47380606-takmehr_ir

علت دیستونی گردن
در اکثر موارد علت نامعلوم است. در ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد ممکن است فرد دیگری در خانواده مبتلا شود.

ممکن است علت بیماری ژنتیکی باشد، ولی با نفوذ ژنی پایین؛ یعنی ژن مشابه در سایر اعضای خانواده وجود داشته باشد، ولی آنها مبتلا نشوند و یا در سنین دیگر یا در جاهای دیگر بدن دچار دیستونی شوند.

در ۵ تا ۱۰ درصد موارد سابقه ضربه به ناحیه گردن، ۳ تا ۶ ماه قبل از شروع علائم وجود داشته است.

ممکن است استفاده بیش از حد از عضلات گردن یا ضربه در کنار زمینه ژنتیکی باعث شروع علائم شود.

ضربه مغزی نیز می تواند از علل بیماری باشد.

درمان دیستونی گردن

بیماران بهتر است تا حد امکان در مراقبت پزشکی خود مشارکت داشته باشند. این مشارکت شامل انتخاب دکتر متخصص کمر و ستون فقرات می شود. بعضی از برنامه های مراقبتی مدیریت شده فضای کمی را برای انتخاب قرار می دهد، اما اگر بتوانید پزشک خود را انتخاب کنید، دستورالعمل هایی در مورد نحوه پیدا کردن بهترین دکتر متخصص ستون فقرات در ادامه ارائه شده است: جراح ستون فقراتی را انتخاب کنید که حداقل 50 درصد از طبابت خود را صرف درمان بیماری های ستون فقرات خود کند. پزشکی که اغلب بیماران مبتلا به مشکلات ستون فقرات را معالجه می کند در زمینه فن آوری ها و روش های جدیدتر نسبت به پزشکی که تنها گاهی اوقات بیماران مبتلا به ستون فقرات را معالجه می کند، به روز تر است. علاوه بر اطمینان حاصل پیدا کردن از مجوزهای پزشکی مورد نیاز، مطمئن شوید که پزشکی را انتخاب کنید که با او احساس راحتی می کنید.روی هم رفته، پیدا کردن پزشکی که می توانید به آن اعتماد داشته باشید به اندازه تجربه او اهمیت دارد.
فعلا بهترین روش درمان دیستونی گردن، تزریق دیسپورت یا بوتاکس  در عضلات گردن است. این کار بدون نیاز به بیحسی موضعی قابل انجام است.

دیسپورت یا بوتاکس با تزریق داخل عضلانی باعث تضعیف همان عضله می شود. اثر آن معمولا طی ۴ تا ۵ روز شروع و در عرض دو هفته به اوج می رسد و تا ۴-۳ ماه اثر مطلوب دارو باقی می ماند. ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران از تزریق، رضایت نسبی یا کامل دارند.

عده ای از بیمارانی که در ابتدا به تزریق پاسخ می دهند، پس از چند بار تزریق به علت تولید آنتی بادی هایی در بدن بر علیه دارو، به تزریقات بعدی پاسخ نمی دهند. برای کاهش احتمال تولید این آنتی بادی ها، فاصله تزریق ها نباید کمتر از سه ماه باشد.

از عوارض احتمالی تزریق در عضلات جلوی گردن، بروز اختلال بلع به صورت موقت (چند روز یا چند هفته) است که در درصد کمی از بیماران رخ می دهد.
از عوارض تزریق در عضلات پشت گردن، شل شدن و افتادن سر است که این عارضه نیز موقتی است.

درمان با داروهای خوراکی نظیر کلونازپام (Clonazepam)، بکلوفن (Baclofen)، آنتی کلینرژیک ها نظیر بیپریدین (Biperidin)، تری هگزی فنیدیل (تریفن یا آرتان)، و گاباپنتین (Gabapentin) و داروهای دیگر گاهی می تواند موثر باشد. داروها باید با تجویز پزشک مصرف شوند.

از روش های دیگر درمان دیستونی گردن، تحریک عمقی مغز است که در برخی از بیماران می تواند موثر باشد.

Tagged with: