post_image

درد گردن علل متعددی دارد ولی از شایعترین علت های ایجاد آن کشیدگی عضلات، آرتروز مهره های گردنی و هرنی دیسک بین مهره ای است. از اقدامات متعددی برای درمان هر کدام از این بیماری ها استفاده میشود. بعضی از این اقدامات مشترک بین این بیماری ها است. مثلا استفاده از داروهای ضد التهاب، گرما و استراحت در همه آنها شدت درد را کاهش میدهد.

بیماری دیسک گردن، مختص زندگی شهرنشینی است. در همه انسان ها فرایند فرسایشی دیسک بین ستون مهره ها از سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی آغاز می شود و دیسک به تدریج آب خود را از دست می دهد و علاوه بر اینکه ارتفاع آن کاهش می یابد، انعطاف پذیری اش نیز کمتر می شود. عواملی هم که به این فرسایش سرعت می بخشند و باعث بروز بیماری دردناک و ناتوان کننده ای به نام دیسک گردن می شوند.

نرمش های گردن با تقویت عضلات گردنی و افزایش قابلیت انعطاف لیگامان ها و عضلات گردن موجب کاهش فشار بر روی مهره و دیسک گردن شده و تاثیر قابل توجهی در کاهش و حتی درمان دیسک گردن دارد. مهمترین نکته در انجام این نرمش ها اینست که در موارد زیر باید از انجام نرمش ها اجتناب شود.

از جمله علائم دیسک گردن ، بیمار ممکن است احساس درد خفیف تا شدید در ناحیه گردن یا کمر خود داشته باشد یا اصلاً در این رابطه درد احساس نکند. در حقیقت، تشخیص این مشکل از طریق آزمایش‌های تصویربرداری در افرادی که دچار علائم خاص در این رابطه نیستند، امکان‌پذیر است. هنگامی که دیسک دچار پارگی یا بیرون‌زدگی می‌شود، ممکن است دیسک به کانال نخاعی یا اعصاب موجود در آن فشار وارد کرده یا این اعصاب را گاز بگیرد. این شرایط که در اصطلاح به آن رادیکولوپاتی (radiculopathy) گفته می‌شود، در عمل باعث وارد شدن فشار به اعصاب و ایجاد درد، ضعف یا بی‌حسی در ناحیه گردن، کمر و پاها گردد. به همین خاطر در صورتی که فرد دچار مشکل پارگی یا بیرون‌زدگی دیسک در ناحیه گردن شود، احتمالاً به خاطر این شرایط با درد، ضعف، بی‌حسی، احساس سوزش یا ترکیبی از این شرایط در نواحی خاص بدن همچون گردن، دست، یا شانه مواجه خواهد شد. در صورتی که فرد دچار مشکل پارگی یا بیرون‌زدگی دیسک در ناحیه کمر باشد، احتمالاً به خاطر این شرایط علائم مشابه در ناحیه کمر، پاها یا باسن احساس می‌کند. در این شرایط معمولاً علائم مشکل فقط در یک طرف بدن مشاهده می‌شود.

در مواقعی که درد گردن تازه شروع شده است. اگر کسی مدتها درد گردن داشته و در چند روز اخیر شدت درد به ناگهان افزایش پیدا کرده است. انجام نرمش ها در این حالات ممکن است موجب افزایش شدت درد شود.

• افرادی که سالها دچار درد گردن بوده اند.
  • در کسی که مدتها درد گردنی داشته و اخیرا شدت درد آنها افزایش یافته است یا کسانی که برای اولین بار دچار درد گردن شده اند باید ابتدا با انجام دیگر اقدامات درمانی مانند استفاده از داروهای ضد التهاب و گرم کردن گردن و استراحت درد گردن را کاهش داد و سپس نرمش ها را شروع کرد.

منبع: ایران ارتوپد ، اداره کل تربیت بدنی مشهد