رگ به رگ شدن کمر ناشی از ضربه و بلند کردن اجسام سنگین

کمر یا ناحیه کمری وظیفه سنگینی را بر عهده دارد. کمر فشار وزن بدن فرد را تحمل می‌کند، وظیفه‌ای که باعث می‌شود این ناحیه مستعد رگ به رگ شدن یا کشیدگی باشد. رگ به رگ شدن می‌تواند زمانی رخ دهد که فرد راه می‌رود، اجسام سنگین بلند می‌کند، می‌دود یا حتی به طرز نامناسبی روی صندلی می‌چرخد.

رگ به رگ شدن کمر مشکلی است که نباید نادیده گرفته شود. با صرف زمان برای گرم کردن مناسب قبل از تمرینات ورزشی، بلند شدن با پاها به جای استفاده از کمر و مراقبت هنگام نشستن و ایستادن، می‌توانید خطر ابتلا به رگ به رگ شدن را کاهش دهید.

اکثر موارد رگ به رگ شدن به درمان‌های غیر جراحی مانند استفاده از گرما و یخ یا استراحت اولیه پاسخ مناسبی می‌دهد. اگر کمردرد پس از یک دوره استراحت همچنان ادامه داشت و اقدامات محافظه‌کارانه موجب تسکین درد نشد، به پزشک مراجعه کنید. دکتر مغاری می‌تواند علت درد شما را تشخیص دهد و تمام گزینه‌های درمانی احتمالی را بررسی کند. اگر میزان کشیدگی یا رگ به رگ شدن شدید باشد، آزمایش تصویربرداری برای شناسایی میزان آسیب یا صدمه صورت می‌گیرد.

رگ به رگ شدن کمر

رگ به رگ شدن کمر به عضلات یا تاندون‌های ناحیه کمر اشاره می‌کند که بیش از حد دچار کشیدگی یا تا حدی پارگی شده‌اند. عضلات نوارهای ضخیمی از بافت هستند که برای تسهیل حرکت منبسط و منقبض می‌شوند. تاندون‌ها تارهای فیبری از بافت هستند که عضلات را به استخوان‌های مجاور متصل می‌کنند. آسیب به تاندون‌ها یا عضلات می‌تواند میزان حمایت از کمر را کاهش دهد.

رگ به رگ شدن کمر

رگ به رگ شدن کمر به طور خاص به کشش‌ها یا پارگی‌هایی اشاره می‌کند که بر رباط‌های این ناحیه تأثیر می‌گذارند. رباط‌ها نوارهای سفت بافتی هستند که استخوان‌های مجاور را در داخل مفاصل به یکدیگر متصل می‌کنند. وقتی رباط‌های کمر بیش از حد کشیده شوند، ممکن است رگ به رگ شدن رخ دهد. رگ به رگ شدن کمر که بر قسمت تحتانی این ناحیه تأثیر می‌گذارد، شایع‌ترین نوع رگ به رگ شدن در بدن است.

علت رگ به رگ شدن کمر

رگ به رگ شدن معمولاً در اثر بلند کردن نادرست اجسام سنگین ایجاد می‌شود. رگ به رگ شدن معمولاً خوش خیم است، به این معنی که اغلب در اثر مشکل بزرگتر یا حاد رخ نمی‌دهد. رگ به رگ شدن در عضلات کمر رخ می‌دهد و بسیار شایع است. علل دیگر بروز این مشکل آسیب‌های تمرینات ورزشی، تصادفات رانندگی یا آسیب حین ورزش حرفه‌ای است. در برخی موارد تاندون‌ها (نوارهای سفت بافتی که استخوان و عضله کمر را به یکدیگر متصل می‌کنند) می‌توانند دچار کشیدگی، پارگی، رگ به رگ شدن و در نتیجه بروز درد شوند. یکی دیگر از دلایل وقوع رگ به رگ شدن کمر دهیدراته شدنِ دیسک‌های کمر با افزایش سن است. در نتیجه‌ی این روند پشتیبانی و جذب شوک توسط دیسک‌ها کاهش می‌یابد. در این حالت به دنبال علائم دیگر باشید، اما اگر بی‌حسی یا درد وجود نداشته باشد به احتمال زیاد دچار بیرون‌زدگی دیسک نیستید.

علت رگ به رگ شدن کمر علائم

یکی از علائم رگ به رگ شدن دردی است که با حرکت، گرفتگی عضلات یا اسپاسم و کاهش تحرک بدتر می‌شود. در برخی موارد بیمار همزمان با بروز آسیب متوجه مشکل و صدای پارگی یا کشیدگی می‌شود. در موارد شدید و علل حادتر این مشکل درد می‌تواند به ضعف، سوزن سوزن شدن پا یا مشکلات روده و مثانه منجر شود. در صورت بروز موارد فوق باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

علائم رگ به رگ شدن کمر چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگرچه این نوع آسیب نسبتاً شایع است و اکثر بیماران به آسانی بهبود می‌یابند اما در صورت بروز شرایط خاص باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. در صورت مشاهده علائم زیر بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

• درد شدیدی که مانع از راه رفتن می‌شود
  • بی‌حسی در کمر و/یا پاها
  • رگ به رگ شدن کمر با سابقه صدمات قبلی
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده

تشخیص

آزمایش تشخیصی معمولاً ضروری نیست مگر اینکه درد بیش از شش هفته طول بکشد و بر خلاف انتظار پس از فیزیوتراپی بهبود نیابد. رد علل زمینه‌ای دیگر مانند آسیب ناشناخته دیسک نیز مهم است. اگر علائم بیش از شش هفته ادامه یابند و فیزیوتراپی موجب بهبود وضعیت نگردد، ممکن است آزمایشات زیر توسط پزشک تجویز شوند:

• اشعه ایکس: اشعه ایکس تصویری از بخشی از بدن تولید می‌کند و می‌تواند ساختار مهره‌ها و نمای کلی مفاصل را نشان دهد. از تصاویر حاصل از اشعه ایکس ستون فقرات برای جستجوی سایر علل احتمالی درد مانند عفونت، شکستگی و سایر موارد استفاده می‌شود.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی): یک آزمایش تشخیصی است که با استفاده از آهنرباهای قوی و فناوری رایانه تصاویری سه بعدی از ساختارهای بدن تولید می‌کند. ام آر آی می‌تواند نخاع، ریشه‌های عصبی و نواحی اطراف آن‌ها و همچنین بزرگ شدن، دژنراسیون و تومورها را نشان دهد.

درمان رگ به رگ شدن کمر

هنگامی که درد موضعی است و در بدن پخش یا باعث بی‌حسی نمی‌شود، اکثر بیماران طی 2 تا 3 هفته بهبود می‌یابند. درمان شامل استفاده از روش‌های محافظه‌کارانه است. برنامه درمانی می‌تواند شامل تجویز دارو، فیزیوتراپی، سرمادرمانی و استراحت باشد.

درمان با سرما و گرما

سرما به کاهش تورم کمک می‌کند در حالی که گرما درد را کاهش می‌دهد. با استفاده متناوب از کیسه یخ و پد گرم می‌توانید از مزایای هر دو نوع درمان بهره‌مند شوید. بسته یخ را به مدت 15 دقیقه سه بار در روز استفاده کنید. حتماً یک حوله بین پوست خود و بسته حاوی یخ قرار دهید. از پد گرم در حالت نشسته برای تسکین کمردرد به مدت 15 دقیقه استفاده کنید. در حالت خوابیده از پد گرم استفاده نکنید.

استفاده از تکیه‌گاه برای نشستن

تعجب‌آور است که چگونه چیزی به سادگی نشستن می‌تواند بر کمر فشار وارد کند. یک حوله جمع‌شده یا بالش را روی صندلی مورد علاقه خود قرار دهید تا تکیه‌گاهی برای قسمت پایین کمرتان در حالت نشسته باشد.

مراقب وضعیت قرارگیری بدن خود باشید

برای جلوگیری از پیشرفت درد یا آسیب مجدد به کمر به نحوه حرکت خود توجه کنید. به جای کمر از ناحیه لگن و زانو خم شوید. برای بلند کردن اجسام سنگین از پاهای خود به جای وارد کردن فشار به کمر استفاده کنید. اجسام سنگین را نزدیک بدن خود نگه دارید. محدودیت‌های خود را بشناسید و از خود مراقبت نمایید. اگر بلند کردن فرزندتان بسیار دشوار است نشستن در کنار او را امتحان کنید. به جای اینکه سه کیسه سنگین مواد غذایی را به خانه ببرید آن‌ها را به صورت تکی حمل کنید یا وسایل را در کیسه‌های کوچکتر تقسیم کنید. ممکن است زمان و مسافت افزایش یابند اما مراقبت از کمر مهم‌تر است.

وضعیت بدن در رگ به رگ شدن کمرانجام فعالیت بدنی

هنگام کمردرد فعال ماندن و اجتناب از استراحت در خانه توصیه می‌شود. استراحت در رختخواب می‌تواند منجر به از دست دادن قدرت عضلات و افزایش سفتی در آن‌ها شود. چنین روندی درد و ناراحتی را افزایش خواهد داد.

فعالیت بدنی در رگ به رگ شدن کمرمصرف دارو

در صورت بروز درد خفیف تا متوسط معمولاً می‌توان مشکل رگ به رگ شدن را با استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی درمان کرد.

دارو رگ به رگ شدن کمرفیزیوتراپی

ممکن است پزشک انجام فیزیوتراپی را توصیه کند. متخصص فیزیوتراپی ارزیابی عمیقی انجام خواهد داد که همراه با تشخیص پزشک منجر به طراحی برنامه درمانی خاصی برای بیماران مبتلا به کمردرد می‌گردد. درمان ممکن است شامل کشش لگن، ماساژ ملایم، سرما و گرما درمانی، اولتراسوند، تحریک الکتریکی عضلات و تمرینات کششی باشد. یک متخصص فیزیوتراپی همچنین تمریناتی را توصیه می‌کند که به طور منظم در خانه و در دراز مدت انجام دهید. گزینه‌های جامع جایگزین برای تسکین کمردرد شامل طب سوزنی، کایروپراکتیک، ماساژ و یوگا هستند. مصرف داروهای مسکن و شل‌کننده‌های عضلانی نیز ممکن است به صورت کوتاه مدت همراه با فیزیوتراپی مفید واقع شود.

فیزیوتراپی رگ به رگ شدن کمرمراقبت‌های تکمیلی

احتمال بهبودی کامل پس از رگ به رگ شدن بسیار زیاد است. بیش از 90 درصد بیماران در عرض یک ماه پس از کشیدگی یا رگ به رگ شدن عضلات کمر به طور کامل بهبود می‌یابند. انجام گرما و سرما درمانی در خانه و در صورت نیاز به همراه داروهای ضدالتهاب برای درمان موج ناگهانی کمردرد توصیه می‌شود. هرچند رگ به رگ شدن کمر ممکن است به یک بیماری مزمن تبدیل شود مگر اینکه تلاش شود عاداتی را که در ایجاد مشکل دخیل هستند تغییر دهید.

نکات زیر ممکن است در پیشگیری از کمردرد مرتبط با رگ به رگ شدن مفید باشند:

• تمرینات تقویتی مربوط به عضلات اصلی ناحیه مرکزی بدن را برای ایجاد ثبات بیشتر در ستون فقرات در طولانی مدت انجام دهید. شنا، دوچرخه‌سواری ثابت و پیاده‌روی سریع تمرینات هوازی خوبی هستند که به طور کلی فشار اضافی را به کمر وارد نمی‌کنند.
  • از تکنیک‌های بلند کردن و حرکت صحیح مانند چمباتمه زدن برای بلند کردن یک جسم سنگین استفاده کنید. درحال خم شدن جسمی را بلند نکنید. اگر جسمی بیش از حد سنگین است از فردی برای بلند کردن آن کمک بگیرید.
  • هنگام نشستن و ایستادن وضعیت صحیح قرارگیری بدن خود را حفظ کنید.
  • سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن یک عامل خطر بروز آرترواسکلروز (سخت شدن رگ‌ها) محسوب می‌شود که می‌تواند منجر به بروز کمردرد و اختلالات دژنراتیو دیسک گردد.
  • در صورت امکان از شرایط استرس‌زا اجتناب کنید زیرا این امر می‌تواند باعث کشش عضلات شود.
  • مراقب وزن خود باشید. وزن اضافی به ویژه در ناحیه میانی تنه می‌تواند به کمر فشار وارد کند.
  • یک رژیم غذایی سالم که سلامت استخوان‌ها را افزایش می‌دهد، می‌تواند از تحلیل زودرس دیسک جلوگیری کند.