیک، شیرجه)، استخوان را برای ایجاد شکستگی مستعد می کنند. با این حال، این موارد در شناگران نادر است.

پیش بینی

در کل، پیش بینی برای بیمارانی که در درجات پایین سرخوردگی هستند مناسب است. وقتی درجه سرخوردگی مهره های کمری سه یا بالاتر است، خطر صدمات به اعصاب در حین جراحی و احساس سرخوردگی بیشتر ستون فقرات در آینده بیشتر از سرخوردگی با درجات پایین است.