علائم دیسک کمر کدامند؟ چگونه دیسک کمر درمان می شود؟

ستون فقرات شما از مجموعه ی از استخوان ها (مهره ها) که روی هم قرار گرفته اند تشکیل شده است. ستون فقرات از بالا به پایین شامل هفت اسخوان در ستون فقرات گردنی، دوازده استخوان در ستون قفسه سینه و پنج استخوان در ستون فقرات کمری است و به دنبال آن استخوان خارجی و دنبالچه در پایه قرار دارند. این استخوان ها توسط دیسک ها محافظت می شوند. دیسک ها با جذب ضربه های ناشی از فعالیت های روزانه مانند راه رفتن، بلند کردن و چرخیدن از استخوان ها محافظت می کنند.

هر دیسک از دو بخش تشکیل شده است: یک بخش داخلی نرم و ژلاتینی و یک حلقه بیرونی سخت.  آسیب و ضعف می تواند باعث بیرون زدگی قسمت داخلی دیسک از طریق حلقه بیرونی شود.این شرایط به عنوان فتق یا افتادگی دیسک شناخته می شود و  یک وضعیت دردناک است. اگر دیسک لیز خورده یکی از اعصاب نخاعی شما را فشرده کند ممکن است در امتداد عصب آسیب دیده هم دچار درد و بی حسی شوید. در موارد شدید ممکن است برای برداشن یا ترمیم دیسک لغزنده نیاز به جراحی داشته باشید.

داشتن فتق دیسک کمر می تواند شما را از حرکت باز دارد. اما به رختخواب نروید، حرکت کم می تواند وقتی دوباره بلند شوید درد را بدتر کند چون ماهیچه ها سفت می شوند. بهترین راه برای درمان فتق دیسک، پیروی از یک ورزش ملایم است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد دیسک کمر و علائم و درخواست جلسه مشاوره با دکتر علی اصغر مغاری یکی از مجرب ترین متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی در قزوین با شماره 02833323304 تماس بگیرید.

علل فتق دیسک

علل فتق دیسکدیسک‌ها دارای مراکز نرم و ژله ‌مانند و لایه بیرونی محکم‌تری مانند دونات ژله‌ای هستند. با گذشت زمان، لایه بیرونی ضعیف می شود و می تواند ترک بخورد. فتق دیسک زمانی اتفاق می افتد که ماده ژله ای داخلی از شکاف عبور کند. مواد نشت شده ممکن است روی اعصاب نخاعی مجاور فشار بیاورند.

عوامل متعددی می توانند در پارگی دیسک نقش داشته باشند از جمله:

• افزایش سن
  • وزن بیش از حد
  • حرکات تکراری
  • فشار ناگهانی ناشی از بلند کردن یا پیچاندن نامناسب

علائم فتق دیسک

علائم فتق دیسکعلائم فتق دیسک کمر متفاوت است، از درد متوسط در پشت و باسن تا بی حسی و ضعف گسترده که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در بیشتر موارد درد در عرض شش هفته کاهش میابد. اما علیرغم مدت زمان کوتاه، درد می تواند طاقت فرسا باشد و شرکت در فعالیت ها و کارهای روزمره را دشوار کند. برای برخی درد میتواند مزمن یا ناتوان کننده شود.

علام رایج فتق دیسک

معمولا فتق دیسک به عصب مجارور فشار می آورد یا آن را ملتهب میکند و باعث افزایش درد در طول عصب می شود. فتق دیسک کمر یکی از شایع ترین علل سیاتیک یعنی درد ساق پا در امتداد عصب سیاتیک در پشت ساق پا.

برخی از ویژگی های کلی درد فتق دیسک کمر عبارتند از:

کمر درد

این نوع درد میتواند کسل کننده یا ضربان دار احساس شود و ممکن است با سفتی همراه باشد. اگر فتق دیسک باعث اسپاسم عضلانی کمر شود، درد شما ممکن است با یک یا دو روز استراحت نسبی، قرار دادن کمپرس یخ و گرما، تکیه دادن هنگام نشستن یا دراز کشیدن صاف روی  پشت با بالش زیر زانو تا حدودی کاهش یابد.

پا درد

درد ساق پا معمولا بدتر از کمر درد است. اگر درد در امتداد مسیر عصب سیاتیک بزرگ در پشت ساق پا منتشر شود به آن سیاتیک یا رادیکولوپاتی گفته میشود.

شروع سریع

درد فتق دیسک کمر معمولا به سرعت شروع می شود اگرچه ممکن است هیچ اتفاق قابل شناسایی که باعث درد شود وجود نداشته باشد.

درد عصبی

قابل توجه ترین علائم معمولا درد های عصبی پا هستند این درد ها به صورت سوزاننده، تیز، برقی یا سوراخ کننده احساس میشوند.

علائم عصبی

بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن، ضعف ممکن است در ساق پا، پا و یا انگشتان ایجاد شود.

دردی که با حرکت بدتر می شود

ممکن است درد در اثر ایستادن یا نشستن طولانی مدت یا بعد از راه رفتن حتی در فاصله کوتاهی ایجاد شود. خندیدن، عطسه یا سایر اقدامات ناگهانی هم ممکن است درد را تشدید کند.

دردی که در اثر خم شدن به جلو بدتر می شود

برخی افراد در وضعیت هایی مانند خم شدن به جلو هنگام نشستن روی صندلی یا خم شدن به سمت جلو از ناحیه کمر دردشان به طور قابل توجهی بدتر میشود.

اگر فتق دیسک پیشرفته باشد علائم آن شدیدتر است. در صورتی که فتق دیسک عصب را تحت تاثیر قرار ندهد درد میتواند خفیف تر و محدود به کمر باشد. در برخی موارد کمردرد یا پادرد که برای چند روز رخ می دهد و سپس از بین می رود اولین نشانه فتق دیسک است.

علائم نادر اما خطرناک فتق دیسک

از دست دادن کنترل مثانه یا روده، کمردرد، بی حسی در ناحیه زین و ضعف در هر دو پا نشانه های یک بیماری نادر  اما جدی به نام سندرم دم اسب هستند.

این فشار و تورم اعصاب انتهای ستون فقرات در صورت تاخیر در درمان میتواند منجر به فلج و سایر اختلالات دائمی شود. در صورت بروز این علائم، درمان فوری می تواند شامل آزمایش و جراحی باشد.

محل فتق دیسک کمر

محل فتق دیسک کمرعلائم فتق دیسک بسته به محل عصب می تواند متفاوت باشد، زیرا مسیرهای عصبی در هر سطح از ستون فقرات متفاوت است. برای مثال:

برخورد L3 یا L4 ناشی از فتق دیسک زمانی که به ناحیه زیر زانو با چکش رفلکس لاستیکی ضربه زده میشود میتواند منجر به یک رفلکس غیرطبیعی شود.  به این ضعیت رفلکس کشکک گفته می شود. درد ناشی از برخورد  L3 یا L4 معمولا به عضله چهار سر ران در جلوی ران میرسد. این وضعی با سیاتیک که در امتداد پشت ساق پا قرار دارد متفاوت است.

برخورد عصب L5 ناشی از فتق دیسک می تواند علائمی مانند ضعف در امتداد انگشت شست پا و به احتمال زیاد در مچ پا ایجاد کند که منجر به مشکل در حرکت پاشنه تا انگشت پا هنگام راه رفتن می شود؛ به این ضعف، افتادگی پا می گویند. بی حسی و درد ممکن است در بالای پا احساس شود و درد میتواند به لگن هم سرایت کند.

برخورد عصب  S1  از فتق دیسک ممکن است باعث از بین رفتن رفلکس مچ پا یا ضعف شود در نتیجه ایستادن روی انگشتان پا یا برجستگی زیر انگشتان پا را دشوار میکند. بی حسی یا درد میتواند در امتداد قسمت بیرونی ساق پا تا کف پا یا خارج از پا و انگشتان پا منتشر شود.

علائمی که نیاز به مراقبت پزشکی دارند

در ابتدا میتوانید درد فتق دیسک را در خانه درمان کنید. اما در صورت داشتن مشکلات زیر بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

• درد باعث اختلال در زندگی روزمره شما میشود مانند رفتن به سر کار
  • علائم بعد از چهار تا شش هفته بهتر نمیشوند
  • علائم بدتر می شوند
  • شما دچار از دست دادن کنترل مثانه یا روده می شوید
  • شما دچار سوزن سوزن شدن، بی حسی یا از دست دادن قدرت در بازوها، دست ها یا پاهای خود می شوید.
  • در ایستادن یا راه رفتن مشکل دارید

تشخیص فتق دیسک

تشخیص فتق دیسکارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما یک معاینه کامل انجام میدهد. در طول تمرینات فیزیکی پزشک درد، رفلکس های عضلانی، احساس قدرت عضلانی شما را بررسی میکند. پزشک شما همچنین میتواند آزمایش هایی مانند موارد زیر را انجام دهد:

• اشعه ایکس: گرفتن عکس با اشه ایکس به رد سایر علل کمردر یا گردن درد کمک می کند.
  • توموگرافی کامپیوتری: سی تی اسکن استخوان خای ستون فقرات شما را نشان میدهد. فتق دیسک میتواند به فضای اطراف نخاع و اعصاب شما حرکت کند و بر آنها فشار بیاورد.
  • میلوگرام: میلوگرم شامل تزریق رنگ به ستون فقرات شما با استفاده از راهنمایی اشعه ایکس برای سی تی اسکن است. رنگ میتواند تنگی کانال نخاعی و محل فتق دیسک شمارا نشان دهد.
  • الکترومیوگرام  (EMG) : این آزمایش شامل قرار دادن سوزن های کوچک در عضات مختلف شما و بررسی عملکرد اعصاب شما است. EMGبه تعیین اینکه فتق دیسک کدام عصب را تحت تاثیر قرار میدهد کمک میکند.

درمان فتق دیسک کمر

درمان فتق دیسک کمردرمان های فتق دیسک از محافظه کارانه تا جراحی مفاوت است. درمان معمولا به میزان ناراحتی بیمار بستگی دارد و اینکه تا چه حد دیسک از جای خود خارج شده است. معمولا درمان با داروهای محافظه کارانه شروع میشود و اگر موثر واقع نشد جراحی را در نظر می گیرند.

درمان خانگی فتق دیسک کمر را تسکین می دهد

در بیشتر موارد درد ناشی از فتق دیسک کمر به مرور زمان از بین می رود. برای کاهش درد در حین بهبودی دیسک می توانید:

• اگر درد شدید است یک تا سه روز استراحت کنید اما برای جلو گیری از سفتی باید از استراحت طولانی در رختخواب خودداری کنید.
  • از مسکن های بدون نسخه مانند ایپوبروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • کمپرس گرما یا یخ را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

درمان های پزشکی برای فتق دیسک

اگر علائم شما بهتر نشد ممکن است به درمان های پیشرفته تری نیاز داشته باشید. پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند:

• دارو: ممکن است پزشک یک مسکن ضد التهابی یا شل کننده عضلانی تجویز کند.
  • فیزیوتراپی: یک فیزیوتراپیست به شما یک برنامه ورزشی میدهد که به کاهش فشار روی اعصاب شما کمک میکند. و گردش خون را بهبود میبخشد.
  • تزریق نخاعی: تزریق نخاعی که بلوک اپیدورال یا عصبی نامیده میشود تزریقی از داروهای استروئیدی است که مستقیما به ستون فقرت شما وارد می شود. تزریق دارو تورم و التهاب عصبی ناشی از فتق دیسک را کاهش می دهد و به شما کمک می کند سریع ترین بهبود یابید و به فعالیت عادی روزمره بازگردید.
  • دستکاری ستون فقرات: این کار باید توسط کایروپراکتیک یا استئوپات انجام شود. این روش باعث کاهش درد می شود و فضای درمانی بهتری را فراهم میکند.
  • طب سوزنی: از سوزن های نازک به اندازه مو استفادع میکند تا در پوست نزدیک ناحیه درد قرار گیرد.
  • درمان رفتار شناختی: می تواند در کنترل درد مفید باشد. این درمان به افراد کمک میکند تا رفتار های خود تخریب کننده را کنترل کنند و تغییر دهند. یک پزشک در جلسات حضوری یا آنلاین به بیمار کمک می کند. یک پزشک همچنین ممکن است در آموزش تکنیک هایی مانند مراقبه ذهنی و تجسم برای کاهش درد مفید باشد.
  • ماساژ درمانی: میتواند با افزایش گردش خون، شل کردن عضلات و آزاد سازی مسکن های طبیعی بدن به نام اندورفین کمردرد را کاهش دهد.
  • جراحی: در موارد نادر، فتق دیسک بزرگ ممکن است به اعصاب مثانه یا روده آسیب برساند. و ممکن است به جراحی اورژانسی نیاز داشته باشد. جراحی یکی از گزینه های درمان است. روشهاهی مختلف برای انجام جراحی رفع فشار روی ستون فقرات وجوددارد اما هدف کاهش فشار روی عصب است.

آیا فتق دیسک بدتر می شود؟

فتق دیسک درمان نشده می تواند بدتر شود. این امر مخصوصا در صورتی صادق است که به فعالیت هایی که باعث آن شده اند ادامه دهید، به عنوان مثال اگر مشکل شما به دلیل کار شما رخ داده است. بدتر شدن پارگی دیسک میتواند باعث درد مزمن (مداوم) و از دست دادن کنترل یا احساس در ناحیه آسیب دیده شود. اگر بعد از چهار تا شش هقته مراقبت محافظه کارانه همچنان علائم را داشتید به پزشک مراجعه کنید.

آینده فرد مبتلا فتق دیسک چیست؟

اکثر افراد مبتلا به فتق دیسک به خوبی به درمان محافظه کارانه پاسخ دهند. در عرض شش تا هفت ماه درد و نارحتی آنها به تدریج کاهش میابد.

آیا می توان از لیز خوردن دیسک جلوگیری کرد؟

شاید نتوان از لغزش دیسک جلوگیری کرد اما می توانید اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به دیسک انجام دهید. این مراحل عبارتند از:

• از تکنیک های بلند کردن ایمن استفاده کنید: خم شوید و از روی زانو بلند شوید نه از کمر.
  • وزن سالم تان را حفظ کنید.
  • برای مدت طولانی ننشینید. به طور دوره های بلند شوید و به بدنتان کشش دهید.
  • تمریناتی را برای تقویت عضلات پشت و شکم انجام دهید.

از پزشک چه بپرسم؟

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از :

• آیا نیاز به استراحت دارم؟ برای چه مدت؟
  • چقدر پیاده روی یا فعالیت های دیگر انجام دهم؟
  • آیا تمرینی وجود دارد که بتواند مفید باشد؟
  • چه داروهای مسکنی مصرف کنم؟ آیا یخ یا گرما کمک میکند؟
  • یا تزریق ستون فقرات به تسکین درد کمکم می کند؟ چه نوع تزریقی باید باشد؟ چه خطراتی دارد؟
  • اگر قصد جراحی دارید، گزینه های جراحی من چیست؟ خطرات آن چیست؟