متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در قزوین

1. خانه
  3. مقالات
  5. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در قزوین

طب فیزیکی و توانبخشی، که به آن فیزیوتراپی نیز گفته می‌شود، شاخه‌ای از پزشکی است که بر پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات موثر است. خصوصاً موارد مربوط به اعصاب، عضلات و استخوان‌ها، که ممکن است اختلال موقت یا دائمی ایجاد کنند.

تمرکز بر توسعه یک برنامه‌­ی جامع برای بازگرداندن زندگی عادی یک فرد پس از آسیب یا بیماری – بدون جراحی است.

متخصصان طب فیزیکی منبع بیماری را مشخص می‌کنند و می‌­توانند یک برنامه درمانی را توسط خود بیماران یا با کمک تیم پزشکی توانبخشی طراحی کنند. این تیم پزشکی ممکن است شامل سایر پزشکان و متخصصان بهداشت مانند درمانگران فیزیکی باشد. با ارائه یک برنامه‌­ی درمانی مناسب، پزشکان توانبخشی به بیماران کمک می‌­کنند تا حد امکان در هر سنی فعال بمانند. تخصص پزشکی گسترده‌­ی این پزشکان به آن‌ها این امکان را می­‌دهد تا در طول زندگی فرد شرایط ناتوان کننده را درمان کنند.

متخصص طب فیزیکی بر روی درمان‌های محافظه کارانه، از جمله برنامه‌های توانبخشی سفارشی، تزریق‌های انتخابی و روش‌های کم تهاجمی برای دستیابی به اهداف بیمار تمرکز دارد. با بیماران در سنین مختلف کار می‌­کند تا بتواند برنامه‌های توانبخشی منحصر به فردی ایجاد کند که به بازیابی قدرت، استقامت، انعطاف‌پذیری، تعادل، هماهنگی و تحرک بیمار کمک کند. هدف این است كه به بیمار كمك كند تا بتواند فعالیت‌های زندگی روزمره را مدیریت كند و مستقل باشد و زندگی را بهبود بخشد و با کیفیت‌­تر کند.

برای رزرو نوبت در مطب دکتر علی اصغر مغاری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در قزوین می‌توانید با شماره تلفن‌ 09357519935 تماس حاصل فرمایید.

در چه صورت باید به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کرد؟

تخصص طب فیزیکی و توانبخشی، در مراقبت­‌های بهداشتی است که بر بازگرداندن سلامت و توانایی‌های عملکردی افراد معلول در اثر بیماری یا آسیب متمرکز است.

شرایط پزشکی درمان در طب فیزیکی و توانبخشی عبارتند از:

• قطع عضو. قطع شدن بازو بر اثر تصادف، بیماری پزشکی یا جراحی. به عنوان یک روش جراحی، برای کنترل درد یا عفونت در بازوی آسیب دیده مانند بدخیمی یا فاسد شدن عضو استفاده می‌شود. بعد از عمل قطع عضو بیمار باید برای نوع ارتز و پروتز مناسب، حرکات اصلاحی و آموزش‌های لازم برای تسهیل در انجام کارهای روزمره به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کند.
  • آرتروز. به معنای التهاب مفصل است، اما این اصطلاح برای توصیف حدود 200 بیماری است که بر مفاصل، بافت‌های اطراف مفصل و سایر بافت‌های همبند تأثیر می‌گذارد. این بیماری یک نوع بیماری روماتیسمی است. اوستئوآرتریت شایع‌ترین شکل آرتروز است. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی برای تسکین درد آرتروز و سفتی مفصل بیمار، دارو، تزریقات درون مفصلی و فیزیوتراپی توصیه می­‌کند.
  • عملکرد مثانه و عملکرد بدن. این موارد به موارد مربوط به دفع ادرار و دفع مدفوع اشاره دارد. این موارد ممکن است منجر به حرکت نامطلوب ادرار یا مدفوع شود که به آن بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع گفته می‌شود. حرکات اصلاحی کف لگن و بیوفیدبک به این دسته از بیماران کمک بسیاری می‌­کند.
  • آسیب مغزی. معمولاً در نتیجه‌­ی ضربه‌­ی شدید یا تکان خوردن سر یا بدن به وجود می‌­آید. جسمی که به بافت مغز نفوذ می‌­کند، مانند گلوله یا شکستن جمجمه، نیز می‌تواند باعث آسیب مغزی شود. آسیب خفیف ضربه مغزی می‌تواند تأثیر موقت بر سلول‌های مغزی شما بگذارد. توانبخشی پس از ضربه مغزی برای بیمار ضروری و لازم است.
  • سرطان. بیماریی است که وقتی سلول‌ها غیرقابل کنترل تقسیم شده و به بافت‌های اطراف سرایت می‌کنند، ایجاد می‌شود. سرطان در اثر تغییرات DNA ایجاد می‌شود. بیشترین تغییرات DNA ایجادکننده سرطان در بخش‌هایی به نام ژن رخ می‌دهد. از این تغییرات به عنوان تغییرات ژنتیکی نیز یاد می‌­شود.
  • فلج مغزی. این دسته از اختلالات بر حرکت و عضله یا وضعیت بدن تأثیر می‌گذارد. این مورد در اثر آسیب به مغز نوزاد هنگام رشد، اغلب قبل از تولد ایجاد می‌شود. فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتاردرمانی پس از فلج مغزی با نظارت متخصص طب توانبخشی انجام می‌­شود.
  • دیسفاژی. اصطلاح پزشکی‌ای است که برای توصیف مشکلات بلع استفاده می‌شود. دیسفاژی شامل مشکل در ابتدای بلع (دیسفاژی حنجره حلق) است. به طوری که بیمار فکر می‌کند غذا در گردن یا قفسه سینه­‌ی خود محبوس شده است (دیسفاژی مری).
  • پوکی استخوان. پوکی استخوان وضعیتی است که در آن تراکم و ثبات استخوان در حال افزایش است، که به معنای واقعی کلمه استخوان را شکننده می­‌کند. وقتی استخوان‌ها شکننده و شکننده‌­تر می‌شوند، احتمال شکستگی بیشتر می‌شود. از دست دادن استخوان به آرامی و به طور ثابت اتفاق می‌افتد و تا زمان بروز اولین شکستگی اغلب هیچ علامتی وجود ندارد.
  • بیماری پارکینسون. این یک حرکت اجتماعی است که بر وضعیت سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد. علائم به آرامی شروع می‌‌شوند، گاهی اوقات فقط با یک دست شروع می‌شود با لرزش‌­های خفیف به سختی قابل مشاهده است. لرزش طبیعی است، اما این اختلال اغلب باعث سفت و سخت شدن یا کند شدن حرکت عضلات می‌شود. توانبخشی بیمار پارکینسون در بهبود عمکلرد حرکتی موثر و ضروری است.
  • اسپینا بیفیدا (Spina bifida). این بیماری یک نقص مادرزادی است که در صورت عدم تشکیل صحیح ستون فقرات و نخاع رخ می‌دهد. این بیماری در دسته‌­ی وسیع‌تری از نقص­‌های لوله عصبی قرار می‌گیرد. لوله عصبی ساختار جنینی است که در نهایت به مغز و نخاع کودک و بافت‌های اطراف آن تبدیل می‌­شود.
  • آسیب نخاعی (SCI). آسیب نخاعی منجر به از دست دادن عملکرد، مانند تحرک یا احساس می‌­شود. دلایل مکرر آسیب نخاعی شامل تروما (تصادف اتومبیل، اصابت گلوله، زمین خوردن و غیره) یا بیماری (فلج اطفال، اسپینا بیفیدا، آتاکسی فریدریش و غیره) است.
  • سکته مغزی. قطع ناگهانی جریان خون در مغز است. اکثر سکته‌های مغزی ناشی از انسداد ناگهانی عروق منتهی به مغز (سکته ایسکمیک) هستند. سکته‌های دیگر در اثر خونریزی بافت مغز هنگام ترکیدن رگ خونی (سکته مغزی خونریزی دهنده) ایجاد می‌شود.
  • ورم لنفاوی. به طور کلی به تورم در یکی از بازوها یا پاها اشاره دارد. هر دو دست یا هر دو پا در بعضی مواقع متورم هستند. ورم لنفاوی معمولاً به عنوان بخشی از درمان سرطان با از بین بردن یا تخریب غدد لنفاوی ایجاد می‌­شود.

سایر اختلالات تحت درمان توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی عبارتند از:

• سندرم تونل کارپال
  • فشار عضله یا تاندون
  • رگ به رگ شدن رباط
  • سندرم تنش گردن
  • فشرده سازی خروجی قفسه سینه
  • التهاب مفصل روتاتور کاف
  • سیاتیک
  • مشکلات ستون فقرات مانند گودی کمر و اسکولیوز
  • دیسک کمر- دیسک گردن
  • رادیکولوپاتی
  • ناتوانی‌های مرتبط با سرطان
  • ضربه
  • اختلالات حرکتی، مانند مولتیپل اسکلروزیس
  • درد پس از جراحی
  • دردهای مفصلی (زانودرد، کمردرد، پادرد، درد شانه و …)
  • آسیب و صدمات ورزشی

تشخیص

متخصصان طب فیزیکی آموزش دیده‌اند تا دید کلی داشته باشند و تمام نقاط بدن بیمار را درمان کنند و نه فقط منطقه حامل مشکل را. تشخیص به شدت به سابقه پزشکی و همچنین معاینه فیزیکی جامع و متمرکز بر روابط بیومکانیکی بین قسمت‌های مختلف بدن متکی است. این رویکرد برای تعیین دقیق علت یک بیماریِ چالش برانگیز ضروری است. متخصصان طب فیزیکی همچنین در زمینه تفسیر مطالعات تصویربرداری مانند اشعه ایکس، ام آر آی و سی تی اسکن و انجام آزمایش الکترودیاگنوتیک (مطالعات هدایت عصب و EMG) آموزش دیده‌اند که برای کمک به تشخیص برخی اختلالات عصبی و عضلانی استفاده می‌­شود. پس از شناسایی یک مولد درد صحیح، می‌توان یک برنامه درمانی خاصِ متناسب با درد تهیه کرد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی چه درمان‌هایی را ارائه می‌دهد؟

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

درمان‌های PM&R شامل جراحی نیستند، اما هدف آن‌ها تسکین درد قابل توجه برای مدت زمان طولانی است. از آنجا که آن‌ها از جراحی استفاده نمی‌کنند، درمان نیز در مطب پزشک متخصص اطفال انجام می‌شود. ترکیبی از روش‌های درمانی ممکن است برای کاهش التهاب و بازیابی تحرک شما لازم باشد.

درمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• تمرینات تقویت کننده
  • فیزیوتراپی
  • کاردرمانی
  • توانبخشی ورزشی (ماساژ درمانی و ورزش غیرفعال)
  • بهبود کار و سخت شدن کار
  • تزریقات درمانی برای کاهش درد و تورم (مانند تزریق استروئید اپیدورال، تزریق مفصل صورت، یا تزریق نقطه ماشه)
  • تحریک نخاع
  • فرسایش بسامد رادیویی