لیست متخصص فیزیوتراپی در قزوین

1. دکتر مغاری
  3. مقالات
  5. لیست متخصص فیزیوتراپی در قزوین

اگر در اثر بیماری یا آسیب، توانایی خود در حرکت کردن یا انجام کارهای روزانه را از دست داده باشید، ممکن است پزشک، جهت درمان، شما را به فیزیوتراپیست ارجاع دهد. متخصص فیزیوتراپی یا همان فیزیوتراپیست با بیماران همکاری می کند تا به آنها در مدیریت درد، حفط تعادل، تحرک و عملکرد جسمانی کمک کند.

اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود با فیزیوتراپیست کار می کنند. این مقطع ممکن است پس از یک تصادف رانندگی یا بعد از عمل جراحی باشد و یا اینکه پزشک شما را صرفا برای رفع کمردرد به یک فیزیوتراپیست ارجاع داده باشد. متخصصان فیزیوتراپی با بیمارانی با انواع عارضه یا محدودیت ها کار می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر علی اصغر مغاری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی،  با شماره تلفن 02833323304 تماس حاصل فرمایید.

چه کسانی فیزیوتراپیست هستند؟

فیزیوتراپیست ها خدماتی را ارائه می دهند که حداکثر میزان حرکت و توانایی جسمانی فرد را توسعه، حفظ و بازیابی می کند. آنها می توانند در هر مرحله از زندگی به افراد کمک کنند، زمانی که حرکت و عملکرد جسمانی فرد تحت تاثیر عواملی مانند افزایش سن، آسیب، بیماری، اختلال، شرایط یا عوامل محیطی، قرار گرفته و مختل میشود.

فیزیوتراپیست ها متخصصان حرکت و عملکرد جسمانی هستند که با بیماران خود همکاری می کنند، فیزیوتراپیست همچنین می تواند با گوش دادن به نیازها و انتظارات بیماران، به پیشگیری از بروز آسیب بیشتر کمک کند. فیزیوتراپیست از طریق همکاری با بیمار، با لحاظ کردن اهداف و نتایج، برنامه ی درمانی مناسب با شرایط فرد را ارائه میدهد.

دلایل مراجعه به فیزیوتراپیست

دلایل مراجعه به فیزیوتراپیست اگر بیماری یا آسیبی دارید که توانایی عملکرد جسمانی شما را محدود می کند، ممکن است پزشک، شما را به فیزیوتراپیست ارجاع دهد. در شرایط زیر نیز ممکن است پزشک شما را به فیزیوتراپیست ارجاع دهد :

• فتق دیسک
  • جراحی رباط صلیبی قدامی (ACL)
  • پارگی روتاتور کاف
  • آسیب های ورزشی
  • سایر مسائل ارتوپدی

زمان لازم برای فیزیوتراپی بستگی به شرایط و اهداف شما دارد. یک فیزیوتراپ معمولاً با پزشک ارجاع دهنده شما هماهنگ می شود تا با یکدیگر در مورد برنامه درمانی ارائه شده به توافق نظر برسند. ممکن است برای از سرگیری فعالیت های خاص، نیاز به تایید فیزیوتراپیست داشته باشید.

فیزیوتراپیست ها چه عارضه هایی را درمان می کنند؟

فیزیوتراپیست می تواند تعداد زیادی از بیماری ها و آسیب ها را درمان کند. برخی از این عارضه ها عبارتند از:

• ارتوپدی: کمردرد، سندرم تونل کارپال، آرتریت، بیماری های پا، سیاتیک، بیماری های زانو، مشکلات مفصلی و غیره.
  • عصبی: بیماری آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس، نوروپاتی (آسیب عصبی)، سرگیجه (احساس سرگیجه / عدم تعادل)، فلج مغزی، سکته مغزی، ضربه مغزی و غیره.
  • خودایمنی: فیبرومیالژیا، سندرم رینود، آرتریت روماتوئید
  • سندرم گیلن باره
  • شرایط مزمن: آسم، دیابت، چاقی، فشار خون بالا و غیره.
  • سلامت عمومی

فیزیوتراپیست ها ممکن است در یک کلینیک، بیمارستان، آسایشگاه یا مرکز توانبخشی کار کنند یا حتی برای درمان به منزل بیمار بروند. آنها اغلب با پزشکان دیگر کار می کنند و در مورد پیشرفت بیمار و هر مشکلی که در حین کار با آنها مواجه می شوند، بازخوردی به یکدیگر ارائه می دهند.

چه چیزی از فیزیوتراپیست انتظار می رود؟

چه چیزی از فیزیوتراپیست انتظار می رود هنگامی که با یک فیزیوتراپیست قرار ملاقات می گذارید احتمالاً از شما خواسته می شود که لباس راحت و گشاد و کفش راحت (مانند کفش های ورزشی) بپوشید. این به این دلیل است که احتمالاً لازم باشد برخی از حرکات را در همین جلسه اول انجام دهید.

در اولین قرار ملاقات، فیزیوتراپیست سوابق پزشکی شما را بررسی می کند و هر گونه عکسبرداری با اشعه ایکس و سایر آزمایشاتی که ممکن است انجام داده باشید را بررسی میکند. آنها از شما در مورد سابقه پزشکی، شیوه زندگی، و بیماری یا جراحتی که در حال درمان هستند سؤالاتی می پرسند. صادقانه پاسخ دادن شما به این سوالات، بسیار مهم است.

احتمالاً از شما خواسته می شود که راه بروید، خم شوید و حرکت های ساده دیگری که به آنها امکان می دهد توانایی ها و محدودیت های فیزیکی شما را ارزیابی کنند، انجام دهید. آنها سپس در مورد یک برنامه فیزیوتراپی با شما صحبت خواهند کرد.

در قرارهای بعدی معمولاً تمرینات یا حرکات خاصی خواهید داشت که از شما خواسته می شود انجام دهید. فعالیت هایی که در طول فیزیوتراپی خود انجام می دهید بخشی از برنامه ای است که آنها فقط برای شما ایجاد کرده اند تا به شما در رسیدن به اهداف سلامتی و بهبودیتان کمک کنند.

گزینه های درمانی در فیزیوتراپی

گزینه های درمانی زیادی برای بیمارانی که به فیزیوتراپی ارجاع داده می شوند، وجود دارد. عوامل و روش های فیزیکی اغلب توسط فیزیوتراپ شما برای تقویت درمان و توانبخشی استفاده می شود. این روش ها همچنین بمنظور کاهش درد و التهاب نیز استفاده شوند.

حرکات ورزشی

ورزش یک فعالیت جسمانی کنترل شده است که برای کمک به بهبود قدرت، دامنه حرکتی یا انعطاف پذیری انجام می شود. ورزش می تواند منفعل یا فعال باشد. ورزش غیرفعال، تمرینی است که شما را ملزم می کند استراحت کنید، در حالی که فرد دیگری، مانند یک فیزیوتراپیست، استرس را اعمال می کند. مثال برای این نوع ورزش غیر فعال، کشش همسترینگ است که در آن فیزیوتراپ پای شما را بلند می کند تا عضله همسترینگ پشت ران شما کشیده شود.

اگر در مطب، خانه یا در بیمارستان به فیزیوتراپی بروید، احتمالاً درگیر نوعی ورزش برای کمک به بهبود تحرک خود خواهید بود. بسیاری از اوقات به شما یک برنامه ورزشی در خانه آموزش داده می شود. برنامه خانگی مجموعه ای از تمرینات است که توسط فیزیوتراپیست شما تجویز می شود و شما میتوانید آنها را به تنهایی نیز انجام دهید.

اولتراسوند

اولتراسوند یک درمان حرارتی عمیق است که برای درمان بسیاری از بیماری‌های اسکلتی عضلانی مانند رگ به رگ شدن، کشیدگی یا تاندونیت استفاده می‌شود. درمان اولتراسوند توسط فیزیوتراپیست شما با استفاده از دستگاه اولتراسوند انجام می شود. دستگاه به آرامی روی پوست شما فشار داده می شود و بصورت دورانی در نزدیکی محل آسیب حرکت می کند. مقدار کمی ژل استفاده می شود تا امواج اولتراسوند جذب پوست و عضلات شود.

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) TENS یک دستگاه الکترو پزشکی دارای باتری است که جریانی را با ولتاژ پائین تولید کرده و در شرایط مختلف دردناک برای تسکین درد استفاده می‌شود. گاهی در فیزیوتراپی برای کمک به کاهش درد اطراف بافت آسیب دیده استفاده می شود.

کشش

از کشش در درمان کمردرد و گردن درد به منظور کاهش درد و بهبود تحرک در ستون فقرات استفاده می شود.

موبیلیزیشن مفصل

این تکنیک شامل حرکت منفعل اتصالات خاص با استفاده از مهارت، تکنیک و تخصص فیزیوتراپ است. یک فیزیوتراپ می‌تواند از دستان خود برای موبیلیزیشن مفصل آسیب دیده استفاده کند، یا ممکن است برای ارائه اثر درمانی مورد نظر، از ابزارهای خاصی از جمله بند استفاده کند.

موبیلیزیشن مفصل برای مفاصل بدن و ستون فقرات که دچار حالت چسبندگی، سفتی و خشکی هستند یا مفاصلی که دچار التهاب و درد هستنداستفاده می‌شود. لازمه‌ی انجام موبیلیزیشن تخصص بالای آناتومی و کینزیولوژی مفصل و مهارت دستی بالای فیزیوتراپ است. این تکنیک در ۴ رده صورت می‌پذیرد که بستگی به شدت درد و هدف درمانی دارد. رده ۱ و ۲ برای کاهش درد و اسپاسم عضلانی  و رده های ۳و۴  برای رفع خشکی و سفتی مفصال استفاده می‌شود.

ماساژ

ماساژ درمانیماساژ درمانی به معنای استفاده از دست ها برای ورز دادن بافت های آسیب دیده بدن شما برای کمک به کاهش درد، بهبود گردش خون و کاهش تنش عضلانی است. تکنیک های ماساژ زیادی وجود دارد، از جمله افلوراژ، پتریساژ و ماساژ نقطه ماشه ای است.

لیزر یا نور درمانی

نور درمانی شامل استفاده از نور در یک طول موج خاص برای کمک به بهبود روند بهبود بافت های آسیب دیده است. این درمان بدون درد است و معمولاً یک تا سه دقیقه طول می کشد. برای اعمال نور درمانی، فیزیوتراپیست شما دستگاه ساطع کننده نور را مستقیماً روی قسمت آسیب دیده بدن شما نگه می دارد و دکمه ای را برای فعال کردن نور فشار می دهد.

نور درمانی را می توان در درمان درد مزمن، التهاب یا بهبود زخم استفاده کرد.

تئوری نور درمانی این است که فوتون های نور حامل انرژی هستند و این انرژی که به بافت های آسیب دیده اعمال می شود می تواند به بهبود فرآیندهای سلولی و سرعت بخشیدن به بهبود یا کاهش درد کمک کند.

کینزیوتیپ (نوار چسبی الاستیک درمانی فیزیوتراپی)

نوار حرکتی یا کینزیوتیپ اغلب توسط فیزیوتراپ ها برای تقویت برنامه توانبخشی شما استفاده می شود. نوار از پارچه ای انعطاف پذیر ساخته شده است که در حین حرکت کشیده و جمع می شود.

آب درمانی

برای کسانی که مشکلات حرکتی دارند، شناور بودن در آب باعث کاهش فشار روی مفاصل و ماهیچه ها می شود. برای تقویت و تعادل، مقاومت در برابر آب می تواند شرایط لازم برای بازگشت یک ورزشکار کارکشته به ورزش خود را ایجاد کند. این روش همچنین برای کسانی که می خواهند به سبک زندگی فعال تر برگردند، موثر است.

لیست فیزیوتراپیست های قزوین

دکتر علی اصغر مغاری

متخصص طب فیزیکی

آدرس: قزوین، خیابان بوعلی شرقی، نرسیده به چهارراه خیام، نبش کوچه چگینی، ساختمان پزشکان حکیم، طبقه اول، واحد دوم