8 علت درد کف پا و درمان های مناسب آن (چاقی، آرتروز، آسیب تاندون و …)

کف پاها باید تمام فشار وارد شده بر روی آنها را در طول زندگی با راه رفتن و ایستادن تحمل کنند، 26 استخوان و رباط مرتبط در پا وجود دارد که به پا این امکان را می‌دهد تا به عنوان ضربه‌گیر و اهرم عمل کند. درد کف پا می‌تواند هر بخشی از پا را درگیر کند. درد در قسمت پایین کف پا در زیر پاشنه، وسط پا در زیر قوس و زیر توپی پا ناشی از عارضه‌های مختلف است.

برای درمان درد کف، نیاز به تشخیص علت است. برای آگاهی بیشتر از علت های درد کف پا و درمان‌های مناسب، ادامه ی مطلب را بخوانید.

به طور کلی، اگر درد کف پا دارید که ادامه دارد و شما را آزار می‌دهد، حداقل کاری که باید انجام دهید این است که با پزشک خود صحبت کنید. این به خصوص زمانی که این درد بر کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارد و بهبود نمی‌یابد. پزشکان راه‌های محافظه کارانه و غیر جراحی زیادی را برای درمان تمام این مشکلات توصیه می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی تشخیص علت و درمان درد کف پا و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر علی اصغر مغاری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، با شماره تلفن های 02833323304 تماس حاصل فرمایید.

علت درد کف پا

بیایید هر یک از این علل درد کف پا را یکی یکی بررسی کنیم. به این ترتیب، می‌دانید که چگونه آنها را شناسایی کنید و با راه‌های اساسی برای درمان آن‌ها آشنا می‌شوید.

علت درد کف پا

نیام کف‌پایی یا فاشیای پلانتار

فاشیای پلانتار یک شبکه نازک مانند رباط است که پاشنه پا را به جلوی انگشت پا متصل می‌کند. این یکی از شایع‌ترین عارضه‌های ارتوپدی است که در آن رباط‌ها در زندگی روزمره دچار ساییدگی و پارگی زیادی می‌شوند که منجر به تورم بافت‌های کف پا می‌شود. طبق یک همه پرسی انجام شده، تنها مشکل ناشی از کشش یا حرکت زیاد پا عمدتاً در ورزشکاران است، اما گاهی اوقات کفش‌های نامناسب نیز به دلیل فشار وارده روی پا در حین انجام تمرین یا ورزش باعث ایجاد درد کف پا می‌شوند.

درمان معمولاً شامل استراحت، ماساژ درمانی، گرما درمانی، شاک ویو و در صورت لزوم داروهای ضد التهابی است.

خار پاشنه

این وضعیتی است که در آن یک ساختار استخوانی کوچک در کف پا ظاهر می‌شود. این عارضه عمدتاً زمانی رخ می‌دهد که پا در معرض کشش یا فشار بیش از حد باشد.

وقتی این عارضه رخ می‌دهد، بافت فاسیا با بافت استخوانی جایگزین می‌شود و این می‌تواند راه رفتن را با هر قدمی که بر می‌دارید برای شما دردناک کند. بیماران مبتلا به خار پاشنه، درد را به عنوان یک احساس سوزن سوزن شدن توصیف می‌کنند، انگار که روی سوزن راه می‌روید.

برای درمان این عارضه، ابتدا باید التهاب را درمان کرد. سپس معمولاً کشش‌های فاسیا انجام می‌شود و در مورد نحوه راه رفتن بیمار مطالعه می‌شود.

ممکن است بیمار به درستی راه نرود، در این صورت، برای اصلاح راه رفتن خود باید کفی بپوشد. در موارد شدید، حتی ممکن است برای برداشتن خار نیاز به جراحی باشد.

متاتارسالژی یا آرتریت

این وضعیتی است که در آن تمام کف پا با درد همراه می‌شود. این مشکل به دلیل گردش خون ضعیف یا درد مفاصل مانند آرتریت است. در این شرایط اعصاب تحت تأثیر مورتون نوروما یا هر توموری قرار می‌گیرند. آسیب نورون نیز می‌تواند دلیل درد کف پا باشد. آرتروز می‌تواند هر بخشی از پا را درگیر کند.

در صورت ابتلا به این عارضه، باید نوع کفشی که می‌پوشید یا ورزشی که در آن مشغول هستید را بررسی کنید. پزشک شما ممکن است بخواهد نگاهی به آناتومی پای شما بیاندازد تا علت مشکل را پیدا کند.

تاندونیت آشیل

التهاب تاندون آشیل نیز به دلیل ناحیه قرارگیری‌اش، می‌تواند باعث درد در کف پا شود. این عارضه می‌تواند در اثر استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست از تاندون ایجاد شود. این می‌تواند به معنای انقباضات مداوم و قوی ساق پا و کف پا باشد که ماهیچه‌هایی هستند که به تاندون متصل می‌شوند. این عارضه هم ممکن است نتیجه یک راه رفتن غیرعادی باشد.

در این مورد، علاوه بر ورزش‌هایی که در آن شرکت می‌کنید و سعی در اصلاح راه رفتن خود دارید، باید مقداری کشش نیز انجام دهید. اگر به فیزیوتراپیست مراجعه کنید، می‌تواند از تکنیک‌های دیگر استفاده کنند. این تکنیک‌ها ممکن است شامل گرما درمانی، اولتراسوند یا الکتروتراپی برای کمک به تسکین درد باشند.

شکستگی و شکستگی‌های فشاری

ترک خوردگی هر استخوان را شکستگی استخوان می‌گویند. شکستگی ممکن است به طور تصادفی و ناگهانی رخ دهد. شکستگی فشاری ناشی از فعالیت‌های کششی بیش از حد مانند دویدن یا پریدن است. شکستگی فشاری به طور ناگهانی رخ می‌دهد اما درد خفیف است و با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

سندرم تونل تارسال

سندرم تونل در اعصاب تیبیال مچ پا نیز دلیل درد کف پا است. این یک فشرده‌سازی یا فشار روی عصب تیبیا است که در هر نقطه از مسیر عصب که از داخل مچ پا به سمت کف پا می‌رود، باعث ایجاد علائم می‌شود. علائم این مشکل عصبی شامل درد کف پا، گزگز یا بی‌حسی است. افرادی که از دیابت، آرتریت، یا کف پای صاف رنج می‌برند بیش از دیگران این سندرم تونل تارسال را تجربه می‌کنند.

زگیل کف پا یا میخچه

این عفونت به دلیل ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. در این حالت زگیل‌های صاف زیر کف پا وجود دارد. این ویروس از طریق هرگونه بریدگی وارد پوست می‌شود. فشار بیش از حد روی کف پا باعث ایجاد درد کف پا می‌شود. میخچه‌ها سطحی ضخیم و پینه‌دار هستند و هیچ لکه‌ی سیاهی وجود نخواهد داشت. در این عارضه، درد با افزایش فشار بیشتر می‌شود.

التهاب کپسول شانه

کپسولیت تحریک کپسول مفصلی در زیر انگشتان پا است. این مفصل به طور معمول به مفاصل شست پا و انگشتان کوچک این امکان را می‌دهد تا در جلوی پا بچرخند. اما هنگامی که کپسولیت رخ می‌دهد، آنها متورم و ملتهب می‌شوند تا جایی که فشار دادن به جلوی انگشتان پا دردناک می‌شود. کپسولیت شناخته شده و قابل درمان است.

چگونه درد کف پا را درمان کنیم

اکنون که علت درد کف پاها را مشخص کرده‌ایم، این راهکارها را برای کاهش درد، سفتی و تورم که بیماران مبتلا به آرتریت اغلب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، انجام دهید.

درمان درد کف پا

• استفاده از داروهای مسکن: که هم بدون نسخه و هم با نسخه در دسترس است، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن بهترین درمان برای کاهش درد، تورم و قرمزی خفیف هستند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به جلوگیری از تولید پروستاگلاندین‌ها، گروهی از مواد شیمیایی که در درد و التهاب نقش دارند، کمک می‌کند.
  • استراحت. از انجام فعالیت‌هایی که باعث تحریک یا تشدید درد کف پا می‌شود خودداری کنید. قبل از بازگشت به این فعالیت‌ها، زمانی را برای بهبودی کف پای خود در نظر بگیرید. در صورت عود درد هنگام از سرگیری فعالیت، به پزشک مراجعه کنید.
  • کاهش وزن: حتی نیم کیلو وزن اضافی می‌تواند برابر با 2 کیلو و نیم نیروی اضافی در کف پاها باشد. از دست دادن 9 کیلو وزن می‌تواند به این معنی باشد که با هر گام، پاهای خود را از 45 کیلو نیروی اضافی در امان نگه می‌دارید.
  • حرکت بیشتر: حفظ یک برنامه ورزشی حتی برای سالم‌ترین افراد ممکن است سخت باشد، بنابراین برای کسانی که درد مفاصل دارند، بیشتر می‌تواند دشوار باشد. اما فواید ورزش در افرادی که درد کف پا دارند مشخص است تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش منظم و متوسط ​​به حفظ عملکرد مفصل کمک می‌کند و در عین حال درد و خستگی را کاهش می‌دهد و سفتی را تسکین می‌دهد. و البته، می‌تواند در سوزاندن کالری بسیار مفید باشد، بنابراین می‌توانید وزن خود را کاهش دهید.
  • استفاده از سرما یا گرما: هر یک از این دو روش درمانی برای تسکین درد متفاوت عمل می‌کنند. گرما درمانی به شل شدن عضلات برای کاهش اسپاسم و کاهش سفتی مفاصل کمک می‌کند. هر دو همچنین بر روی گیرنده‌های پوست شما عمل می‌کنند تا سیگنال‌های درد ارسال شده به مغز را قطع کنند.
  • بررسی کفی‌ها: ارتزهای سفارشی می‌توانند به تسکین درد پا کمک کنند. ارتزها می‌توانند سفارشی باشند. آنها را می‌توان به منظور تغییر مکانیک پا سفارشی کرد- به عنوان مثال، مفصل شست پا را به طوری که در حین راه رفتن نتواند حرکت کند (و در نتیجه ناراحتی را کاهش می‌دهد) محدود می‌کند. یا می‌توان آنها را طوری ساخت که با پاهای شما سازگاری بیشتری داشته باشند، مثلاً با افزودن بالشتک‌های پشتیبان.
  • مشورت با یک فیزیوتراپیست: فیزیوتراپی برای مدیریت درد پا وارد عمل می‌شود و انواع روش‌های فیزیوتراپی وجود دارد که می‌توانند برای کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار گیرند، از جمله ماساژ، استخر جکوزی، بسته‌های سرد، اولتراسوند و لیزر. هنگامی که التهاب اولیه کاهش یافت، یک فیزیوتراپیست برنامه‌ای برای کشش و تقویت برای بازگرداندن انعطاف پذیری و بهبود قدرت به منظور افزایش تعادل و کاهش استرس روی مفاصل پا ارائه می‌دهد.
  • کفش‌های مناسب که از قوس پا حمایت می‌کنند، کفی ضخیم و فضای پهن در پنجه دارند بپوشید. از پوشیدن کفش‌هایی با پاشنه بلند و فضای باریک در قسمت پنجه پا خودداری کنید.
  • تزریقات استروئید: پزشکان اغلب از استروئیدهایی مانند کورتیزون برای کمک به روند التهابی حاد و ایجاد ثبات در بیماران استفاده می‌کنند. کورتیزون به عنوان ضد التهاب قوی عمل می‌کند. هنگامی که به مفصل تزریق می‌شود می‌تواند به کاهش تورم و التهاب و کاهش درد کف پا کمک کند. هنگامی که کورتیزون تزریق می‌شود، اثرات ضد التهابی آن بلافاصله شروع می‌شود، اما مدت زمان لازم برای تسکین درد می‌تواند از روزها تا هفته‌ها متفاوت باشد.
  • گزینه‌های جراحی: هنگامی که درد کف پا شدید است و گزینه‌های درمانی محافظه کارانه با شکست مواجه می‌شوند، مداخله جراحی ممکن است یک گزینه مناسب و یک راه حل موثر باشد. یک نوع آن فیوژن مفصل شست پا است که دو استخوان تشکیل دهنده مفصل شما را به هم جوش می‌دهد. این دامنه حرکت مفصل را محدود می‌کند و به از بین بردن منبع درد کمک می‌کند. گزینه دیگر جراحی تعویض مفصل برای مفاصل انگشت پا است. هر دو به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته می‌شوند، اما در افرادی که به اندازه کافی سالم هستند که بتوانند جراحی را تحمل کنند، این گزینه می‌تواند امکان عملکرد بسیار بهتری را فراهم کند.