گرفتگی عضلات به دلیل آسیب، بارداری، کم آبی، عوارض دارویی و …

اسپاسم یا گرفتگی عضلات، انقباض غیرارادی عضله است که باعث ایجاد درد شدید در عضله می‌شود. گرفتگی عضلانی معمولاً پس از استفاده زیاد از عضله یا کشیده شدن در یک یا چند جهت اتفاق می‌افتد. عضله سعی می‌کند اندازه و شکل موردنظر خود را بازیابد که باعث گرفتگی دردناک می‌شود. اما مواردی غیر از عوامل فیزیکی نیز می‌توانند باعث گرفتگی شوند. اضطراب، وحشت، تنش و عصبانیت نیز می‌تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد و باعث گرفتگی، تنش عضلانی و سفتی شود. این درد اغلب در گردن و شانه‌ها و گاهی اوقات در ناحیه کمر احساس می‌شود.

بهترین روش‌های درمانی برای گرفتگی عضلات، گرمادرمانی، فیزیوتراپی و برخی از کشش‌ها است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان گرفتگی عضلات و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر علی اصغر مغاری متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی با شماره تلفن‌ 09357519935 تماس حاصل فرمایید.

چه عواملی باعث گرفتگی عضلات می‌شود؟

مسائل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود. خوشبختانه، اکثر آن‌ها آنقدر جدی نیستند که نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند. اگر می‌خواهید از این اتفاقات در آینده جلوگیری کنید، ممکن است لازم باشد اقداماتی را انجام دهید. در اینجا برخی از دلایل متداول وجود گرفتگی در عضلات ذکر شده است:

• استرس و خستگی: عضلات هر روز به‌سختی کار می‌کنند و همین دلیلی برای احساس خستگی و درد آن‌ها است. استرس مزمن می‌تواند باعث تنش و گرفتگی عضلات شود. همچنین در صورت عدم استراحت کافی ممکن است گرفتگی عضلانی دردناکی را تجربه کنید.
  • استفادهٔ بیش از حد از عضلات: درست است که عضلات قوی هستند، اما آن‌ها آستانهٔ تحمل مشخصی دارند و اگر بیش از حد تمرینات سنگین انجام دهید، ممکن است در آینده دچار گرفتگی عضلات شوید. همچنین کار بیش از حد و حتی باقی‌ماندن بدن در موقعیت و حالت خاص برای مدت طولانی باعث گرفتگی عضلات می‌شود.
  • دارو: آیا می‌دانید عارضه جانبی برخی از داروها گرفتگی عضلات است؟ اگر فکر می‌کنید داروی مصرفی روی عضلات بدنتان تأثیر می‌گذارد با پزشک خود صحبت کنید. به یاد داشته باشید که هرگز دوز مصرفی خود را بدون تجویز پزشکی متوقف نکرده یا تغییر ندهید.
  • کافئین: شاید صبح‌ها از نوشیدن یک فنجان قهوه لذت می‌برید و کافئین احتمالاً انرژی موردنیاز شما را فراهم می‌کند اما کافئین هم نوعی دارو است و می‌تواند باعث گرفتگی یا اسپاسم عضلات شود. ممکن است این گرفتگی‌های کوچک را به‌صورت انقباض پلک یا کمی لرزش در دستان خود مشاهده کنید.
  • از دست‌ دادن آب بدن: آیا اخیراً دچار گرفتگی دردناک در عضلات خود شده‌اید؟ این گرفتگی ممکن است به دلیل غفلت از نوشیدن آب کافی باشد. عضلات برای داشتن قدرت و توانایی کار به آب نیاز دارند.
  • عدم تعادل الکترولیت: بدن برای سلامت سلول و تعامل بین اعصاب و عضلات به الکترولیت نیاز دارد. وقتی این ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری متعادل نباشند، عضلات می‌توانند دچار گرفتگی شوند.
  • مکانیک نادرست بدن: حالت و نحوه حرکت بدن، مکانیک بدن نامیده می‌شود. وقتی بدن خود را در موقعیت‌های غیرطبیعی نگه دارید، بر روی عضلات تأثیر می‌گذارد. همچنین، حرکات تکراری، خم شدن مداوم و بلندکردن اجسام، منبع اصلی گرفتگی عضلات است.
  • بارداری و زایمان: هنگام بارداری، کل بدن به مدت 9 ماه در بلاتکلیفی است. استرس اضافی کودک و وزن بارداری برای عضلات پشت و پا سخت است. گرفتگی عضلانی دردناک در مادران باردار و حتی کسانی که تازه وضع حمل کرده‌اند شایع است.
  • مشکلات پنهان در ستون فقرات: ستون فقرات از نخاع و تمام اعصاب شاخه‌ای آن محافظت می‌کند. وقتی دچار آسیب یا اختلال ستون فقرات هستید، ممکن است اعصاب تحت‌فشار قرار گرفته و باعث گرفتگی دردناک در عضلات شود. متخصص ماهر می‌تواند به بهترین شکل این گرفتگی‌ها را برطرف کند.
  • سایر مشکلات جدی پزشکی: در موارد نادر، گرفتگی عضلات به دلیل شرایط زمینه‌ای عصبی ایجاد می‌شود. با این‌ حال، این گرفتگی‌ها شدیدتر بوده و با سایر علائم عضلانی و عصبی همزیستی می‌کنند.

بیشتر این عوامل خطر باعث گرفتگی عضلات می‌شوند که حاد است و با مراقبت از خود برطرف می‌شود. برخی دیگر ممکن است برای بازگشت به حالت طبیعی به زمان بیشتری لازم داشته باشند. شما می‌توانید گرفتگی عضلانی جزئی را در خانه با موفقیت درمان کنید.

درمان‌های گرفتگی عضلات چیست؟

مؤثرترین درمان‌های گرفتگی عضلات به شرح زیر است:

آب فراوان بنوشید

نوشیدن آب کافی برای رفع گرفتگی عضلات

عدم آبرسانی مناسب می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود. برای جلوگیری و درمان گرفتگی عضلات حتماً آب کافی دریافت کنید. متخصصان به مردان توصیه می‌کنند که روزانه حدود 3 لیتر مایعات دریافت کنند. زنان باید 2.2 لیتر یا حدود 9 فنجان آب در روز دریافت کنند. اگر بیش از حد عرق می‌کنید به آب بیشتری نیاز خواهید داشت. معیار اندازه‌گیری می‌تواند ادرار شما باشد. اگر ادرار بی‌رنگ یا فقط کمی زرد است، احتمالاً به میزان کافی آب دریافت کرده‌اید.

مواد معدنی ضروری

وجود مقادیر کم مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم در بدن با گرفتگی عضلات مرتبط است. به‌ویژه کمبود پتاسیم در دوندگان مسافت طولانی و سایر ورزشکاران استقامتی با گرفتگی عضلانی در آن‌ها مرتبط است. ذخیره پتاسیم در طی فعالیت‌های استقامتی تخلیه می‌شود، بنابراین افراد باید مطمئن شوند که مقداری که بدنشان مصرف می‌کند، جایگزین می‌شود. اگر کمبود مواد معدنی دلیل گرفتگی عضلانی است، باید مصرف غذاهای غنی از این مواد مغذی را افزایش داد. در بعضی موارد، مکمل‌ها توصیه می‌شوند، اما ابتدا باید با پزشک مشورت کرد.

گرما و ماساژ

گرفتگی عضلات را می‌توان با وان آب گرم یا استفاده از پد گرم‌کننده نیز درمان کرد. گرما مانند کشش، جریان خون را بهبود می‌بخشد. با این‌ حال، برخی از متخصصان بلافاصله پس از بروز گرفتگی، یخ را توصیه می‌کنند. متخصص بر اساس علائم خاص هر فرد درمان متناسب را توصیه می‌کند.

ماساژ ناحیه دچار گرفتگی نیز می‌تواند به افزایش جریان خون و تسکین درد کمک کند. ماساژدرمانی می‌تواند یک درمان مداوم برای اسپاسم باشد.

فیزیوتراپی برای رفع گرفتگی عضلات و درد

در فیزیوتراپی، بسیاری از روش‌های درمانی فعال (تحرک مفصلی، ورزش‌درمانی و غیره) و مدالیته‌ها وجود دارند که در صورت استفاده همزمان می‌توانند نسخه‌ای قدرتمند برای جلوگیری از گرفتگی عضلات و درد باشند. روش‌های مورد استفاده بر اساس نیاز هر بیمار متنوع است، اما از نظر روش و کاربرد مشخص است.

• گرمادرمانی: گرما باعث افزایش جریان خون و انعطاف‌پذیری بیشتر بافت همبند می‌شود. به طور موقت خشکی مفصل، درد و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد. گرما همچنین به کاهش التهاب و تجمع مایعات در بافت‌ها (ورم) کمک می‌کند. گرمادرمانی برای درمان التهاب (از جمله اشکال مختلف آرتروز)، گرفتگی عضلات و آسیب‌هایی مانند پیچ ​​خوردگی و کشیدگی استفاده می‌شود. گرما ممکن است به سطح بدن یا به بافت‌های عمیق وارد شود. پک گرم، گرمای مادون‌قرمز، وان‌های پارافینی (موم گرم شده) و آب‌درمانی گرمای سطحی را تأمین می‌کنند. گرما در بافت‌های عمیق ممکن است توسط امواج صوتی با فرکانس بالا ایجاد شود.
  • اولتراسوند و تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (الکترو تراپی): استفادهٔ ترکیبی از اولتراسوند و الکترو تراپی گرفتگی عضلانی را کاهش می‌دهند و زمانی که در نقاط درد تریگرپوینت استفاده می‌شوند دامنه حرکتی را افزایش می‌دهند. اولتراسوند با انتشار امواج صوتی از یک دسته کار می‌کند که بین 1 تا 2 اینچ به عمق بافت نرم نفوذ می‌کند. این امواج صوتی می‌توانند گرما را افزایش داده و گردش خون را در منطقه بهبود بخشند، ماهیچه‌ها را شل کنند و بافت‌ها را بهبود بخشند. واحدهای الکترو تراپی با استفاده از دو لنت قرار داده شده در منطقه‌ای از ناراحتی کار می‌کنند. واحد کوچک یک سیگنال الکتریکی منتشر می‌کند که سیستم تسکین‌دهنده طبیعی درد را در بدن فعال می‌کند.
  • انقباض: انقباض ستون فقرات نوعی درمان رفع فشار است که فشار را بر روی ستون فقرات کاهش می‌دهد. این کار را می‌توان به‌صورت دستی یا مکانیکی روی میز مخصوص انجام داد. از انقباض نخاع برای درمان گرفتگی عضلات پشت به دلیل فتق دیسک، سیاتیک، بیماری دژنراتیو دیسک و بسیاری از بیماری‌های پشت استفاده می‌شود. انقباض ستون فقرات باعث برداشته شدن فشار از روی دیسک‌های فشرده می‌شود.
  • درمان دستی: از تحرکات مفصلی گرفته تا ماساژ بافت نرم، درمان دستی تنش عضلانی، گرفتگی، التهاب، احتباس مایعات، خشکی و درد را برطرف می‌کند. از دیگر مزایای درمان دستی می‌توان به بهبود گردش خون، انعطاف‌پذیری عمومی، افزایش دامنه حرکتی و کشش بافت (به‌ عنوان‌ مثال، بافت اسکار) اشاره کرد.
  • لیزردرمانی کم‌توان: لیزردرمانی کم‌توان به کاهش تنش عضلانی، اسپاسم، التهاب، احتباس مایعات، درد و خشکی کمک می‌کند. از دیگر مزایای این روش می‌توان به بهبود گردش خون (خون و لنف)، انعطاف‌پذیری عمومی، دامنه حرکتی و افزایش کشش بافتی (مانند: بافت اسکار) اشاره کرد. لیزر بسته به اندازه ناحیه تحت درمان و دوز ارائه شده توسط لیزر سرد، به مدت 30 ثانیه تا چند دقیقه مستقیماً بر روی ناحیه آسیب‌دیده قرار می‌گیرد. هنگامی‌که سلول‌ها این انرژی نوری را جذب می‌کنند، یک‌رشته اتفاقات در سلول آغاز می‌شود و در نهایت منجر به عادی شدن بافت آسیب‌دیده، کاهش درد، التهاب، ورم و کاهش کلی زمان بهبود با افزایش متابولیسم داخل سلول می‌شود.
  • کشش: گرفتگی باعث انقباض عضله می‌شود، به این معنی که عضله کوتاه می‌شود. کشش آرام و آهسته اغلب تسکین فوری ایجاد می‌کند. اگر در برخی از عضلات مستعد گرفتگی هستید، تمرینات کششی خاص آن نواحی را به برنامه روزانه تناسب‌اندام خود اضافه کنید تا شاهد کاهش گرفتگی عضلات باشید.

گرم کردن

گرم نکردن کافی و کشش نامناسب قبل از تمرین باعث گرفتگی عضلات می‌شود. مطمئن شوید که جریان خون به کل بدن، به‌ویژه ناحیهٔ دارای گرفتگی عضلات می‌رسد. به‌ عنوان‌ مثال، اگر مستعد گرفتگی ماهیچهٔ ساق پا هستید، اطمینان حاصل کنید که آن قسمت را گرم کرده و با کشش ملایم عضله را به دامنه حرکتی مناسب خود می‌رسانید. با یک پا در مقابل دیگری بایستید و پاشنه عقب خود را به سمت پایین فشار دهید. 20 ثانیه نگه دارید تا احساس کشیدگی در عضله ساق پا کنید. این کشش را بعد از تمرین نیز تکرار کنید.

اگر در ناحیه ماهیچه چهار سر ران دچار گرفتگی عضلات هستید، پنج تا ده دقیقه با دوچرخه یا دستگاه تمرین بیضوی سپری کنید تا پاها گرم شود. اطمینان حاصل کنید که آهسته شروع می‌کنید. با کشیدن مچ پای راست به ماهیچه سرینی سمت راست و کشیدن آن برای حداقل 20 ثانیه ادامه دهید و حرکت را در طرف دیگر تکرار کنید. حتماً بعد از تمرین نیز هر ناحیه‌ای که مستعد گرفتگی است را کاملاً کشش دهید.

هشدار

اکثر گرفتگی‌های عضلانی جدی نیستند و با پیروی از دستورالعمل‌های فوق قابل‌ درمان هستند. اما اگر گرفتگی‌های مکرر داشته باشید، می‌تواند نشان‌دهنده لخته شدن خون یا یک مشکل بالقوه جدی دیگر برای سلامتی باشد. برای رد این موارد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.