متخصص زانودرد در قزوین برای تسکین درد و درمان آسیب های زانو

زانو مفصلی پیچیده‌­ای است که بسیار مستعد آسیب است. در حقیقت، آسیب به زانو یکی از مهمترین دلایلی است که افراد، به متخصص ارتوپدی یا متخصص زانو درد مراجعه می‌کنند. سالانه بیش از 10 میلیون آسیب زانو گزارش می‌شود و بیشتر آن‌ها مربوط به شکستگی، دررفتگی، پیچ‌خوردگی و پارگی رباط‌ها است. خوشبختانه، چندین استراتژی پیشگیری از آسیب و گزینه‌های درمانی در دسترس است.

در این مقاله به سوالات مختلفی درباره‌ی علل درد زانو، زمان مراجعه به متخصص زانودرد و روش‌های تسکین درد مفصل زانو پاسخ داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید ادامه‌ی مطلب را دنبال کنید.

در چه صورت باید به متخصص زانو درد مراجعه کرد؟


متخصص زانو درد

ممکن است غالباً با دردهای کمی مقابله کنید، خصوصاً اگر زندگی فعالی دارید یا روی پاهایتان کار می‌کنید. شما احتمالاً مراجعه به پزشک در مورد این ناراحتی را به تعویق می‌اندازید، تصمیم می‌گیرید که کمی منتظر بمانید تا شاید درد کاهش یابد.

بعضی اوقات، این نظریه درست است، اما در مواردی که اینطور نیست، چه می‌کنید؟ در این بخش، ما 10 علامت هشدار دهنده را ذکر می‌کنیم که مراجعه به متخصص زانو درد یا یک متخصص ارتوپدی برای صحبت در مورد درد زانو را توجیه می‌کند.

  • تغییر شکل مفصل. به زانوهای خود در کنار یکدیگر نگاه کنید. اگر زانوی آسیب‌دیده شما در مقایسه با زانوی سالم کمی تفاوت داشت، ممکن است دچار شکستگی، دررفتگی درپوش زانو یا آسیب کشکک شده باشید.
  • مشکل در راه رفتن. هنگامی که درد زانوی شما به اندازه کافی پیشرفت می‌کند تا جایی که شما حین راه رفتن لنگ بزنید یا شما را از راه رفتن پرهیز کند، به پزشک مراجعه کنید درد با این شدت می‌تواند بیانگر آسیب استخوان یا شرایط دژنراتیو باشد.
  • عدم توانایی در نگه داشتن وزن. هنگام ایستادن، آیا نیاز دارید که وزن خود را از زانوی بد خود دور کنید؟ اگر زانوی آسیب دیده شما قادر به تحمل وزن شما نیست، به دنبال کمک باشید. این علامت می‌تواند طیف وسیعی از شرایط زانو را نشان دهد، که برای رفع همه آن‌ها نیاز به مراقبت پزشکی است.
  • بی‌ثباتی زانو. اگر مشاهده کردید که زانوی شما تکان می‌خورد یا احساس می‌کنید که سقوط می‌کند، به دنبال کمک پزشکی باشید. به طور کلی، بی‌ثباتی مفصل نشان دهنده یک مشکل رباطی است، که اگر شما به طور معمول استفاده از زانوی خود را ادامه دهید، ممکن است بدتر شود.
  • بی‌حسی در زانو. در حالی که بسیاری از مشکلات زانو باعث درد می‌شود، اما کمبود درد نیز می‌تواند نشان دهنده یک نگرانی جدی برای سلامتی باشد. اگر درد پا یا زانو دارید که با فشار آوردن روی ان افزایش نمی‌یابد، ممکن است ناراحتی ناشی از سیاتیک یا یک بیماری غیر مرتبط با زانو داشته باشید.
  • درد یا ناراحتی طولانی مدت. اگر سعی کنید منتظر بمانید تا درد خودش بهبود یابد ولی به نظر نمی‌رسد که برطرف شود، پزشک می‌تواند به شما کمک کند. به طور کلی، ورزشکاران باید برای درد بیش از 48 ساعت به یک ارائه دهنده مراقبت‌‌های بهداشتی مراجعه کنند و اگر برای سه هفته تغییری در درد به وجود نیامد، سایر بزرگسالان باید به یک متخصص مراجعه کنند.
  • دردی که فعالیت‌های روزمره شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به طور کلی، بیشتر متخصصین زانو به شما توصیه می‌کنند که به محض مشاهده تأثیر علائم در نحوه زندگی خود، قرار ملاقات تعیین کنید. اگر درد زانو باعث اختلال در راه رفتن شما می‌شود، دویدن آرام بعد از ظهر ناراحت کننده است یا کار شما را دشوارتر می‌کند، یک متخصص باید مفصل شما را ارزیابی کند.
  • دردی که خواب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بسیاری از بیماران مبتلا به مشکلات زانو به دلیل این مشکل در به خواب رفتن یا خوابیدن مشکل دارند. اگر درد زانوی شما به این شکل است، به دنبال کمک باشید.
  • قرمزی یا تورم در اطراف مفصل. مانند تغییر شکل مفصل زانوی شما، تغییر در شکل و رنگ زانو می‌تواند نشان دهنده مشکلات جدی باشد. اگر متوجه قرمزی یا تورم شُدید، ناحیه را لمس کنید تا ببینید آیا حساسیت یا گرما احساس می‌کنید یا خیر. این علائم می‌تواند نشانه‌هایی از عفونت باشد.
  • محدوده حرکت کاهش یافته است. وقتی زانوی شما آسیب می‌بیند، ممکن است از داخل ورم کند. این تورم می‌تواند دامنه حرکتی شما را کاهش دهد، در نتیجه صاف یا خم شدن کامل پای شما دشوار است. اگر متوجه کاهش دامنه حرکتی شدید که بیش از 24 ساعت طول می‌کشد، فورا به یک متخصص زانو مراجعه کنید.

سعی نکنید درد زانو را کنار بگذارید. اگر ترکیبی از علائم ذکر شده در بالا را تجربه کردید، به یک متخصص زانودرد در قزوین مراجعه کنید. اگر علائم شما جزئی یا نادر است، با پزشک عمومی خود مشورت کنید. او می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا یک متخصص زانو درد را ببینید یا خیر.

اگر متوجه تغییر ناگهانی علائم خود شدید یا علائمی با شدت بالا را تجربه کردید، یک برنامه ارزیابی را با یک متخصص زانو برنامه‌ریزی کنید، به خصوص اگر یک ورزشکار هستید.

اگر علائم حاد مانند تب شدید را تجربه کردید، بلافاصله به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید.

علت زانو درد و مراجعه به متخصص زانو


علت زانو درد و مراجعه به متخصص زانو

به دلیل ورزش، تصادف و راه رفتن بیش از حد، زانو می‌تواند تحت تأثیر انواع خاصی از تشخیص قرار گیرد. برخی از تشخیص‌هایی که روی زانو تأثیر می‌گذارد عبارتند از:

دررفتگی مفصل زانو

این اتفاق زمانی می‌افتد که استخوان در مفصل زانو از نقطه اصلی خود خارج شود. این امر با فشار آوردن به مفصل با زور یا به دلیل ساییدگی و پارگی مفصل ایجاد می‌شود. این اتفاق می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن از جمله زانو نیز رخ دهد و در صورت عدم بازگشت استخوان به نقطه اصلی منجر به شکستگی شود.

پیچ‌خوردگی در رباط زانو

رباط‌ها امکان حرکت همزمان بین استخوان ران و درشت نی را فراهم می‌کنند و مانع از مالش آن‌ها به یکدیگر می‌شوند تا از اصطکاک جلوگیری کنند و منجر به ساییدگی استخوان ران و سطح استخوان درشت نی نشوند. پیچ خوردگی نشان دهنده پارگی رباط است. پیچ خوردگی ممکن است روی رباط جانبی، رباط وثیقه داخلی، رباط صلیبی قدامی یا رباط صلیبی خلفی باشد. پیچ‌خوردگی می‎‌تواند شدید باشد و از حرکت جلوگیری کند. حتی می‌تواند تا حد متوقف کردن رویای شما برای حضور در ورزش‌های حرفه‌ای باشد. در حالی که پزشک در حال فشار آوردن به رباط است، با بررسی بی‌ثباتی تشخیص داده می‌شود.

کشیدگی در عضله زانو

فشار همچنین می‌تواند ناشی از انعطاف‌پذیری محدود ناشی از بی‌میلی و نگرش بی‌تفاوت نسبت به ورزش و اقدامات لازم برای حفظ تناسب اندام باشد. کشیدگی در این زمینه پارگی یا کشیدگی شدید در عضله زانو و تاندون‌ها است که به عنوان یک طناب همبند بین استخوان‌های زانو و عضله عمل می‌کنند. کشیدگی در زانو باعث سفتی و درد در زانو می‌شود و همچنین می‌تواند باعث توقف برخی از فعالیت‌های ورزشی، زانو زدن و استفاده بیش از حد از زانو شود.

بورسیت زانو (آماس کیسه‌های مفصلی زانو)

بوریس بخشی از زانو است که کیسه مانند است و حاوی مایعاتی است که از اصطکاک بین تاندون‌ها و استخوان زانو جلوگیری می‌کند. هنگامی که بوریس‌ها ملتهب و متورم هستند، انفجار تشخیص داده می‌شود. این انفجار به احتمال زیاد روی کشکک زانو رخ می‌دهد. بورسیت در اثر فشار آوردن به زانو به دلیل فعالیت‌هایی مانند زانو زدن، مشت به زانو و هنگامی که بوریس‌ها به باکتری زانو آلوده می‌شوند، ایجاد می‌شود. این مورد باعث درد می‌شود و می‌تواند حرکت احتمالی زانو و پا را به طور کلی محدود کند.

پارگی مینیسک زانو

پیچش ناگهانی زانو باعث پارگی مینیسک می‌شود. این یکی از موارد شایع تشخیص زانودرد است. غالباً در طول فعالیت‌های ورزشی مانند فوتبال اتفاق می‌افتد. باعث سفتی و درد شدید می‌شود. توجه به این نکته مهم است که بعضی اوقات با استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک همراه با استفاده از یخ می‌توان این بیماری را درمان کرد.

تاندینیت

تاندینیت زانو آسیب‌دیدگی در بافت‌های عضله و استخوان است. این آسیب زانو به نام ”تاندینیت یا پرش زانو” نیز شناخته می‌شود.

این وضعیت انعطاف‌پذیری در زانو را متوقف می‌کند و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به استهلاک تاندون‌ها شود. ورزشکارانی که در ورزش‌هایی که به پریدن نیاز دارند شرکت می‌کنند، مستعد این التهاب هستند، به عنوان مثال، پرش‌های بلند، پرش از راه دور، ورزش‌های توپ و تور. فرض کنید شما در هر یک از این رشته‌های ورزشی فعالیت می‌­کنید یا حتی به طور کلی ورزشکار هستید. در این صورت، توصیه می‌شود عادت استفاده مداوم از پد زانو مانند آستین‌های فشرده سازی زانو را استفاده کنید تا به درستی از زانوی خود محافظت کرده و اعتماد به نفس خود را هنگام انجام این فعالیت‌های ورزشی افزایش دهید.

آرتروز

آرتروز معمولاً در بین سالمندان و افراد مسن بروز می‌کند. این التهاب در مفاصل بدن، به ویژه در قسمت تحتانی بدن بروز می‌کند، به دلیل وزنی که پاها و اجزای آن در طول زندگی تحمل می‌کنند. هنگامی که آرتروز به مفصل زانو حمله می‌کند، باعث سفتی و درد در مفصل زانو می‌شود.

تصادف

تصادفات جزئی یا شدید در اتومبیل یا هر نوع تصادف دیگر ممکن است باعث آسیب‌دیدگی شدید در زانو شود. حتی می‌تواند یک درپوش خرد شده زانو ایجاد کند، که فرد درگیر را فلج می‌کند. آسیب‌های زانو ناشی از تصادفات اتومبیل معمولاً به طور تدریجی بهبود می‌یابند و برای بهبودی کامل به زمان زیادی نیاز دارند. گاهی حتی ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابند.

عدم ورزش مناسب

هنگامی که فرد نتواند به طور منظم ورزش کند، مفاصل، عضلات و رباط‌ها سفت می­‌شوند. در این شرایط شما با کوچکترین تلاشی برای شرکت در هرگونه فعالیت بدنی، درد را تجربه می‌کنید. توصیه می‌شود برای جلوگیری از سفتی و خطر چاقی در فعالیت‌های بدنی و ورزشی مناسب شرکت کنید.

اگر به هر دلیلی زانو درد، شما را نگران کرده است برای تشخیص علت و درمان مناسب آن حتما با یک متخصص زانو درد در قزوین مشورت کنید.

مراقبت‌های حمایتی

مراقبت های حمایتی جهت بهبود زانو درد

زانو برای بهبودی نیاز به زمان دارد. مراقبت‌های حمایتی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • استراحت – ممکن است در ابتدا لازم باشد فعالیت‌های شما محدود شوند. با بهبود جراحات، فعالیت‌های عادی به تدریج از سر گرفته می‌­شوند.
  • یخ – یخ درمانی ممکن است به رفع تورم کمک کند. ممکن است با شروع بازگشت به فعالیت‌های عادی به شما توصیه شود از گرما استفاده کنید.
  • فشرده سازی – باندهای فشاری، فشار ملایمی را به منطقه وارد می‌کنند، به درد کمک می‌کنند و تورم را کاهش می‌دهند.
  • ارتفاع – بالا نگه داشتن زانو به جلوگیری یا کاهش تورم زانو کمک می‌کند.
  • ممکن است بریس برای بی‌حرکتی زانو و عصا یا واکر برای جلوگیری از فشار اضافی به پا توصیه شود.
  • ممکن است برای کاهش درد از داروهای ضد التهاب بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده شود. در برخی موارد خاص تزریق داروهای مبتلا به استروئید نیز برای کاهش درد و التهاب زانو به بیمار توصیه می‌شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی برای درمان زانو درد

یک فیزیوتراپیست زانو را ارزیابی می‌کند و یک برنامه تمرینی را توصیه می‌کند که با کشش و تقویت عضلات به بهبودی کمک می‌کند.

علاوه بر آموزش حرکات اصلاحی برای اصلاح مشکل زانو و یا تسکین درد، متخصص طب فیزیکی و یا فیزیوتراپیست ممکن است از مدالیته‌های درمانی مانند شاک ویو، تحریک الکتریکی و یا لیزر درمانی استفاده کند. تمامی این تکنیک‌ها در تسریع روند بهبودی بیمار موثر می‌باشند. ماساژ درمانی و طب سوزنی به برخی از بیماران مبتلا به زانو درد نیز توصیه می‌شود.

جراحی

برای بازیابی کامل عملکرد پا ممکن است جراحی توصیه شود. در بعضی موارد جراحی با استفاده از ابزار و برش‌های کوچک از طریق آرتروسکوپی انجام می‌شود. برخی از آسیب‌ها نیاز به جراحی باز با برش بزرگتر دارند که دید مستقیم‌تر و دسترسی راحت‌تری به ساختارهای آسیب‌دیده برای جراح شما فراهم می‌کند.

پیشگیری


برای کمک به کاهش آسیب‌های زانو:

  • تمرینات تحمل وزن را که هم عضلات چهارسر ران و هم ران را تقویت می‌کند، انجام دهید.
  • هنگام ورزش، روش مناسب را حفظ کنید.
  • از کفش، بالشتک و تجهیزات ایمنی مناسب برای ورزش خود استفاده کنید.
  • از متخصص زانو درد بپرسید که آیا زانوبند برای ورزش و موقعیت خاص شما مفید است یا خیر.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتلفن تماس و مشاوره